گفتگو/

بررسی جنگ در سوریه در گفتگو با حسین شیخ‌الاسلام

گروه منطقه‌ای اندیشکده‌ی راهبردی تبیین، در گفتگو با حسین شیخ‌الاسلام، کارشناس مسائل منطقه، به تحلیل و بررسی احتمال وقوع جنگ در سوریه پرداخت که تفصیل این مصاحبه در زیر تقدیم خوانندگان و علاقه‌مندان گرامی می‌گردد.

سلام جناب آقای دکتر. سؤال اینجانب در رابطه با میزان احتمال وقوع جنگ از طرف غرب است.

 

– وقوع یک جنگ محدود ممکن است. علت وقوع چنین جنگی نیز آن است که تروریست‌هایی که تابع آمریکایی‌ها بودند و آمریکایی‌ها آن‌ها را تقویت و پشتیبانی مالی، سیاسی، اطلاعاتی و… می‌کردند، در حالت ضعیفی قرار گرفته‌اند و در حال شکست هستند. این مسئله با ورود نیروهای دفاع مردمی که مشابه بسیج ما هستند وارد مرحله خاصی شده‌است. سابقا که ارتش با تروریست‌ها در محله‌ای درگیر می‌شد و تروریست‌ها را هدف قرار می‌داد، آن‌ها فرار می‌کردند و ارتش هم آنجا را پاکسازی می‌کرد و سپس برای ماموریت جدید به جای دیگری که تروریست‌ها ایجاد مشکل کرده‌بودند می‌رفت. پس از خروج ارتش از آن محل این تروریست‌ها مجددا برمی‌گشتند و باز ارتش به پله اول برمی‌گشت. مدتی است که ارتش سوریه نظریه‌ای را از ایران دریافت کرده‌است و این نیز در الگوبرداری از این نظریه به سوریه کمک کرده‌است و این الگو شامل سازماندهی نیرویی همانند بسیج در هر محله است. بدین ترتیب وقتی ارتش سوریه منطقه‌ای را پاکسازی می‌کند، نیروی بسیج از اهالی خود محله ایجاد می‌کند. مسئولیت اصلی این نیرو این است که از ورود مجدد این تروریست ها به محله جلوگیری کند. این نیرو به تدریج محبوبیت و مقبولیت پیدا کرده‌است. علت آن هم این است که مردم نمی خواهند محله آن‌ها محل درگیری ارتش و تروریست‌ها شود زیرا که هزینه این درگیری‌ها را مردم می‌پردازند؛ خانه آن‌ها طی درگیری‌ها ویران می‌شود، مردم آن محله کشته می‌شوند و زندگی آن‌ها سخت می‌گردد. این نیروی دفاع مردمی، جیش‌الشعبی یا بسیج توسط مردم محله‌ها به‌عنوان یک سمبل افتخار مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد و گسترده شده‌است. اکنون شاید حدود 90 هزار نفر از این نیروها شکل گرفته‌باشند. این نیروها خاصیتی دیگری که دارند این است که در هر کجا را که ارتش پاکسازی می‌کند حاکمیت دولت را در آنجا تثبیت می‌کنند و باعث می‌شوند آن منطقه از دست دولت خارج نگردد. بدین ترتیب تروریست‌ها به‌طور سلسله‌وار محله‌هایی را که اشغال و در آنجا ایجاد نابه‌سامانی کرده‌بودند از دست می‌دهند. وقتی که این تروریست‌ها این محله‌ها را از دست بدهند، در میز مذاکره چیزی برای چانه‌زنی ندارند. زمانی که این مناطق در دست تروریست‌‌ها بود می‌گفتند 40-30 درصد خاک سوریه در دست ماست بنابراین ما هم در حکومت شریک هستیم، اما الآن دیگر این گونه نیست چون بدین ترتیب در حال شکست خوردن هستند و روحیه‌ آن‌ها دارد از بین می‌رود و در حال خروج از صحنه جنگ هستند. سیاست آمریکایی‌ها این‌گونه بوده‌است که درگیری‌ها در سوریه ادامه پیدا کند تا توانایی‌های ضد اسرائیلی که در ارتش، دولت و ملت سوریه است در طی درگیری‌ها از بین برود. برای اینکه این روند ادامه پیدا کند از تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنند و به تروریست‌ها روحیه می‌دهند تا روحیه ارتش و مردم تضعیف گردد. مسئله اصلی در بحث ساخت و توطئه سلاح شیمیایی از این قرار است.

