رسوایی اخلاقی یا رقابت اطلاعاتی؟

آن‌طور که آمریکا وانمود می‌کند، رییس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) به دلیل داشتن رابطه غیراخلاقی با بیوگرافی نویس خود و خیانت به همسرش از سمت خود استعفا کرده است. دیوید پترائوس 60 ساله در بیانیه‌ی استعفای خود به باراک اوباما،نوشته است؛ «بعد از ۳۷ سال زندگی مشترک، من در قضاوت‌های خود بسیار ضعیف عمل کردم و با فرد دیگری رابطه برقرار کردم.»

رمزگشایی از پشت صحنه‌ی استعفای ژنرال پترائوس

خبر استعفای دیوید پترائوس، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA این روزها نقل خبرگزاری ها و کارشناسان و شبکه‌های تلویزیونی است. آنچه به ظاهر به نظر می‌رسد و آن‌طور که آمریکا وانمود می‌کند، رییس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) به دلیل داشتن رابطه غیراخلاقی با بیوگرافی نویس خود و خیانت به همسرش از سمت خود استعفا کرده است. دیوید پترائوس 60 ساله در بیانیه‌ی استعفای خود به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نوشته است؛ «بعد از ۳۷ سال زندگی مشترک، من در قضاوت‌های خود بسیار ضعیف عمل کردم و با فرد دیگری رابطه برقرار کردم.»

پترائوس پیش از ریاست سیا،  فرماندهی نیروهای آمریکایی را در عراق و افغانستان بر عهده داشت و شهریور ماه سال گذشته یعنی در اوج حوادث و تحولات بیداری اسلامی در رأس سیا قرار گرفت تا با استفاده از آشنایی خود با منطقه و مردم آن، بتواند خلأ اطلاعاتی و غافل‌گیری امریکا در بیداری اسلامی را جبران کند و دولت ایالات متحده بتواند بر موج این تحولات سوار شود.

استعفای مشکوک و برخلاف روال عادی در آمریکا

در رابطه با این استعفای مشکوک و نابهنگام این نکته قابل توجه است که آقای پترائوس تنها دو روز پس از پیروزی مجدد اوباما استعفا داده است.

مهم‌تر اینکه پیش از اعلام پترائوس، هیچ خبری در رسانه‌های امریکایی مبنی بر رسوایی جنسی او منتشر نشده بود، چرا که در این‌گونه موارد معمولاً ابتدا ماجرا به صورت یک رسوایی باید در رسانه‌ها منتشر شود و سپس فرد در معرض اتهام، از مقام خود استعفا دهد اما در این مورد، ماجرا بر عکس شده و ابتدا رئیس سیا استعفا داده و خودش دلیل استعفایش را رسوایی جنسی اعلام می‌کند و بعد تازه رسانه‌ها چنین ادعایی را بازنشر می‌دهند!

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد پترائوس استعفا نداده است بلکه به نوعی برکنار شده است.

پشت پرده این ماجرا چیست و دلایل اصلی کنار گذاشتن پترائوس کدام است؟

*چرا تنها پس از گذشت دو روز از پیروزی اوباما، اف‌بی‌آی رسوایی اخلاقی پترائوس را فاش کرد؟

*آیا در آمریکا رابطه نامشروع موجب استعفای دولتمردان می‌شود؟

*چرا رئیس سیا قبل از انتخابات استعفا نداد؟

*آیا دولت اوباما از وی خواسته بود تا منتظر نتایج انتخابات شود؟

* مهم‌ترین سؤال اینکه چرا در حالی‌که یک هفته به پاسخ‌گویی پترائوس پیرامون حوادث مرگ سفیر آمریکا در 11 سپتامبر سال جاری در لیبی، مانده است، جریان رسوایی وی رو شده و استعفا می‌کند؟

بازهم ردپای لابی اسرائیل

اما عده دیگر از کارشناسان مسئله را فراتر از این عنوان کرده و دلیل اصلی کناره گیری پترائوس و این‌گونه مفتضح کردن وی را نتیجه انتقاد آشکار او در فضای سیاسی آمریکا از اقدامات اسرائیل و زیر سؤال بردن روابط راهبردی آمریکا و اسرائیل عنوان می‌کنند.

