زمینه‌های خلق حماسه سیاسی

دشمنان نظام اسلامی با عناوین مختلف از جمله تقلب در انتخابات، موضوع انتخابات آزاد، مهندسی انتخابات و... ، سعی در ایجاد تشکیک در سلامت انتخابات داشتند. دشمن بوسیله بی اعتماد کردن مردم به نظام انتظار می‌کشید مکانیزم مشارکت مردم در انتخابات دچار مشکل شود...

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعنوان يك موضوع مهم بين‌المللى که دستگاه‌های فکری دشمن به دقت آن را زیر نظر گرفتند، نمود عینی خلق حماسه سیاسی در سال جاری و نشان از موفقیت جمهوری اسلامی در برابر تبلیغات دشمنان انقلاب و تلاش آنها برای مشارکت کم رونق مردم در انتخابات داشت. این موفقیت در حالی روی داد که با توجه به فشارها و تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران، غربی‌ها انتظار داشتند این تحریم‌ها منجر به نارضایتی مردم از وضعیت موجود و بروز برخی اعتراضات اجتماعی و به تبع آن برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداقلی شود. اما حضور گسترده مردم در انتخابات و مشارکت 72.7 درصدی آنها، برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت نمود. در این بین توجه به زمینه‌های خلق این حماسه عظیم که بعنوان پشتوانه مردمی نظام اسلامی مطرح بوده و مواضع نظام اسلامی را در برابر دشمنان تقویت کرده و همچنین توطئه‌های خارجی علیه نظام اسلامی را خنثی خواهد نمود، اهمیت بسزایی خواهد داشت. لذا در این مجال به بررسی برخی از اصلی‌ترین دلایل و زمینه‌های خلق این حماسه بزرگ خواهیم پرداخت.

نهادینه شدن انتخابات و مردم‌سالاری دینی

نظام جمهوری اسلامی با برگزاری قریب به 30 انتخابات مختلف در زمره دموکراتیک ترین نظام‌های دنیا قرار دارد. این امر که به مثابه ابزاری برای سنجش اراده مردم در اداره امور کشور و مبنا و زیر ساخت قدرت سیاسی محسوب می‌شود بعنوان مصداق بارز مردم سالاری در جوامع دموکراتیک مطرح است.

بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با تبیین اهمیت حضور در انتخابات نقش مهمی در نهادینه ساختن این مهم در جامعه داشتند. ایشان با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در برابر با دشمنان ملت، انتخابات را از حقوق اولیه ملت دانسته که البته انحراف از آن نیز بعنوان خیانت به اسلام یاد نموده اند: «باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم امت.»

ایشان همچنین انتخابات را وسیله‌ای  برای جلوگیری از انحرافات، زمینه سازی برای اصلاح جامعه، انتخاب افراد اصلح و کاردان برای حل مشکلات نظام، ممانعت از نقش آفرینی وابستگان و غیرمتعهدان، ضمانت حفظ امنیت کشور، جلوگیری از کارشکنی دشمنان خارجی، حفظ اسلام و نظام سیاسی اسلامی، تجلی و نماد وحدت ملت می‌دانستند و بدین ترتیب آحاد مختلف مردم را برای حضور در عرصه انتخابات دعوت نموده و با میزان دانستن رای ملت، ساز و کار انتخابات را در کشور نهادینه ساختند.

با این توصیف مردم مسلمان ایران در هر برهه‌ای با شناخت ضرورت‌ها و حساسیت‌های هر دوره با هوشیاری و درایت بر سر صندوق‌های رای حاضر شده و مردم سالاری دینی را به منصه ظهور رساندند.

اعتماد مردم به نظام اسلامی

همانطور که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، دشمنان نظام اسلامی با عناوین مختلف از جمله تقلب در انتخابات، موضوع انتخابات آزاد و یا مهندسی انتخابات و… ، سعی در سلب اعتماد مردم نسبت به نظام اسلامی و تشکیک در سلامت انتخابات داشتند. دشمن بوسیله بی اعتماد کردن مردم به نظام انتظار می‌کشید مکانیزم مشارکت مردم در انتخابات دچار مشکل شود اما بر خلاف آنچه برآورد شده بود و البته با اقناع مردم و رفع برخی شبهات پیرامون انتخابات سال 88، حضور پرشور و حماسی مردم در این انتخابات را نیز شاهد بودیم.

رهبری انقلاب در 14 خرداد در حرم امام خمینی (ره)، هر رأی مردم را رأی به جمهوری اسلامی و اعتماد به ساز و کار انتخابات دانستند و فرمودند: «هر رایی که مردم به یکی از هشت کاندیدای محترم بدهند، دردرجه اول، رای به جمهوری اسلامی و رای اعتماد به ساز و کار انتخابات است.» ایشان در شهریور 88 و پس از اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این موضوع پیش بینی کردند: «مردم به نظام اعتماد دارند، نظام هم به مردم اعتماد دارد. ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه خواهيد ديد در انتخابات آينده – كه حالا دو سه سال ديگر است – همين مردم با وجود همين بازيگرى‌‌‌‌‌اى كه مخالفان و دشمنان و غافلان و بى‌‌‌‌‌خبران داخلى كردند، يك حضور مستحكمِ قوى‌‌‌‌‌اى در انتخابات خواهند داشت.»

