تحليلي بر تحولات اخير سوريه

جمعیت سلفی داخل سوریه به 4 دسته تقسیم می‌شوند که مهمترین آنها جبهه النصره است. امروزه خیلی‌ها النصره را شاخه القاعده در سوریه می‌شناسند. اما این نکته شایان ذکر است که درست است که النصره شاخه‌ای از القاعده در داخل سوریه است ولی برای خود استقلال فکری دارد. یعنی در واقع قرابت فکری زیادی بین این دو وجود دارد.

بغدادی این پیام را وقتی داد که الزواهری در پیامی خواهان وحدت امت اسلامی حول کلمه‌ی توحید شد. اما یک روز بعد آقای ابو محمد جولانی، رهبر النصره سوریه پیام صوتی منتشر کرد و در این پیام با الزواهری به عنوان رهبر القاعده بیعت کرد و به تمام گمانه‌زنی‌ها درباره النصره پایان داد و رسماً اعلام کرد که ما شاخه القاعده در سوریه هستیم. اما بعد از بیعت اعلام کرد که از اتحاد القاعده سوریه و عراق خبر ندارد و بعد از این ماجرا بود که اختلافات بین القاعده‌ی سوریه و عراق بالا گرفت و همان موقع بخشی از النصره (حدود 70 درصد) از جولانی جدا شدند و امارت اسلامی شام و عراق را در استان ادلب در شمال سوریه تشکیل دادند و این روزها مشاهده می‌کنیم که نام النصره به کرات در اخبار می‌آید. تا قبل از تحولات سوریه، القاعده‌ی سوریه دارای گردان‌های خیلی محدود و با جمعیت خاص -که فعالیت میکردند- بود اما مثل شاخه عراق بودند. وقتی تحولات سوریه در آوریل 2013 به اوج خود رسید، آقای ابوبکر بغدادی رهبر امارت اسلامی عراق، خود را جانشین ابو معصب زرقاوی اعلام کرد و از پیوند امارت اسلامی عراق و سوریه خبر داد و مجموع این دو را امارت اسلامی شام و عراق نامید تا اینکه آقای الزواهری دستور انحلال این دو را داد و آقای ابو خالد را به عنوان حکم بین این دو قرار داد.

اصولاً هدف اصلی از تشکیل القاعده چه در زمان بن لادن و چه بعد از او، ایجاد امارت اسلامی و خلافت اسلامی و زنده کردن این خلافت اعلام شده بود و این امارت اسلامی، آرمان‌شهر القاعده است ولی باید توجه شود که روند فعلی آن‌ها برای رسیدن به هدفشان مسالمت‌آمیز نیست.

این بود که همه از خطر القاعده در سوریه آگاه شدند و آمریکا و شورای امنیت جبهه النصره را در لیست سیاه و تروریستی قرار دادند.

نکته‌ی دیگر، بیانیه‌‎ی طالبان مبنی بر ایجاد پایگاه در سوریه است. پایگاه خبری العهده لبنان خبر داد که 400 نفر از اعضای طالبان از ترکیه به سوریه آمده‌اند. با توجه به مشترکات فکری طالبان و القاعده، حضور طالبان کمکی برای این دو به حساب می‌آید.

بعد از کشته شدن حمامی از فرماندهان ارتش آزاد و قبول کردن مسئولیت این قتل توسط النصره، ارتش آزاد به النصره 48 ساعت برای تحویل قاتل فرصت داد که نهایتاً النصره این کار را نکرد و اینجا اوج اختلافات این دو بود.

طبق آخرین گزارشات شورای امنیت، شمار القاعده در داخل سوریه، 40000 نفر اعلام شد.

قسمت آخر بحث، میزان تحقق این آرمان‌شهر است خصوصاً با توجه به این اختلافات و این مطلب که ارتش سوریه موازنه را ایجاد کرده و آرام آرام به مرز تعیین کنندگی و یکسره‌سازی می‌رسد. لذا احتمال تحقق آرمان‌شهر خیلی کم بوده ولی القاعده به کارهای ضد امنیتی مانند بمب‌گذاری ادامه میدهند و این گروه‌ها قطعاً در آینده به ترکیه نیز خواهند رفت.

ارسال دیدگاه