وی در سخنانی که در مجلس سنای آمریکا در سال 2010 عنوان کرد روابط آمریکا با اسرائیل را موجب تشدید احساسات ضد آمریکایی در منطقه دانست. چند ماه بعد از این سخنان رییس موساد «میر دگان» در مقابل اعضای کمیته کنست چنین گفت: «به نظر می‌رسد به تدریج اسرائیل از یک گنج و ذخیره برای آمریکا تبدیل به یک سربار می‌شود»

علاوه بر این دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارشی 82 برگه‌ای تحت عنوان «آماده شدن خاورمیانه پس از اسرائیل» به این نتیجه رسیدند که منافع ملی آمریکا از اساس با رژیم صهیونیستی در تعارض است … گردآورندگان این تحقیق تأکید دارند که اسرائیل بزرگ‌ترین خطر برای منافع ملی آمریکا است، چرا که این رژیم با اقدامات خود مانع از روابط طبیعی آمریکا با کشورهای عربی و اسلامی و همچنین دیگر کشورها می‌شود.

در ادامه این گزارش تأکید شده است: « دولت آمریکا دیگر برای ادامه حمایت مالی از اسرائیل، از منابع مالی و حمایت مردمی برخوردار نیست … دیگر ممکن نیست بیش از 3 تریلیون دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به اسرائیل داد؛ مخالفت مردم آمریکا با دخالت‌های اسرائیل روز به روز در حال افزایش است؛ مردم دیگر نمی‌پذیرند که آمریکا از جنگ‌های نامشروع اسرائیل پشتیبانی مالی و نظامی کند».

سازمان سیا همچنین در گزارشی دیگر پیش بینی کرده بود که رژیم صهیونیستی در سال 2025 به طور کامل از هم فرو بپاشد. در گزارش سیا آمده است:

«یهودیان به کشوری که از آنجا به اسرائیل آمده‌اند باز می‌گردند و حدود نیم میلیون آفریقایی به کشورهای خود بر می‌گردند و این طی ده سال آینده رخ خواهد داد. گزارش مذکور بیان کرد: علاوه بر آن یک میلیون یهودی روسی و تعداد زیادی از اروپایی ها به کشورهایی که از آنجا مهاجرت کرده‌اند بر می‌گردند… اوج گیری جریان‌های اسلام گرا در کشورهای همسایه اسرائیل به ویژه مصر سبب نگرانی یهودیان شده است و آن‌ها از آینده خود و فرزندان خود نگرانند و از همین رو بازگشت به سرزمین اصلی خود را آغاز کرده‌اند. پانصد هزار اسرائیلی گذرنامه آمریکایی دارند و آن‌هایی نیز که گذرنامه آمریکایی و اروپایی ندارند به دنبال کشورهایی که ادیان و نژادهای مختلف در آن زندگی می‌کنند هستند و تشکیل کشور یهود به یأس مبدل خواهد شد به ویژه که مسئولان اسرائیل تاکنون نتوانسته اند به آن جامه عمل بپوشانند.»

مقابله پترائوس با تأثیرات موساد بر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا

تحلیلگرانی که در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند، فرضیات متعدد را درباره علت واقعی استعفای پترائوس عنوان نموده‌اند که وجه اشتراک تمامی این تحلیل‌ها، عدم پذیرش علت اعلام شده (مسائل اخلاقی) به عنوان عامل واقعی استعفای پترائوس است. حتی وبگاه «دبکافایل» که به عنوان ارگان محافل جنگ‌طلب اطلاعاتی اسرائیل شناخته می‌شود و هماره علیه پترائوس، مواضع خصمانه داشته است، در اولین واکنش خود (10 نوامبر/ 20 آبان) نوشت:

«منابع مطلع دبکافایل در واشنگتن معتقدند که چیزی بیش از ماجرای ارتباط با زن در پس پرده استعفای ژنرال پترائوس و تحقیقات اف. بی. آی از پائولا برادول بوده است . دبکا مدعی شد که پترائوس عمداً استعفا داده تا دولت اوباما را از زیر ضربه تفحص درباره عملیات سیا در بنغازی نجات دهد.»

ژنرال پترائوس، در مقام فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در خارج از مرزهای این کشور، طی سال‌های اخیر به افکار عمومی آمریکا به عنوان قهرمان ملّی و برجسته‌ترین ژنرال آمریکایی دوران معاصر و مدیری توانا و مدافع منزه و فسادناپذیر منافع ملّی آمریکا شناسانیده شده بود و دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در ستایش از پترائوس، و ارتقاء او به جایگاه قهرمان ملی هم داستان بودند. اینک، چرا باید این اسطوره می‌شکست و القابی چون پیتر مقدس و شاه داوود که برای ژنرال پترائوس ساخته بودند، بی محابا پایمال رسوایی اخلاقی می‌شد که به سادگی قابل پرده پوشی بود؟