حاکمیت عقلانیت و اخلاق‌مداری در روند انتخابات

تمکین به قانون در جریان احراز صلاحیت کاندیداها و بلوغ نخبگان سیاسی و مردم در این مورد و همچنین در جریان رقابت‌های انتخاباتی و حاکمیت اخلاق در روند رقابت‌ها نقش بسزایی در خلق حماسه سیاسی داشت. باید گفت آن هنگام که نخبگان سیاسی یک کشور بتوانند از خود عقلانیت سیاسی نشان دهند و اخلاق مداری را پیشه راه خود کنند، آنگاه می‌توان از قاطبه جامعه هم توقع داشت که در همین مسیر گام بردارند. توقع و انتظار هم از نخبگان سیاسی همین است که جز این باشد دیگر آنها را نمی توان نخبه نامید. همچنین پذیرش نتیجه انتخابات توسط نامزدهای شکست خورده علیرغم اختلاف 0.7 درصدی کاندیدای پیروز، نشان از اوج قانون گرایی و اخلاق مداری میان نخبگان و مردم دارد.

از طرف دیگر نقش رسانه ملی نیز در برقراری عدالت میان کاندیداها و حاکمیت عقلانیت بر فضای برنامه‌های انتخاباتی در جهت تحقق این حماسه عظیم بی بدیل بود. رهبر انقلاب در 22 خرداد ماه با ابراز رضایت از روند تبلیغات و برگزاری انتخابات تصریح کردند: «بحمدلله روال انتخابات تا امروز روال خوبی بوده و یكی از نقاط برجسته این است كه گفتمان مردم، گفتمان قانون‌گرایی است، مردم در سال 88 از عدم تبعیت و لگد زدن عده‌ای  به قانون ضربه دیده اند.»

نقش رهبری در زمینه‌سازی تحقق حماسه سیاسی

سال 1392 در حالی بعنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی توسط رهبری معظم انقلاب نامگذاری شد که بخاطر وجود مشکلات کشور از قبیل فشارهای اقتصادی و تورم بدلیل تحریم‌ها و همچنین برخی بی‌تدبیری ها، توقع حماسه و حماسه سازی از مردم دور از واقعیت به نظر می‌رسید.

اما در این بین نقش رهبری انقلاب در بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات و همچنین تبیین نتایج این مشارکت برای مردم منحصر به فرد بود.

ایشان در اولین روز بهار در حرم مطهر رضوی با دعوت از همه سلیقه‌ها برای شرکت در انتخابات خاطر نشان کردند: «در انتخابات باید همه سلیقه‌ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی شرکت کنند. انتخابات مال یک سلیقه و جریان خاص نیست. همه کسانی که دلشان بای منافع ملی می‌سوزد باید در انتخابات شرکت کند.»

ایشان با رصد هوشمندانه تحرکات سیاسی-رسانه‌ای  بیگانگان در مورد دلسردی مردم از شرکت انتخابات و مشخص بودن برنده انتخابات، در 14 خرداد تصریح داشتند: «من به هیچکس نظر ندارم. از همین ساعت رسانه‌های بیگانه با غیض و غرض ورزی خواهند گفت فلانی به زید یا عمر نظرخواهد داشت ولی این خلاف واقع است.»

اصرار رهبر انقلاب بر حضور گسترده مردم در انتخابات تا روزهای آخر ادامه داشت تا جایی که ایشان با گشودن باب تازه‌ای  در تحریک مردم برای شرکت در انتخابات، حضور یکپارچه مردم را موجب مایوس شدن دشمن دانسته و فرمودند: «ممكن است بعضیها – حالا به هر دلیلى – نخواهند از نظام جمهورى اسلامى حمایت بكنند امّا از كشورشان كه می‌خواهند حمایت كنند، آنها هم باید بیایند پاى صندوق رأى. همه باید بیایند.»

پس از برگزاری انتخابات و خلق این حماسه عظیم نیز رهبری انقلاب با اشاره به اینکه این انتخابات باطل السحر بافته‌ها و گزافه‌های دشمنان و حسودان و طمع ورزان شد، پیروز واقعی این عرصه را ملت بزرگ ایران دانسته و فرمودند: «پیروز حقیقی انتخابات دیروز ملت بزرگ ایران است كه به حول و قوه‌ی الهی توانست گامی استوار بردارد و گوهر نفوذ‌ناپذیر و چهره‌ی پُرنشاط و مصمم و دل سرشار از  امید و ایمان خود را به نمایش بگذارد.»

