اندیشکده چاتم هاوس: بهتر از هر زمان دیگری، فرصت برای توافق نهایی با ایران به وجود آمده است

به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی تحلیلگران بر این باورند که گرچه ایران و ۱+۵ همچنان در خصوص برخی مسائل کلیدی اختلاف دارند اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی تحلیلگران بر این باورند که گرچه ایران و ۱+۵ همچنان در خصوص برخی مسائل کلیدی اختلاف دارند اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

«ریچارد دالتون»، سفیر سابق انگلیس در تهران که هم‌اکنون یکی از اعضای اندیشکده «چاتم هاوس» است، درباره مذاکرات اینگونه گفت: فرصت برای رسیدن به توافق نهایی بهتر از هر زمان است اما تهران و واشنگتن باید اقدامات سختی در خصوص سیاست‌های آن صورت دهند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تمدید مهلت مذاکرات گزارش کرد که توافق نهایی که طرفین به آن امیدوارند، هم بسیار بلندپروازانه و هم پیچیده است.

طبق این گزارش، موضوعات مشکل‌ساز در مذاکرات همچنان باقی مانده است، اولین مسئله مشکل‌ساز چگونگی و سرعت لغو تحریم‌های ایران است. برخی تحریم‌ها، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است و دیگر تحریم‌ها مربوط به تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا می‌شود.

موضوع مشکل ساز بعدی، غنی‌سازی اورانیوم است و ایران تأکید دارد که برای نیروگاه هسته‌ای خود به تولید سوخت نیاز دارد اما غرب نگران است که ایران به صورت مخفیانه اورانیوم خود را به سطح تسلیحات هسته‌‌ای غنی کند و به همین دلیل خواستار کاهش ظرفیت‌ غنی‌سازی ایران هستند.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در تلاش برای از بین بردن این بن‌بست، در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز پیشنهادی را مطرح کرد که از آن به عنوان «پیشنهاد مبتکرانه» نام برده بود.

طبق این گزارش، این پیشنهاد اینگونه بود که ایران موافقت می‌کند بین سه تا ۷ ساله، ظرفیت غنی‌سازی خود را در سطح کنونی حفظ کند.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد، گرچه غرب پیشنهاد ظریف را غیرقابل قبول می‌داند اما تحلیلگران بر این باورند که این پیشنهاد یک حرکت حساب شده است که می‌تواند اساس مذاکرات جدی را شکل دهد.

ارسال دیدگاه