استعفای ژنرالی که در سال‌های اخیر رسانه‌های آمریکایی او را به سطح اسطوره ارتقاء داده بودند، به بهانه رابطه نامشروع آن هم استعفا از ریاست مهم‌ترین سازمان اطلاعاتی آمریکا و جهان، به کلی غیرعادی است…

مواردی که رسانه‌ها، به عنوان دلیل واقعی استعفای پترائوس ذکر نموده‌اند، هیچ یک معقول به نظر نمی‌رسد:

«درست است که پترائوس عضو حزب جمهوری‌خواه است ولی او در مسائل منطقه و ایران با اوباما اختلاف نظر نداشت بلکه رهنمودهایش درباره منطقه خاورمیانه مورد قبول و در پایه عمل دولت اوباما بود. برای مثال، پترائوس در مسئله برخورد به ایران به راهکار نظامی اعتقاد نداشت و در این زمینه با نئوکان‌ها و باند نتانیاهو اختلاف نظر اساسی داشت »

ترور سفیر عربستان در واشنگتن

ماجرای منصور ارباب سیر توطئه‌ای بسیار پیچیده از سوی موساد بود، که سیا و پترائوس را به دام خود کشید توطئه فوق چنان دقیق طراحی شده و پیوندهای منصور ارباب سیر، ایرانی ورشکسته مقیم آمریکا که در جریان سفرهای خود به تهران طعمه شبکه موساد شد چنان مستند شده بود که ابتدا سیا را به این باور قطعی رسانید که ماجرا واقعاً کار ایران است. این یقین از طریق سیا به اوباما منتقل شد و در سخنان اولیه اوباما بازتاب یافت. ولی شناخت بعدی پترائوس سبب شد که توطئه فوق در نطفه خفه شود و دولت اوباما آن را مسکوت گذارد.

شناخت نقش موساد در این توطئه، تعارض میان سیا و موساد را شدت بخشید زیرا رسوایی بزرگی بود که رئیس جمهور آمریکا رسماً از دخالت ایران در توطئه فوق سخن گوید ولی بعداً ثابت شود که کل ماجرا طراحی موساد بوده است. نقش موساد در توطئه ارباب سیر، اگر از سوی پترائوس کشف نمی‌شد، می‌توانست بزرگ‌ترین دستاویز را برای کانون‌های جنگ‌طلب نئوکان علیه ایران فراهم آورد این توطئه حتی می‌توانست مستمسک عملیات نظامی علیه ایران باشد زیرا اقدام برای منفجر کردن رستوران در پایتخت آمریکا، که در آن علاوه بر سفیر عربستان عده زیادی از نمایندگان کنگره و مقامات دولتی آمریکا حضور داشتند، به معنی اعلام جنگ به آمریکا بود.

گزارش پترائوس به سنا علیه اسرائیل

گزارش سال 2010 ژنرال پترائوس به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا اشاره کرد. پترائوس در این گزارش نوشت:

« مناقشات میان اسرائیل و برخی از همسایگانش سبب تحمیل چالش‌هایی بر توانمندی ما برای حفظ منافعمان در خاورمیانه می‌شود تنش‌های میان اسرائیل و فلسطین غالباً به اقدامات قهرآمیز منجر می‌شود و تقابل گسترده نظامی پدید می‌آورد . این تقابل، به دلیل حمایت سنتی آمریکا از اسرائیل، سبب بروز احساسات ضد آمریکایی می‌شود… و در این میان القاعده و بعضی از گروه‌های مسلح دیگر از این خشم برای جلب حمایت و بسیج خود استفاده می‌کنند »گزارش فوق، تلقی پترائوس از نقش مخرب اسرائیل در منطقه خاورمیانه را، به ضرر منافع آمریکا، به روشنی نشان می‌دهد. این تلقی در پایه عملکرد بعدی پترائوس در سیا قرار گرفت.

عقب نشاندن موساد در مسئله ایران

در پیامد تحقیقات درباره بمب گذاری‌های دهلی و بانکوک، که قرار بود، مانند توطئه ارباب سیر، به ایران منتسب شود، ژنرال پترائوس توانست موساد را به اعترافی عجیب وادار کند. موساد رسماً اعلام کرد که نظر سیا را می‌پذیرد دال بر این که ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست. این توافق در پی سفر عجولانه تمیر پردو، رئیس موساد، به واشنگتن و ملاقات با پترائوس انجام گرفت . در 18 مارس 2012(28  اسفند )1390 روزنامه نیویورک تایمز با انتشار خبری بسیار مهم اعلام کرد: موساد با سیا به توافق رسیده که مواضع سند ارزیابی اطلاعات ملّی سال 2007 سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا صحیح است و ایران اقدامی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد. روز بعد، مطلب فوق به تیتر روزنامه‌های مهم اسرائیل و آمریکا و بسیاری از وبگاه‌های خبری، مانند هاآرتص و واشنگتن تایمز و اینفووارز و الاهرام و غیره، بدل شد.

