مروری بر هزینه‌های رژیم صهیونیستی در تهاجم به غزه

پنج‌شنبه گذشته بود که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، با این ادعا که نظامیان این رژیم در بمباران زیرساخت‌ها در غزه موفق عمل کرده‌اند، اظهار داشت روزهای طولانی برای جنگ با جنبش حماس در غزه پیش‌رو است.

پنج‌شنبه گذشته بود که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، با این ادعا که نظامیان این رژیم در بمباران زیرساخت‌ها در غزه موفق عمل کرده‌اند، اظهار داشت روزهای طولانی برای جنگ با جنبش حماس در غزه پیش‌رو است. اما به راستی این رژیم قادر به جنگی طولانی مدت خواهد بود؟! هزینه‌های امنیتی و اقتصادی این جنگ برای صهیونیست‌ها چگونه است و آیا وضعیت اقتصادی آن‌ها اجازه طولانی شدن جنگ را می‌دهد یا خیر؟!

منابع اسرائیلی می‌گویند تنها در سه روز نخست تهاجم آن‌ها، شهرک‌نشینان برای دریافت غرامت به سبب خساراتی که به خودروها، ساختمان‌ها و محصولات کشاورزی آن‌ها وارد شده، بیش از یکصد درخواست به دولت ارائه کرده‌اند که در میان آن‌ها 35 درخواست غرامت برای خسارت اتومبیل، 52 درخواست غرامت برای خسارت ساختمان‌ها و 12 درخواست برای جبران خسارات کشاورزی به دولت ارائه شده است. گزارش‌هایی نیز در مورد خسارت به زیرساخت‌های شهری و شبکه‌ی برق ذکر شده است.

اداره‌ی مالیات اسرائیل اخیراً اعلام داشت هزینه خسارات وارده به مناطق جنوب اراضی اشغالی طی تهاجم جدید رژیم صهیونیستی و تنها طی چند روز، بالغ بر 3 میلیون دلار می‌شود.

بیائید نگاهی به هزینه‌ی جنگ‌های دهه‌ی اخیر این رژیم داشته باشیم: هزینه‌ی جنگ 33 روزه در سال 2006 بالغ بر 3.2 میلیارد دلار، هزینه‌ی جنگ 22 روزه بیش از 1 میلیارد دلار و هزینه‌ی جنگ 8 روزه‌ی غزه که در ابعاد و حجم جغرافیایی بسیار کوچکی صورت می‌گرفت، بالغ بر 600 میلیون دلار شد؛ هزینه‌هایی که برای دولت‌هایشان بسیار گران تمام شد و چه بسا اگر نبود حمایت‌های مالی و اقتصادی حامیان آن‌ها به ویژه آمریکا، دولت‌های صهیونیستی با بحران‌های بسیار سنگین‌تری مواجح می‌شدند.

در این تهاجم اخیر، در بعد نظامی دولت اجازه‌ی استفاده از 40 هزار نیروی ذخیره را به ارتش داده است که در مرحله‌ی اول 15 هزار نفر فراخوان شدند. هزینه‌ی هر نفر نیروی ذخیره طبق آماری که ارتش این کشور ارائه داده است، روزانه 175 دلار برای هر فرد است. این در حالی است که قبل از بالا گرفتن تنش‌ها، ارتش برنامه‌های آموزش نیروهای ذخیره را به دلیل کمبود بودجه و منابع متوقف کرده بود.

علاه بر این‌ها هر موشکی که از سامانه‌ی به اصطلاح گنبد آهنین شلیک می‌شود، 50 هزار دلار هزینه دارد. به دلیل این هزینه‌ی سنگین، سامانه‌ی گنبد آهنین طوری طراحی شده است که نسبت به راکت‌هایی که در مناطق غیرشهری فرود می‌آیند واکنشی نشان نمی‌دهد و تنها در صورتی شلیک می‌کند که مسیر راکت‌های مقاومت، مناطق شهری یا نظامی را در پیش گرفته باشد. این سامانه در جنگ 8 روزه‌ی غزه، 500 بار به سمت  راکت‌های مقاومت شلیک کرد که برای اسرائیل هزینه‌ای بالغ بر 25 میلیون دلار داشت و در نهایت نیز موفق به انهدام راکت‌های مقاومت نشد.

