انتخابات ریاست جمهوری مصر

با توجه به شواهد و قرائن موجود، احتمال پیروزی عبدالفتاح سیسی در انتخابات قطعی است. در چنین شرایطی، احتمال بازگشت اخوان المسلمین به عرصه‌ی سیاسی وجود نداشته و اخوان تلاش خواهد کرد تا رهبران میانی خود را در عرصه‌ی سیاسی وارد سازد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که اعتراضات خیابانی و اقدامات تروریستی در سینا همچنان با قوت ادامه یافته و مخالفان...
با توجه به شواهد و قرائن موجود، احتمال پیروزی عبدالفتاح سیسی در انتخابات قطعی است. در چنین شرایطی، احتمال بازگشت اخوان المسلمین به عرصه‌ی سیاسی وجود نداشته و اخوان تلاش خواهد کرد تا رهبران میانی خود را در عرصه‌ی سیاسی وارد سازد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که اعتراضات خیابانی و اقدامات تروریستی در سینا همچنان با قوت ادامه یافته و مخالفان...

بر اساس اعلام کمیته‌ی انتخابات ریاست جمهوری مصر، «عبدالفتاح سیسی» و «حمدین صباحی» به ترتیب در روزهای 25 و 30 فرودین، به صورت رسمی در انتخابات ریاست جمهوری مصر ثبت نام کردند. ژنرال «سامی عنان» و «مرتضی منصور» نیز از ماه‌ها قبل اعلام کرده بودند که در انتخابات نامزد خواهند شد، اما این مسئله عملی نشد، لذا کارزار انتخاباتی میان دو چهره‌ی برجسته‌ی انتخابات یعنی عبدالفتاح سیسی و حمدین صباحی در مورخه‌ی 5 و 6 خرداد برگزار خواهد شد. در این میان، پروسه‌ی انتخاباتی در مصر بسیار پیچیده و زمان‌بَر است که در ادامه اشاره‌ای به آن می‌گردد:

* 25 اردیبهشت: آغاز انتخابات ریاست جمهوری مصری‌های مقیم خارج.
* 22 خرداد: پایان تبلیغات انتخاباتی نامزدها.
* 5 و 6 خرداد: برگزاری انتخابات در داخل کشور.
* 15 خرداد: اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری.
* 16 تا 19 خرداد: رأی‌گیری در دور دوم برای مصری‌های مقیم خارج.
* 26 و 27 خرداد: دور دوم انتخابات داخل.
* 29 خرداد: دریافت شکایت‌ها و اعتراضات به تصمیمات کمیته.
* 5 تیر: اعلام نتایج دور دوم و نهایی.

با توجه شرایط متشنج و ناامنی موجود در صحرای سینا و استان‌های مصر به ویژه قاهره و اسکندریه، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با تدابیر شدید امنیتی همراه خواهد بود. در این راستا، تعداد 170 هزار نیروی ارتش، پلیس و سازمان اطلاعات مصر مسئولیت تأمین امنیت انتخابات را برعهده دارند. کمیته‌ی عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز با مشارکت شش سازمان بین المللی بر فرآیند رأی‌گیری نظارت دارد.

در چنین شرایطی، دولت آمریکا اعلام کرده است در ظاهر از هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر حمایت نمی‌کند. سفیر اتحادیه‌ی اروپا در قاهره گفته است امیدواریم که انتخابات مصر به آشتی منجر شود. این در حالی است که کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، به غیر از قطر، حمایت خود را از سیسی اعلام کرده و اعضای ستاد تبلیغاتی وی نیز در کشورهای مذکور مشغول فعالیت هستند. در داخل نیز احزاب و گروه‌های سیاسی، موضع‌گیری خود را نسبت به انتخابات به صورت شفاف و آشکار بیان داشته و ستادهای انتخاباتی تشکیل یافته است. در مجموع سه جریان عمده در انتخابات حضور خواهند داشت:

1. طرفداران عبدالفتاح سیسی

تا کنون 42 حزب و جنبش مردمی با گرایش متفاوت حمایت خود را از سیسی اعلام و در سراسر مصر با برگزاری کمپین، سخنرانی، راهپیمایی و… طرفداری خود را از وی نشان داده‌اند. گروه‌های مذکور دارای چند دلیل عمده برای حمایت از سیسی هستند:

* نقش برجسته‌ی سیسی در حوادث 30 ژوئن، باعث جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در مصر گردید.
* توقف و نابودی تروریسم موجود در مصر نیازمند شخصیتی قاطع همچون سیسی است.
* سیسی از درون دولت آمده و با مشکلات و راهکارهای حل آن آشناست.
* سیسی تنها شخصیت توانمند برای فائق آمدن بر بحران‌های خارجی مصر مثل سد النهضه است.

