گفتگو/

بررسی جنگ در سوریه در گفتگو با محمد بابایی

گروه منطقه‌ای اندیشکده‌ی راهبردی تبیین، در گفتگو با محمد بابایی، کارشناس مسائل منطقه، به تحلیل و بررسی احتمال وقوع جنگ در سوریه پرداخت که تفصیل این مصاحبه در زیر تقدیم خوانندگان و علاقه‌مندان گرامی می‌گردد.

–  کلیت سؤال راجع‌به تحولات اخیر سوریه است و این که آیا واقعا آمریکا و غرب به سوریه حمله می‌کند یا خیر؟ همچنین سطح این حملات یعنی زمینی یا دریایی بودن آن یا اینکه آیا می‌خواهند در سوریه نقطه‌زنی کرده و یا کلاً به سوریه حمله کنند، موضوع اصلی این پرسش است. همچنین چنانچه قائل به وقوع جنگ هستید، به تصور شما چه کشورهایی در دو طرف این درگیری حضور خواهند داشت؟ اگر هم قائل به وقوع جنگ نیستید، چطور می‌توانیم با روش‌های دموکراتیک از این بحران عبور کنیم؟ به علاوه نقش انتخابات 2014 را در این زمینه چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

 

–  به نظر من علایم حمله آمریکا ظاهرا جدی است و آمریکایی‌ها حمله و عملیاتی محدود را در سوریه اجرا خواهند کرد ولی این حمله اثرات خیلی عمیق و وسیعی را در چرخش بازی نخواهدداشت. انجام این عملیات در راستای تضعیف اسد، ایران و جبهه حامی اسد شامل ایران، عراق و روسیه خواهدبود. انجام حمله به‌صورت نقطه‌زنی انجام می‌گیرد و اثرات خاصی را نیز در تغییر موازنه در سوریه نخواهدداشت. به عقیده اینجانب هدف این کار تضعیف جبهه عراق- سوریه- ایران است؛ ضمن اینکه در یک پازل بزرگتر و یک بازی کلان‌تری، آمریکایی‌ها بخشی از پروسه مذاکره با ایران را در این برنامه قرار داده‌اند، زیرا به نظر من تا دو الی سه هفته گذشته چنین موضوعی در دستور کار آن‌ها نبود و سوریه نیز روند طبیعی خود را طی می‌کرد. دلیلی هم نداشت که آن‌ها بیایند و چنین فضایی را ایجاد بکنند که به موجب آن مجبور باشند چنین هزینه‌ای را به خود و منطقه تحمیل بکنند. به نظر من شرایط کنونی فضایی است که لابی اسرائیل ایجاد کرده‌است و می‌خواهد به هر بهانه‌ای پای آمریکا را به منطقه بکشاند و به‌عنوان پشتیبان خود معرفی نماید که البته بهای آن را نیز احتمالا خواهند دارد. از جهت دیگر مسائل کنونی سوریه احتمالا بخشی از پروسه مذاکره با ایران خواهد بود. آن‌ها امیدوارند که با روی کار آمدن دولت جدید چراغ‌های سبزی به آن‌ها نشان داده‌شود. برای اینکه بتوانند این چراغ سبز را به واقعیت تبدیل کنند نیازمند یک پروسه و خیمه‌شب‌بازی هستند که بخشی از این پروسه همین داستان حمله است. من معتقدم که آمدن سلطان قابوس به ایران نیز در این پازل می‌گنجد؛ در واقع سلطان قابوس واسطه ارسال هویج به ایران بود. و اما چماق، این‌ها وقتی اعلام می‌کنند که به سوریه می‌خواهند حمله کنند، خوب حمله می‌کنند.

–  بله! استراتژی نظامی آمریکا همین است و آن‌ها دقیقا قبل از حمله اعلام می‌کنند.

 

–  حال چیزی که جالب است این است که این مسائل بخشی از پروسه پای میز مذاکره آوردن ایران است. اینجانب مطمئن هستم که این‌ها با عقبه‌ای از این دولت هم این قضیه را بسته‌اند. بدین ترتیب می‌خواهند دو تا بر سر سوریه بزنند و به این بهانه نظام را پای میز مذاکره بیاورند.

–  یعنی می‌فرمایید که اگر حمله مورد نظر آمریکا صورت پذیرد، محدود خواهد بود؟

 

–  بله، روند و پروژه سوریه یک پروژه فرسایشی است؛ استخوان لای زخم گذاشتن، که حدود یک دهه نیز طول می‌کشد و تاکنون دو سال و نیم آن گذشته است. به نظر من رخدادهای اخیر بخشی از پازلی است که طی آن سلطان قابوس به ایران آمد؛ یعنی هویج سلطان قابوس به ایران پیشکش گردیده و یک چماق سوریه هم به سر ایران می‌خورد که این مسئله را در مصاحبه بعدی شرح خواهم داد.

ارسال دیدگاه