این حمله‌ها هزینه‌های دیگری را نیز شامل می‌شود، هزینه‌ی هر ساعات پرواز پهپادها برای ارتش اسرائیل 1500 دلار، هزینه‌ی پرواز هر ساعت بالگردهای جنگی 5000 دلار و هزینه‌ی پرواز هر ساعت هواپیمای جنگنده 15000 دلار برای اسرائیل آب می‌خورد.

جدول برخی از مهمترین هزینه‌های نظامی صهیونیست‌ها

عملیات

هزینه

هر موشک سامانه گنبد آهنین

50000 دلار

هر ساعت پرواز پهپاد

1500 دلار

هر ساعت عملیات بالگردها

5000 دلار

هر ساعت عملیات جنگنده‌ها

15000 دلار

هزینه روزانه هر نیروی ذخیره/ 15000 نیرو تاکنون فراخوان شده‌اند

175 دلار/ 175*15000= 2625000 هزار دلار

آنچه مشخص است، هزینه‌های این جنگ برای دو طرف یکسان نمی‌باشد. در حالیکه برای فلسطینی‌ها، خسارات عمدتاً جانی و مالی است، برای اسراییلی‌ها عمدتاً روانی و اقتصادی است. علاوه بر این، شیوع چندباره‌ی مهاجرت معکوس، فرار مغزها و خروج سرمایه‌گذارانی که به دنبال بستری امن جهت سرمایه‌گذاری بودند، از جمله هزینه‌هایی است که سال‌های قبل، تعدادی از دولت‌های اسراییلی را تا مرز فروپاشی پیش برد.

علاوه بر هزینه‌های نظامی و اقتصادی، رژیم صهیونیستی با هزینه‌های دیگری نیز در این عرصه روبه‌روست:

1- فشار روانی عدم امنیت بر اسرائیلی‌ها: تجربیات گذشته نشان داده است که نقطه‌ی ضعف اسراییلی‌ها، هراس مردم این رژیم و سپس تحت فشار قرار گرفتن سران آن برای اتمام زودهنگام جنگ می‌باشد. به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال، مرکز و جنوب فلسطین اشغالی، نشانه و تأکیدی در فشارهای روانی مذکور می‌باشد.

2- غافلگیری صهیونیست‌ها و هدف قرارگرفتن مناطق جدید در اراضی اشغالی: هدف قرار گرفتن جنوب حیفا در 120 کیلومتری نوار غزه یکی از غافلگیری‌های این عملیات است. اگر این غافلگیری‌ها در یکی دو روز آینده افزایش و ادامه یابد، قطعاً اسراییلی‌ها در تداوم این عملیات و حملات تجدیدنظر خواهند کرد.

3- فشارهای خارجی: طبیعتاً تداوم این حملات از یکسو شکافِ میان جناح سازشکار فلسطینی (ابومازن) و اسراییلی‌ها را افزایش خواهد داد که این امر مطلوبِ نظرِ آمریکا نمی‌باشد.

4- اوج‌گیری احساسات ضدصهیونیستی در افکار عمومی جهان به ویژه اعراب: از سوی دیگر افزایش خسارات جانی و مالی مردم غزه، واکنش سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل را به دنبال دارد. مجموع این واکنش‌ها، قطعاً اسراییلی‌ها را در وضعیت انفعالی قرار می‌دهد.

 

—————————————-

منابع:

1. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4540438,00.html

2. http://jewishbusinessnews.com/2014/07/09/the-cost-of-israels-gaza-war-is-measured-by-rocket-landings-and-iaf-sorties/

3. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/10960091/The-Iron-Dome-what-is-it-and-how-does-it-work.html

4. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930419000775

ارسال دیدگاه