شما احتمال وقوع جنگ را چگونه بررسی می‌کنید؟

 

– جنگ یا حمله از سوی آمریکا گسترده نخواهد بود.

از  جانب چه کشورهایی در دو طرف عکس‌العمل به‌وقوع خواهد پیوست؟

 

– در یک طرف آمریکا و غرب و در طرف دیگر سوریه قرار دارد.

فقط سوریه؟

 

– بله فقط سوریه.

روند دموکراتیک بعد از این حمله چگونه خواهدبود؟

 

– این حمله چیز زیادی را نمی‌تواند عوض کند. اگر آقای بشار اسد و حکومت سوریه دچار دستپاچگی نگردد، حمله اثر چندانی ندارد، البته اگر به همین روشی که تا الآن ادامه داشته‌است ادامه بدهند؛ یعنی اینکه زمین‌ها و محله‌هایی که تروریست ها اشغال کرده‌اند را از دست تروریست‌ها دربیاورند و حاکمیت دولت را در آنجا گسترش بدهند. اگر این روند را ادامه بدهند حمله کاری نمی‌تواند بکند.

یعنی شما می‌فرمایید که آقای بشار اسد در سال 2014 می‌تواند برای انتخابات ثبت نام کند و در آن شرکت نماید؟

 

– بله قاعدا ایشان می‌توانند درآن شرکت کنند و احتمال انتخاب شدن وی نیز زیاد است.

در این صورت به نظر شما نتیجه انتخابات چیست؟

 

– من این را از شما می‌پرسم. اگر الآن انتخابات برگزار شود تروریست‌ها رای می‌آورند یا آقای بشار اسد؟ آقای بشار اسد استقلال کشور و تمامیت ارضی را حفظ کرده‌است و به خارجی‌ها اجازه دخالت در کشور را نداده‌است. تاکنون نیز توانسته‌است مشکلات اقتصادی و امنیتی را حل کند و در مقابل همه فشار‌های خارجی بایستد. در مقابل وی کسانی هستند که از طرف خارجی‌ها پول گرفته‌اند و نوکری آن‌ها را کرده‌اند و سعی کرده‌اند که سیاست کشورهای خارجی را در سوریه پیش ببرند، سوریه را تخریب کرده‌اند، مرتکب آدم‌کشی و جنایت شده‌اند، شکم مردم را دریده‌اند، نبش قبر کرده‌اند، سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، اعدام دست جمعی کرده‌اند، مردم را جمع کرده و آتش زده‌اند، کودکان خردسال را اعدام کرده‌‌اند و… با این حساب شما به چه کسی رای می‌دهید؟

آقای بشار اسد.

 

– بسیار خوب. بنابراین آن‌ها می‌دانند که آقای اسد رای می‌آورد و بنابراین تلاش می‌کنند که آقای اسد کاندید نشود. آقای اسد هم می‌گوید که مگر شما نمی‌گویید که مردم قرار است رای بدهند، بنابراین من در انتخابات شرکت می‌کنم و اگر مردم به من رای ندهند، این آبروی من است که رفته‌است.

نقش این حمله محدود در محبوبیت آقای بشار اسد چیست؟ پس از پایان حمله این محبوبیت بیشتر یا کمتر می‌شود؟

 

– به نظر من بیشتر می‌شود. وقتی کشوری مورد تهاجم خارجی قرار می‌گیرد، انسجام آن بیشتر می‌شود. از طرفی آمریکا در میان ملت‌ها منفور است و درنتیجه پشتیبانی ملت‌های مسلمان از حکومت سوریه بیشتر می‌شود. نظر من این چنین است. هر چقدر هم که مردم با حکومت سوریه مشکل داشته‌باشند، قبول ندارند که یک خارجی بیاید و اینگونه عمل کند. برخی از کشورهای اسلامی اشتباه بزرگی می‌کنند که از کفار برای اشغال سرزمین اسلامی سوریه دعوا می‌نمایند. و این باعث می‌شود که آن‌ها منفور گردند. این آقای که اسمش را نمی‌برم و می‌گوید ما جزو ائتلاف ضد سوریه هستیم نمی‌فهمد که چه می‌گوید.

منظور شما همان کشوری است که جزو کشورهای عربی نیست؟

 

– بله دیگر.

از حسن همکاری شما و اینکه وقت خود را در اختیار اینجانب قرار دادید بسیار سپاس گزارم.

ارسال دیدگاه