گزارش اخیر احمد شهید

11 مارس 2013 احمد شهید گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر در امور ايران، گزارش مفصلی از وضعیت حقوق بشر ایران که حاوی اتهامات فراوانی در حوزه های مدنی و سیاسی است، در اختیار شورای حقوق بشر قرار داد.

11 مارس 2013 احمد شهید گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر در امور ايران، گزارش مفصلی از وضعیت حقوق بشر ایران که حاوی اتهامات فراوانی در حوزه های مدنی و سیاسی است، در اختیار شورای حقوق بشر قرار داد.

از سال 2011 که وزیر سابق امور خارجه کشور مالدیو به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران انتخاب شد، تاکنون سه گزارش به صورت رسمی منتشر کرده است، سومین گزارش بر خلاف گزارش های قبلی وی که حدود 20 صفحه بودند قریب به 70 صفحه است، این گزارش 10 زیر شاخه دارد که شامل : 1- انتخابات آزاد 2- آزادی بیان 3- مدافعان حقوق بشر 4- حقوق اقتصادی 5- حقوق دگرباشان جنسی 6- حقوق زنان 7- شکنجه 8- اعدام 9- اقلیت های قومی 10- اقلیت های مذهبی است.

بدیهی است که تاکتیک فشار حقوقی به ایران در طول سالهای پس از انقلاب، در راستای سایر سناریوهای ضد ایرانی بوده و ذیل فشار سیاسی تقسیم بندی می‌شود. هدف کوتاه مدت این سناریو، ارضای افکار عمومی جهان و توجیه فشار غیر معقول بر ایران در منظر جهانیان است. این سناریو برای کهنه نشدن همیشه با یک ریتم ثابتی در قالب دادگاهها و شکایات حقوقی و نیز گزارشات این‌چنینی ادامه دارد ولی در مقاطع حساسی چون انتخابات، معمولا بمنظور زمینه چینی برای سناریوهای سخت‌تر(از جمله سناریوهای اقتصادی، امنیتی و …) شدت می‌گیرد.

در این راستا بخش عمده ای از گزارش اخیر احمد شهید به مسئله ی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می پردازد و با نگاه عجولانه و البته ناشیانه، آزاد بودن انتخابات در ایران را زیر سوال می برد. پرداختن به موضوع انتخابات آن هم با این حجم بالا در این گزارش و تکرار واژه انتخابات آزاد توجه هر خواننده ای را به خود جلب می کند. این مسئله در حالی است که دقیقا در همان تاریخ انتشار گزارش احمد شهید، اتحادیه اروپا نیز فهرست جدیدی از تحریم های حقوق بشری خود را علیه ایران منتشر کرد،  این جنب و جوش های حقوق بشری آن هم در نزدیکی مذاکرات ایران و 5+1 نشان دهنده‌ی نگرانی آنها از به نتیجه رسیدن مذاکرات است، چنین فعالیت هایی نشان می دهد آنها بدنبال سیاه جلوه دادن فضای داخلی ایران و در کنار آن ناتوانی نظام جمهوری اسلامی ایران در برقراری حقوق بشر بوده تا زمینه روانی فشارهای امنیتی و اقتصادی را توجیه نمایند. البته با عنایت به لطف خداوند متعال، سایه حضرت ولی عصر(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و نایب برحق ایشان، هوشیاری مردم و مسئولین تمام مکرهای و سناریوهای دشمن نابود خواهد شد.

ارسال دیدگاه