کمک‌های نقدی یا بازیابی روانی؟

به نظر می‌رسد کمک‌های آمریکا به تل‌آویو برای تقویت روحیه‌ی از دست رفته نظامیان رژیم صهیونیستی و همچنین دلگرم نمودن ساکنان شهرک‌های مختلف اسراییل صورت گرفته است. چراکه در طی جنگ 8 روزه بسیاری از ساکنان شهرک‌ها بخاطر وحشتی که از موشک‌های مقاومت داشتند، محل زندگی خود را ترک نمودند.

روزنامه صهیونیستی معاریو، در گزارشی که اخیرا از سوی جنبش موسوم به آزادی اطلاعات در اسرائیل منتشر شده، بر این نکته اذعان داشته که خودکشی مهمترین عامل مرگ نیروهای نظامی ارتش اسرائیل در سالهای اخیر بوده است. باراک اوباما روز یکشنبه طرح کمک مالی 480 میلیون دلاری این کشور به رژیم صهیونیستی را به منظور تقویت قدرت دفاعی تل‌آویو در برابر حملات احتمالی، امضا کرد.

این کمک بمنظور تقویت سامانه دفاع موشکی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین به اسرائیل هزینه خواهد شد. ایالات متحده پیش از این نیز211 میلیون دلار برای تقویت سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی اختصاص داده بود. به گفته منابع خبری آمریکایی این اقدام رئیس جمهور آمریکا اعتراض برخی اعضای کنگره مبنی بر بی نتیجه بودن کمکها به سامانه گنبد آهنین را در پی داشته است چرا که در جنگ 8 روزه غزه این سامانه ناموفق عمل کرده است.

باید گفت علیرغم هزینه های هنگفت برای سامانه گنبد آهنین این سامانه کارایی لازم را نداشته و موشک های حماس در جنگ 8 روزه رعب و وحشت زیادی را در میان ساکنان تل آویو ایجاد کرد.

شکست مفتضحانه ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ های 33 روزه، 22 روزه و جنگ اخیر 8 روزه علیه نوار غزه، نشان می دهد ارتش این رژیم یارای مقابله با گروههای مقاومت را نداشته و عملا” راه حلی عملی برای مقابله با موشک های مقاومت نیافته است. سامانه گنبد آهنین نیز با وجود هزینه های زیاد نتوانسته امنیت لازم را در برابر موشک های مقاومت بوجود آورد.

به نظر می رسد این کمک های آمریکا به تل آویو برای تقویت روحیه از دست رفته نظامیان رژیم صهیونیستی و همچنین دلگرم نمودن ساکنان شهرک های مختلف اسراییل صورت گرفته است. چراکه در طی جنگ 8 روزه بسیاری از ساکنان  شهرک ها بخاطر وحشتی که از موشک های مقاومت داشتند، محل زندگی خود را ترک نمودند. صرفنظر از این مورد، آمار ها نیز نشان از افزایش خودکشی در میان نظامیان اسراییلی دارد. بطوری که روزنامه صهیونیستی معاریو، در گزارشی که اخیرا از سوی جنبش موسوم به آزادی اطلاعات در اسرائیل منتشر شده، بر این نکته اذعان داشته که خودکشی مهمترین عامل مرگ نیروهای نظامی ارتش اسرائیل در سالهای اخیر بوده است.

با این توصیف کمک های مالی اوباما به دولت نتانیاهو اقدامی تبلیغاتی در جهت بازیابی روانی ارتش و همچنین ساکنان شهرک ها ارزیابی می شود که در طی جنگ های اخیر اعتماد به نفس خود را در مواجهه با مقاومت از دست داده اند.

ارسال دیدگاه