گفتگو/گفتگو/

بررسی جنگ در سوریه در گفتگو با فیروز دولت آبادی

گروه منطقه‌ای اندیشکده‌ی راهبردی تبیین، در گفتگو با فیروز دولت آبادی، کارشناس مسائل منطقه و سفیر سابق ایران در ترکیه، به تحلیل و بررسی احتمال وقوع جنگ در سوریه پرداخت که تفصیل این مصاحبه در زیر تقدیم خوانندگان و علاقه‌مندان گرامی می‌گردد.

– ضمن عرض سلام، اینجانب مهدوی از اندیشکده راهبردی تبیین هستم و از شما راجع به مسائل سوریه چند سؤال دارم. سؤال من در رابطه با جنگ احتمالی غرب علیه سوریه است و در وحله اول اینکه آیا این جنگ به وقوع می‌پیوندد یا خیر؟ اگر معتقد به وقوع چند هستید، محدوده این جنگ از نظر زمانی و مکانی چگونه است؟ آیا این جنگ زیاد طول خواهد کشید یا خیر؟ و نیز آیا جنگ محدود به سوریه خواهد بود یا به سطح منطقه کشیده خواهدشد. اگر اعتقادی به وقوع جنگ ندارید نظر شما نسبت به انتخابات سال 2014 و مسائل مرتبط با آن چیست؟

 

– من اعتقادی به شروع جنگ ندارم، اما معتقدم که در اثر این فشار یک راه حل سیاسی مورد توافق قرار می‌گیرد. هدف اول از تحرک آمریکایی این است که از طریق فشار جنگ چارچوبی را برای آینده سوریه ترسیم کنند. چارچوب آینده از نظر ما این است که در سال 2014 انتخابات آزادی زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی برگزار شود و مخالفینی که اسلحه خود را زمین گذاشته‌اند، در امینیت در این انتخابات مشارکت کنند، اگر برنده و پیروز شوند این پیروزی مورد قبول واقع شده و در سوریه یک دموکراسی شکل می‌گیرد که در این‌ حالت مخالفین بشار اسد برنده هستند و اگر بازنده شدند، در امنیتی قرار می‌گیرند که طی آن می‌توانند برای آینده به فعالیت سیاسی خود ادامه دهند.

– آن گاه سرنوشت جبهه النصره چه می‌شود؟

 

– جبهه النصره هم از نظر آمریکایی‌ها و غربی و هم از نظر مردم منطقه و سوریه یک گروه جنگ‌طلب و تروریستی هستند و فاقد مقبولیت هستند. ضمنا کنترل این جبهه توسط عربستان و قطر صورت می‌گیرد. وقتی آمریکایی‌ها و سوریه به توافق برسند آن‌ها نیز حتما این‌ها را جمع کرده و از منطقه خارج خواهندکرد. این سناریوی محتمل آمریکا در منطقه است. لکن اگر ما بخواهیم خود شرایط را تحلیل کنیم و خود را برای آینده آماده بنماییم باید سناریوهای دیگری را نیز مد نظر قرار دهیم، زیرا اساسا مسائل خاورمیانه دیگر با یک استراتژی دو طرفه یا به‌صورت … کشوری بالاخص در شرایط بحرانی کنونی قابل حل نیست، بلکه مسائل خاورمیانه در قالب یک استراتژی بزرگ تعریف می‌شود که همه مسائل آن باید در چارچوبی مورد توافق قرار گرفته و حل شود؛ ریشه جریان‌های تروریستی کنده شده و از بین برود، مسائل مرزی جاری، مسئله مصر، بحران‌هایی که در آینده در لبنان، اردن، بحرین، کویت و… را باید بتوان در چارچوب جامعی بتوان حل کرد، وگرنه چه در سوریه جنگ رخ دهد و چه رخ ندهد چیزی عوض نمی‌شود و باز دوباره بحران وجود خواهدداشت.

– نقش نیروی نظامی آمریکا و ناوهایی که به منطقه و دریای مدیترانه ارسال می‌کند و توازن قوایی که قصد دارد در برابر روسیه به آن برسد را چگونه می‌دانید؟

 

– نیروی دریای آمریکای علی‌القاعده قوی‌تر از سایر کشورهاست و ضمنا در معادلات جنگ مدرن بودن یا نبودن این نیروی دریایی در منطقه خیلی اهمیت ندارد، زیرا آن‌ها مجهز به موشک‌های دوربرد هستند و از فواصل طولانی و بیشتر از 2000 می‌توانند هر هدفی را مورد اصابت قرار دهند. در نتیجه این آمادن  و حضور بیشتر از آن که ارزش نظامی داشته باشد نشان‌دهنده اراده آن‌ها برای انجام کاری در منطقه است.

– نقش کشورهایی همانند اردن و مصر را در حوادث سوریه را چگونه تحلیل می‌کنید؟

 

– در حال حاضر مصر نقش چندانی ندارد. در ابتدا هم در ….. مؤثر بود و هم در درگیری‌ها سیاسی تاثیر داشت و بحران را تشدید می‌کرد، اما امروز نقش زیادی ندارد. اردن از نظر تسلیحاتی یکی از کریدورهای اصلی برای صدور اسلحه به سوریه بود و الآن آن جبهه تقریبا بسته و تحت کنترل سوریه است. الآن از این نظر نقش چندانی ندارند، بلکه بیشتر دارای نقش سیاسی و تلاش می‌کند که از طریق لابی‌هایی که در آمریکای و اروپا دارند، آن‌ها را در تحرک نظامی در سوریه سهیم کنند.

– خیلی ممنون از حسن همکاری شما و وقتی که به ما دادید.

ارسال دیدگاه