وادار کردن موساد به پذیرش مفاد NIE درباره ایران، یعنی پذیرش رسمی عدم ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران، گام بزرگی بود که پترائوس در جهت تحقق سیاست‌های مستقل خود و محدود کردن نفوذ موساد برداشت.

ماجرای بنغازی ،اوج توطئه موساد علیه پترائوس

سایر عواملی که به عنوان دلیل واقعی استعفای پترائوس عنوان شده به همین اندازه سست و بی پایه است. وبگاه دبکافایل وابسته به کانون‌های جنگ‌طلب اطلاعاتی اسرائیل، استنکاف از حضور در جلسه تحقیق سنا در ماجرای قتل سفیر آمریکا در لیبی را به عنوان علت واقعی استعفای پترائوس عنوان کرده؛ و این تحلیل بیش از همه در رسانه‌ها رواج یافته است.

ماجرای حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و قتل سفیر آمریکا، نه در ساختمان کنسولگری و توسط مردمی که به ساختمان فوق حمله کردند بلکه در جاده و با شلیک راکت به اتومبیل وی توسط افراد ناشناس، بارزترین نماد جنگ اطلاعاتی پنهان موساد و سیا، در دوران ریاست پترائوس، بود. این آشوب در پی پخش فیلم کم مایه اهانت به خاتم‌الانبیاء (ص) در سالگرد یازده سپتامبر، آن هم به عربی، انجام گرفت و تمامی شاخص‌های عملیات موساد را دارا بود.

توطئه گران دو هدف را دنبال می‌کردند:

اول، ایجاد فضای روانی و سیاسی به منظور فشار بر دولت اوباما برای مداخله نظامی تمام عیار (مشابه با لیبی) در سوریه و ایران.

دوم، کاستن از آراء اوباما و تبلیغ بر ضد او به عنوان رئیس جمهور نالایق و ضعیف و از این طریق بالا بردن آراء میت رامنی؛ دوست قدیمی نتانیاهو.

واکنش دولت اوباما به فیلم اهانت به پیامبر اکرم (ص) که بر اساس رهنمودهای پترائوس انجام گرفت، عاقلانه بود. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه دولت اوباما، فیلم را انزجارآمیز خواند و رسماً اعلام کرد که این فیلم با هدف ایجاد خشم در مسلمانان تهیه شده و از این بابت از مسلمانان پوزش خواست این جمله دارای معنای خاصی است ایجاد خشم در مسلمانان «یعنی حرکتی سازمان یافته با اهداف معین. این حرکت از سوی که و توسط کدام کانون بوده است؟ قطعاً مقامات دولت اوباما پاسخ این سئوال را می‌دانستند. پخش فیلم اهانت به پیامبر اکرم (ص) و آشوب سازمان یافته در بنغازی و قتل سفیر آمریکا در لیبی اوج جنگ اطلاعاتی موساد و سیا در دوران ریاست پترائوس بود.»

پترائوس قربانی دام‌های موساد برای مقامات آمریکا

سازمان موساد همواره برای مقامات آمریکایی دام پهن می‌کند و آن‌ها را به رسوایی می‌کشد و اسناد آن را گردآوری می‌کند و اگر روزی آن‌ها بخواهند پا بر منافع اسرائیل بگذارند با افشای این اطلاعات آن‌ها را رسوا کرده و وادار به عزل می‌کنند.

اسرائیل حتی برای روسای جمهور کشور آمریکا، روسای سازمان سیا و پنتاگون و وزرای امور خارجه نیز چنین توطئه‌هایی را تدارک می‌بیند و هیچ‌کس در امان نیست. ماجرای رسوایی کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا با دختر یهودی لوئینسکی نیز نتیجه توطئه اسرائیل و دامی از سوی موساد بود.

اخیراً خانم لیونی وزیر خارجه سابق اسرائیل نیز از مشارکتش در روابط جنسی با سران کشورهای غربی و عربی و از جمله با امیر قطر پرده برداشت.

خلاصه آنکه باید رسوایی اخیر رئیس سازمان سیا و استعفای او را در رابطه با گزارش‌های اخیر سازمان سیا ارزیابی کرد و به راحتی نتیجه گرفت که اسرائیل به شکار صیادها نیز می‌پردازد.

ارسال دیدگاه