گفتگو/

نقش یهودیان در تحولات اخیر فرانسه

یهودیان در فرانسه از نفوذ خیلی زیادی برخوردار هستند و حضور آن‌ها در محافل قدرت، دولت، مجلس سنا و نمایندگان، احزاب و گروه‌های سیاسی، سیستم اقتصادی و پولی و مطبوعات پررنگ است. به علاوه در جامعه‌ی فرانسه، مراکز و مجامع یهودی بزرگ و قدرتمندی از جمله جریس (مجمع یهودیان فرانسه) وجود دارند...

مجری: ضمن عرض سؤال و تقدیم احترام خدمت شما جناب دکتر خالوزاده، اینجانب قصد دارم تا نسبت به تحولات اخیر فرانسه چند سؤال از شما بپرسم، منتها از منظری متفاوت از آن چه تاکنون در رسانه‌ها بازتاب یافته است. موضوع سؤال اینجانب راجع به یهودیت، اسرائیل و یهودی‌ستیزی است، چرا که حمله‌ی اخیر تروریست‌ها در فرانسه به یکی از رستوران‌های یهودیان انجام گرفت. با این اوصاف، لطفا در وهله‌ی اول بفرمایید که نقش یهودیان و قدرت و توانمندی‌ آن‌ها در فرانسه چیست و آن‌ها چه جایگاهی را در این کشور دارا هستند؟

 

دکتر خالوزاده: به طور کلی یهودیان در فرانسه از نفوذ خیلی زیادی برخوردار هستند و حضور آن‌ها در محافل قدرت، دولت، مجلس سنا و نمایندگان، احزاب و گروه‌های سیاسی، سیستم اقتصادی و پولی و مطبوعات پررنگ است. به علاوه در جامعه‌ی فرانسه، مراکز و مجامع یهودی بزرگ و قدرتمندی از جمله  جریس (مجمع یهودیان فرانسه) وجود دارند که از روابط قابل توجهی با دست‌اندر‌کاران و مقامات سیاسی این کشور برخوردار می‌باشند.

 

مجری: آیا مخالفت نخست وزیر فرانسه با مهاجرت یهودیان این کشور به اسرائیل، ناشی از قدرت و نفوذ یهودیان در فرانسه است؟

 

دکتر خالوزاده: در رابطه با این سؤال شما باید بگویم که مسئله‌‌ی خروج یهودیان از فرانسه و مهاجرت به اسرائیل، به‌طوری جدی مطرح نیست.

 

مجری: با این حال، مقامات اسرائیل طی اظهارات خود ضمن اشاره به حوادث اخیر فرانسه، سعی کرده‌اند که به یهودیان فرانسه القا نمایند که از این کشور به اسرائیل مهاجرت نمایند، چرا که اسرائیل وطن امن یهودیان است. بر این اساس به نظر شما نمی‌توان ارتباطی بین حوادث اخیر فرانسه و یهودی‌ستیزی در این کشور برقرار نمود؟

 

دکتر خالوزاده: در هر حال مسئله‌ی یهودی‌ستیزی، چیزی است که در جامعه‌ی فرانسه وجود دارد و بر این اساس تحرکاتی از سوی برخی از افراد افراطی در این زمینه صورت می‌گیرد. شاید بتوان اقدام اخیر افراطیون در حمله به دفتر مجله‌ی فکاهی «شارلی ابدو» را در این چارچوب بررسی نمود. با این وجود تحرکات افراطی صرفا محدود به یهودی‌ستیزی نیست، چرا که شاید هدف اقدام اخیر تروریست‌ها دولت فرانسه بوده باشد!

 

مجری: اما پس از واقعه‌ی شارلی ابدو، یک رستوران یهودی مورد هدف قرار گرفت و 4 یهودی نیز در اثر گروگان‌گیری در آن رستوران کشته شدند! از این رو بسیاری از مقامات اسرائیلی از فرصت استفاده نموده و مطالبی را بیان داشتند. بر این اساس سؤال بنده این است که آیا موضوع یهودی‌ستیزی در فرانسه جدی است؟ آیا این گفته‌ی مقامات اسرائیلی درست است که فضای فرانسه برای یهودیان ناامن می‌باشد؟

 

