برگزاری نشست «انصارالله؛ جنبشی هوشمند و پیشرو» در اندیشکده راهبردی تبیین

نشست «انصارالله؛ جنبشی هوشمند و پیشرو» با حضور دو تن از کارشناسان و صاحبنظران مسائل یمن، آقایان دکتر «سید علی‌اصغر قریشی» سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن و دکتر «عبدالرحمن راجح» مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی العالم در اندیشکده راهبردی تبیین برگزار شد.
نشست «انصارالله؛ جنبشی هوشمند و پیشرو» با حضور دو تن از کارشناسان و صاحبنظران مسائل یمن، آقایان دکتر «سید علی‌اصغر قریشی» سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن و دکتر «عبدالرحمن راجح» مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی العالم در اندیشکده راهبردی تبیین برگزار شد.

نشست «انصارالله؛ جنبشی هوشمند و پیشرو» با حضور دو تن از کارشناسان و صاحبنظران مسائل یمن آقایان دکتر «سیدعلی اصغر قریشی» سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن و دکتر «عبدالرحمن راجح» مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین المللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی العالم در اندیشکده راهبردی تبیین برگزار شد. در این نشست که جمعی از علاقه‌مندان به تحولات منطقه نیز حضور داشتند، مباحث مهمی ناظر به آخرین تحولات این کشور، جایگاه و پایگاه بازیگران سیاسی و اجتماعی داخلی، افکار عمومی ملت یمن نسبت به انصارالله، ایران و عربستان، تجاوز عربستان به این کشور و آینده یمن مطرح گردید که جای تأمل و تعمق از سوی کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل منطقه‌ای و تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی ایران دارد. مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این نشست را می‌توان در عناوین زیر خلاصه کرد:

1- بر خلاف تصور رایج در ایران، یمن کشوری قبیله‌ای نیست و قبیله، محور فعل و انفعالات سیاسی به شمار نمی‌رود و کارایی پیشین خود را از دست داده است، به گونه‌ای که اکنون تحولات یمن بر مدار قبیله نمی چرخد. (شواهد این ادعا در متن نهایی نشست آورده خواهد شد)

2- استراتژی عربستان در یمن دامن‌زدن به درگیری‌های یمنی- یمنی و ایجاد جنگ داخلی و به جان هم انداختن گروه‌های مختلف یمنی و در نهایت عقب‌نشینی تاکتیکی از یمن است تا مردم به مرور از اوضاع نابسامان و بی‌ثباتی و جنگ داخلی به ستوه آمده و دست خود را به سوی رژیم سعودی دراز کنند.

3- استان‌های سه گانه عسیر، جیزان و نجران هرچند به اشغال عربستان در آمده و مردمان این مناطق نسبت به حکومت آل سعود رضایت ندارند و حتی کمک‌هایی نیز به رهبران انصارالله می‌کنند و با مردم یمن هم حسی نشان می‌دهند، اما در عین حال به دلیل مشکلات و کشمکش‌های داخلی در یمن، علاقه‌ای نیز به الحاق مجدد به این کشور ندارند.

4- اظهارات مقام‌های ایرانی در خصوص رسیدن مرزهای ایران به باب‌المندب، امپراتوری ایرانی و… بسیار مخرب است، زیرا عربستان سعودی با امپراتوری رسانه‌ای خود از چنین اظهاراتی در جهت ایران‌هراسی سوء استفاده می‌کند. عربستان چنین اظهاراتی را به صورت رایگان به تمامی مردم یمن پیامک می‌زند. در عین حال حمایت مثبت (و نه سلبی) رهبران و مسئولان ایران از یمن برای مردم این کشور قوت قلب است.

5- عربستان در راستای ایران‌هراسی بر دو مقوله تاکید زیادی دارد: یکی تقسیم‌بندی‌های طایفه‌ای و طرح مسائل فرقه‌ای و تاکید بر مقولاتی نظیر شیعه و سنی و زیدی و دیگری تاکید بر تقسیم‌بندی‌های نژادی عرب و عجم است تا به این ترتیب مردم یمن را از ایران جدا کنند.

6- اکنون بزرگترین مشکل یمن «محاصره» این کشور است و مردم آن با مشکلات زیادی در تأمین نیازهای ضروری زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. مهم‌ترین وظیفه اکنون رفع این محاصره است. کشتی نجات ایران گام مؤثری در این زمینه بود.

7- انصارالله به دنبال قبضه کامل قدرت نیست بلکه می‌خواهد دولتی مشارکت و ائتلافی با حضور تمامی گروه‌های سیاسی در یمن ایجاد کند. انصارالله پس از پیروزی نظامی باید به دنبال حل مشکل یمن از طریق سازوکارهای سیاسی باشد.

***

لازم به ذکر است که از طریق اینجا، می‌توانید به متن کامل این نشست دسترسی داشته باشید.

ارسال دیدگاه