پازل جدید برای تغییر در سوریه

این‌طور به نظر می‌رسد که محور غربی-عربی-ترکی در دور جدید فشارها بر سوریه تلاش دارد امتیازات بزرگ نظامی در جبهه جنگ داخلی با حکومت بشار را در فرصتی کوتاه به‌دست آورد و از این امتیازات برای فشار سیاسی و ارجاع پرونده این کشور به دادگاه جنایی جهت برکناری اسد استفاده کند.

اتحاد شوم و البته چالش زای مخالفان

ورود مهمات سنگین و موثر نظامی همچون سلاح‌های ضدتانک در هفته‌های اخیر به سمت استان “درعا” در سوریه از طریق مرز اردن جهت تأمین و تجهیز معارضان، نگرانی‌ها از افزایش ناامنی و تخریب بیشتر در سوریه را در آینده‌ای نزدیک به همراه دارد. خبر ورود این مهمات را نخستین بار روزنامه آمریکایی “واشنگتن‌پست” افشا کرد و بعد از آن رسانه‌ها به نقل از “یک منبع خبری آگاه در انگلیس” اعلام کردند ۹۰ درصد سلاح‌های سنگینی که در دو ماه گذشته به دست گروه‌های مسلح سوری رسید، از انبارهای ارتش اوکراین بارگیری شده و برخی دیگر متعلق به کرواسی و کشورهای شرقی اروپا است که قطر تمام هزینه آنها را پرداخت کرده است. در کنار این خبر رویترز نیز از ارسال محموله‌ای نظامی در ماه گذشته از طریق مرز ترکیه به دست معارضان، شامل دوش‌پرتاب‌ها، تسلیحات ضدهوایی و ضدزره، خمپاره‌انداز و سکوی پرتاب خبر داد.

این‌طور به نظر می‌رسد که محور غربی-عربی-ترکی در دور جدید فشارها بر سوریه تلاش دارد امتیازات بزرگ نظامی در جبهه جنگ داخلی با حکومت بشار را در فرصتی کوتاه به‌دست آورد و از این امتیازات برای فشار سیاسی و ارجاع پرونده این کشور به دادگاه جنایی جهت برکناری اسد استفاده کند. در این پازل جدید که با هجم سنگین فشار رسانه‌ای نیز همراه است، کشورهای اروپایی و آمریکا وظیفه تأمین سلاح‌های مورد نیاز مخالفان و پشتیبانی اطلاعاتی، قطر و عربستان تأمین مالی، و همچنین دو کشور ترکیه و اردن -که تلاش جدیدی را برای برهم‌زدن گفتگوهای سوری-سوری آغاز کرده‌اند-، نقش پل ارتباطی برای ورود سلاح به سوریه را بازی می‌کنند. در این موج جدید تجهیز که با تقسیم دستمزدهای هنگفت بین مخالفان مسلح هم همراه بوده، اهداف خاصی دنبال می‌شود که علاوه بر موارد فوق می‌توان به جمع کردن معارضان تحت یک فرماندهی واحد، افزایش امید به آنها، دفاع جدی در برابر ارتش سوریه و ضربه اساسی به این ارتش اشاره نمود.

البته در این بین دستگاه اطلاعات سعودی و رئیس آن بندر بن‌سلطان که تداوم بی‌ثباتی و طائفی کردن درگیری‌ها در سوریه برای‌شان از به نتیجه رسیدن اهداف غربی‌ها مهم‌تر است؛ نمی‌توانند چندان از تجهیز ارتش آزاد سوریه با این هجم خشنود باشند چراکه گروه تروریستی جبهه النصره در برابر رقیب داخلی‌اش در موضع ضعف قرار خواهد گرفت و طبق راهبرد جدید محور غربی می‌بایست تحت فرمان ارتش آزاد سوریه قرار گیرد. گرچه جبهه النصره همچنان به خودسری‌های خود در سوریه ادامه می‌دهد و انفجارهای مهیب هفته گذشته در دمشق را در راستای اهداف حکومت سعودی پایه‌ریزی کرد. با این وجود در گوشه‌ای از این بازی هم نباید از فعالیت‌های خاموش رژیم صهیونیستی غافل شد که پخش و تردد جوخه‌های ترور حرفه‌ای در مناطق مختلف سوریه برای هدف قرار دادن عناصر سوری‌ای که در عرصه هایی کار می‌کنند که از نظر رژیم صهیونیستی حیاتی است، از نمونه آخرین اقدامات آن‌ها در جهت تضعیف کشور سوریه می‌باشد.

در این راستا بنظر می‌رسد مدیریت محور مقاومت و در نهایت دولت سوریه باید به نحوی باشد که در این سناریو از ظرفیت اتحادناپذیری مخالفان سوریه استفاده کرده و نگذارد گروههای تروریستی ارتش آزاد و جبهه النصره به اتحاد نظامی برسند.

ارسال دیدگاه