دکتر خالوزاده: مقامات یهودی از دید خود به مسئله نگاه کرده و به دنبال بهره‌برداری‌های خاص مد نظر خود هستند. در فرانسه مخالفت ویژه‌ای با یهودیان وجود ندارد. حتی در مقام مقایسه باید گفت که در برابر حضور مسلمانان در فرانسه مخالفت‌های بیشتری وجود دارد. بنابراین نباید بحث را صرفا به یهودیان خلاصه کرد. هرگونه رادیکالیسم کور و افراطی‌گری می‌تواند منجر به اغتشاش در جامعه، افکار عمومی، فرقه‌ها و گرایش‌های مختلف مذهبی شده و روابط و گفتمان موجود میان آن‌ها را دچار خدشه نماید. بنده معتقد نیستم که در فرانسه، افراطی‌گری و یهودی‌ستیزی مورد اشاره‌ی دولت اسرائیل به حد زیادی از اعراب رسیده باشد. به‌علاوه در نظر داشته باشید که بنا بر برخی تحلیل‌ها، اصولا حمله به مجله‌ی فکاهی «شارلی ابدو» توسط اسرائیل و سازمان جاسوسی موساد سازمان‌دهی شده است. در این رابطه یکی از نشریات آمریکایی، چند روز پیش این ادعا را مطرح کرد که حملات تروریستی اخیر در فرانسه کار اسرائیل و سازمان موساد است و آن‌ها می‌خواهند که با انداختن تبعات این امر به گردن مسلمانان، چهره و تصویر مسلمانان و اسلام را در فرانسه، اروپا و غرب خدشه‌دار نمایند. چنانچه این امر واقعیت داشته باشد، باید ابعاد و پیامد‌های دیگری را نیز برای این رخداد در نظر داشته باشیم.

 

مجری: نکته‌ی اخیری که اشاره کردید، نکته‌ی بسیار مهمی بود، چرا که شاید یکی از اهداف موساد و دولت اسرائیل این باشد که بخواهند یهودیان را به بهانه‌ی نبود امنیت در این فرانسه، وادار به ترک فرانسه و مهاجرت به اسرائیل نمایند. اگر به مهاجرت یهودیان در سال 2014م به اسرائیل توجه نماییم، متوجه می‌شویم که بیشترین آمار مهاجران را فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند. به نظر بنده این امر، درستی تحلیل مجله‌ی آمریکایی را که بدان اشاره داشتید تقویت می‌کند. آیا شما با این دیدگاه موافقید؟

 

دکتر خالوزاده: بله به نظر بنده این امر می‌تواند تاثیر داشته باشد، به خصوص اینکه می‌تواند خواست و هدف دولت اسرائیل را در این قضیه نشان دهد. ولی به‌طورکلی فکر نمی‌کنم که استقبال چندانی از این امر بشود؛ یعنی نمی‌توان از یهودیان فرانسه انتظار داشت که با چشم‌پوشی از زندگانی خود، این کشور را ترک کرده و به جایی کوچ کنند که خیلی شناخته شده نیست و متحمل شرایط سخت زندگی در اسرائیل شوند. اسرائیل در حال حاضر با مشکلات زیادی از جمله بیکاری و ناامنی مواجه است. ما هر ساله شاهد وقوع جنگ در سرزمین‌های اشغالی هستیم. چنین فضایی نه فقط برای اعراب و فلسطینیان، بلکه برای مردم و اتباع یهودی سرزمین‌های اشغالی نیز سخت و دشوار است. در این چارچوب بنده تصور نمی‌نمایم که استقبال چندانی از سوی یهودیان فرانسه برای ترک این کشور و عزیمت به سرزمین‌های اشغالی شکل بگیرد.

 

مجری: سؤال دیگر بنده راجع به نظر افکار عمومی فرانسه نسبت به حضور نتانیاهو در راهپیمایی ضد تروریستی اخیر در فرانسه است. به نظر شما آیا مردم فرانسه خواهند پذیرفت که فردی که در جنگ غزه مرتکب این همه جنایت شده است، در این تظاهرات موضع ضدتروریستی بگیرد؟ به نظر شما رویکرد کلی افکار عمومی فرانسه نسبت به نتانیاهو چیست؟

 

دکتر خالوزاده: بر اساس شناختی که اینجانب از صحنه‌ی سیاسی و اجتماعی فرانسه دارم، باید بیان کنم که اصولا دولت نتانیاهو در سطح فرانسه و اروپا محبوب نیست و همواره از او به‌عنوان یک چهره‌ی تندرو و افراطی یاد می‌گردد، ولی در تظاهرات اخیر فرانسه، تعداد زیادی از شخصیت‌های دنیا از جمله آقای «کامرون»؛ نخست‌وزیر انگلیس، خانم «آنگلا مرکل»؛ صدر اعظم آلمان، آقای «دونالد توسک»؛ رئیس شورای اتحادیه اروپا و… حضور داشتند. بنابراین شرکت آقای نتانیاهو در این تظاهرات، مسئله‌ی خیلی خاص، ویژه و غیرمترقبه‌ای نیست.

 

مجری: آخرین سؤال اینجانب این است که گفته می‌شود آقای اولاند با سفر نتانیاهو به این کشور مخالف بوده است. نظر شما چیست؟

 

دکتر خالوزاده: اینجانب این خبر را ندیده‌ام و نمی‌دانم که آیا چنین چیزی مطرح شده است یا خیر. اگر ایشان مخالف این امر بوده باشد، باید این موضع ایشان را در چارچوب کاهش سطح تنش بررسی نمود، زیرا شاید حضور نتانیاهو در فرانسه می‌توانسته تحریک کننده باشد.

ارسال دیدگاه