این گروه‌ها به شرح زیر  می‌باشند:

* گرایش اسلامی: حزب النور، الإصلاح والنهضة، مصر الثورة، حركة العدالة الحرة (جدا شدگان اخوان)، مجلس علماء مصر.
* گرایش لیبرالی: المصريين الأحرار، الوفد، المؤتمر، السادات الديمقراطي، المحافظين، شباب مصر، الحزب الاجتماعي الحر، غد الثورة، الخضر، السلام الديمقراطي، اتحاد حماة الثورة، حركة وحدة الصف المصري، كمّل جميلك، السيسي رئيسي، حماة شعب مصر، تيار الاستقلال، مصر فوق الجميع، الحرة للتغيير السلمي، حركة مصر بلدي.
* گرایش چپی: التجمع، الجيل، مصر العربي الاشتراكي، الأحرار الاشتراكيين، المؤتمر العربي الناصري، الأمة.
* جوانان انقلابی: الإصلاح والتنمية، حراس الثورة، حركة تمرد، الجبهة الشعبية لثوار 30 يونيو، تكتل القوى الثورية الوطنية، شباب جبهة الإنقاذ، شباب من أجل التغيير، تنسيقية 30 يونيو.
* فلول (بازماندگان نظام سابق): الحركة الوطنية، الشعب الجمهوري، تحالف نواب الشعب.

2. طرفداران حمدین صباحی

در ستاد انتخاباتی حمدین صباحی، به صورت عمده، احزاب و جریان‌هایی حضور دارند که دارای گرایش‌های چپ‌گرایانه، سوسیالیستی و ناصری هستند. البته برخی از طیف‌های اخوان نیز با هدف کاهش آرای سیسی به حمایت پنهان از صباحی پرداخته و در مناطق صعید به تبلیغات و جمع‌آوری آراء در سبد کالای وی کرده‌اند. گروه‌های حامی صباحی عبارتند از: احزاب الكرامة، الدستور، العدل، التحالف الشعبي الاشتراكي، برخی از عضای جنبش تمرد، الاشتراكيون الثوريون و التحالف الاشتراكي الاجتماعي.

این احزاب معتقدند که صباحی اولاً دارای زندگی مبارزاتی و از مخالفان حسنی مبارک است. ثانیاً در انقلاب‌های 25 ژانویه و 30 ژوئن شرکت داشته و از مدافعان مفهوم شهروندی است و در نهایت محور برنامه‌های انتخاباتی او عدالت اجتماعی است.

3. مخالفان برگزاری انتخابات

این جریان مخالف وضعیت کنونی بوده و انتخابات را تحریم کرده است. محور این جریان، حزب آزادی و عدالت، شاخه‌ی سیاسی اخوان المسلمین است که برخی احزاب و گروه‌های سیاسی همچون حزب مصر القوية، الوطن، الوسط، الأصالة، البناء والتنمية، الاستقلال، الفضيلة، حزب اسلامي و جبهه‌ی سلفی در این جریان حضور دارند. دو سناریو برای نحوه‌ی عملکرد این جریان در انتخابات پیش رو متصور است:

1- شرکت در انتخابات به نفع حمدین صباحی با هدف کاهش آرای سیسی.

2- شرکت در انتخابات و ابطال آرای خود با هدف نشان دادن حجم مخالفان انتخابات.

نتیجه‌گیری

با توجه به شواهد و قرائن موجود، احتمال پیروزی عبدالفتاح سیسی در انتخابات قطعی است. در چنین شرایطی، احتمال بازگشت اخوان المسلمین به عرصه‌ی سیاسی وجود نداشته و اخوان تلاش خواهد کرد تا رهبران میانی خود را در عرصه‌ی سیاسی وارد سازد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که اعتراضات خیابانی و اقدامات تروریستی در سینا همچنان با قوت ادامه یافته و مخالفان دولت سعی می‌کنند تا با ایجاد ناامنی در کشور، دولت را با بحران مشروعیت و کارآمدی مواجه سازند.

ارسال دیدگاه