همدلی و همبستگی مردم

انتخابات یکی از عرصه‌های تجلی وحدت و نمایش وحدت مردم است و باید تمامی تلاشها و اقدامات در این راستا صورت گیرد. در حماسه 24 خرداد علیرغم وجود اختلاف سلیقه‌هایی در بین کاندیداها و هواداران آنها شاهد همدلی گسترده مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای بودیم.

امام خمینی با توجه به وجود دو دیدگاه و دو تفکر در جامعه ضرورت وحدت و پرهیز از اختلاف را مورد تاکید قرار داده و فرمودند: «البته دو تفکر هست باید هم باشد دو رای هست باید هم باشد سلیقه‌های مختلف باید باشد لکن سلیقه‌های مختلف اسباب این نمی شود که انسان با هم خوب نباشد…. اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ناقص است.

اگر در یک مجلس اختلاف نباشد این مجلس ناقص است. اختلاف باید باشد اختلاف سلیقه اختلاف رای مباحثه جار و جنجال اینها باید باشد لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته بشویم ….باید دو دسته باشیم در عین حالی که اختلاف داریم دوست هم باشیم.»

امام خمینی (ره) با بیان اینکه رقابتهای انتخاباتی نباید زمینه‌ای  را برای پراکندگی و اختلاف در جامعه و ملت فراهم سازد، فرمودند: «من احتمال می‌دهم که عوامل و دستهای ناپاکی بخواهند از رقابتهای انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بی معنا دلها را از یکدیگر جدا سازند.»

از این رو ملت ایران با هوشیاری و درایت کامل در راه اتحاد و همدلی تمامی نیروهای متعهد و دلسوز نظام حرکت نموده و انتخابات را به عرصه اتحاد و انسجام ملت و جامعه تبدیل کردند.

 

روحیه نشاط و امید

به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای اصلی‌ای  که می‌توانست به مشارکت مردم در انتخابات صدمه وارد نماید القای یاس و ناامیدی می‌باشد؛ لذا به طرق مختلف از جمله مهندسی انتخابات و بیرون آمدن گزینه نظام از صندوق و… سعی در تزریق دلسردی و ناامیدی در میان مردم نمودند. سابقه تاریخی کشور نیز مانند آنچه در سال 88 رخ داد، گواه این مطلب است.

همچنین دشمنان با بزرگ نمایی مشکلات و ترسیم چشم انداز تیره و تار از کشور مواردی از قبیل زیر سؤال بردن مشروعیت جمهوری اسلامی و ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، القای شکاف میان مردم و حاکمیت و به تبع آن تاثیر در مشارکت مردم در انتخابات را دنبال کردند.

رهبر معظم انقلاب (مدظله) با گوشزد کردن این مطلب، به خوبی نقشه دشمنان را تبیین می‌نمایند: «دشمنان ملت ايران هميشه سعی كرده‌اند انتخابات را از شور و هيجان بيندازند؛ برنامه‌ريزی كردند كه مردم را از حضور در پای صندوقهای رأی باز بدارند؛ مردم را دلسرد كنند، مرم را نااميد كنند. در طول سالهای مختلف كه ما انتخابات داشتيم -چه انتخابات مجلس، و چه به خصوص انتخابات رياست جمهوری- هميشه دشمنان ما سعی كردند اين انتخابات را بی‌‌رونق كنند؛ اين به خاطر اهميت انتخابات در كار كشور است.» ایشان همچنین فرمودند: « امروز انواع و اقسام تبليغات وجود دارد براى اينكه در عرصه‌ اقتصادى، مردم را دچار يأس و نوميدى كنند؛ در عرصه‌ سياسى، انگيزه‌ مردم را از حضور در ميدان سياست و بالخصوص در ميدان انتخابات كاهش دهند.»

اما در این انتخابات ملت ایران بدون توجه به جوسازی‌های رسانه‌ها در جهت ایجاد یاس و ناامیدی با حضور پرشور و نشاط خود نشان داد برخی سو مدیریت‌ها در اداره کشور موجب دلسردی آنها از نظام اسلامی نخواهد شد.

در پایان باید گفت تحقق حماسه سیاسی در کشور فرصتی را برای جریان جدید قرار داده است که با اتکا به رای مردم در شرایط حساس کنونی و در برهه‌ای  که به تعبیر رهبری معظم انقلاب جهان در آستانه پیچ تاریخی و هندسه نوین جهانی قرار دارد، پیام جمهوری اسلامی را به نحو احسن به گوش جهان برساند. استفاده از این فرصت منوط به حرکت دولت جدید بر محور مبانی انقلاب اسلامی و منویات امام امت می‌باشد که انشاالله بر مبنای آن شاهد پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف و بخصوص نفوذ هر چه بیشتر منطق نظام اسلامی در عرصه بین المللی خواهیم بود.

ارسال دیدگاه