نقش اسرائیل در سینای مصر: تلاش برای کنترل و اعمال نفوذ

قاطبه مردم سیناء نسبت به اسرائیل بسیار بدبین هستند و دشمنی شدیدی با این رژیم دارند. اسرائیل نسبت به گسترش حرکت‌های جهادی در سیناء و به خطر افتادن امنیت خود از جانب مرزهایش با مصر احساس نگرانی می‌کند. سیناء پتانسیل آن را دارد که جبهه جدیدی را علیه اسرائیل به راه بیندازد و فکر مقامات صهیونیستی را به خود مشغول سازد.

پس از انقلاب مردم مصر در سال 2011 علیه حسنی مبارک، دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی خود در شبه جزیره سیناء را گسترش داده اند. مداخله های اسرائیل پس از آن رخ داد که آنان نسبت به تحرکات گروه های افراطی دینی در شبه جزیره سیناء و خصوصا درمناطق مرزی سرزمین های اشغالی احساس نگرانی کردند. اسرائیل می کوشد تا جلوی هرگونه تهدید امنیتی از ناحیه سیناء علیه خود را بگیرد و این منطقه را به حوزه نفوذ خود تبدیل نموده و مانع از شکل گیری کانون های بحران زا در این منطقه شود. یکی از اعضای قبیله سوارکه که مدتی در زندان های اسرائیل به سر برده است، اطلاعات جالبی را از نقش اسرائیل و سرویس جاسوسی آن موساد در سیناء افشا می کند. او که نمی خواهد نامش فاش شود، به المانیتور می گوید: «زمانی که در زندان «هلیکدار» اسرائیل حبس بودم، در فوریه 2011 آماده باش موساد و شاباک اسرائیل ما را غافلگیر کرد به گونه ای که ما زندانیان مصری به مدت دو ماه در معرض بازجویی های شدید و حبس انفرادی و بسیاری از شکنجه ها و فشارهای روحی و روانی قرار گرفتیم».

او که چهار سال در زندان اسرائیلی «هیلکدار» به اتهام عبور از مرزها و قاچاق سیگار به اسرائیل زندانی بوده است، می افزاید: «در یک جلسه چهار افسر موساد از من بازجویی می کردند و اگر به یکی از سوالاتی که از من پرسیده می شد به صورت دقیق و با ذکر تمامی جزئیات پاسخ نمی دادم، مشت و لگد و شکنجه های وحشتناک در انتظارم بود. این پرسش ها به شیوه زندگی ما در مناطق مرزی و فعالیت عناصر افراط گرا و نیز عناصر وابسته به سازمان های دینی مخالف اسرائیل و نیز قاچاق چیان سلاح به حماس مربوط می شد» وی ادامه می دهد: «پس از پایان بازجویی مرا تهدید می کردند که اگر اطلاعات جدیدی را از طریق برقراری تماس های کنترل شده تلفنی با خانواده ام و یا به محض بازگشتم به سیناء در اختیار آنان قرار ندهم، نوار ضبط شده جلسه را در اختیار دستگاه امنیت مصر به اتهام جاسوسی برای موساد قرار خواهیم داد». وی می گوید «سقوط سازمان امنیت مصر که با آغاز انقلاب 25 ژانویه رخ داد، باعث شد تا سرویس های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در حالت آماده باش قرار گیرند. در آن برهه از زمان، سازمان های امنیتی اسرائیلی  نسبت به عدم وجود سپر امنیتی که بتواند جلوی اهالی سیناء را بگیرد و تهدیدات احتمالی علیه اسرائیل را دفع نماید، نگران بودند چرا که سازمان امنیت مصر به عنوان یک سپر مستحکم امنیتی که همکاری کاملی با موساد داشت و منافع اسرائیل در سیناء را تامین می کرد، منحل شده بود». همین امر منجر به تقویت گروه های اسلام گرا و جهادی در سیناء که به اهداف اسرائیلی حمله می کردند، گردید.

اسرائیل در عملیات ایلات که گروه وابسته به سازمان «انصار بیت المقدس» از مرزهای مشترک اسرائیل با سیناء به طول 210 کیلومتر عبور کردند، ضربه محکمی خورد، پس از آن بود که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل اقدام به جذب عناصر فعال از مناطق روستایی و تجمعات مسکونی بیابانی مجاور اسرائیل نمود تا بتواند ضربه های وارده به عمق اسرائیل از سوی نیروهای افراطی را دفع نماید.

آنچه در این میان جالب است چگونگی فعالیت موساد در سازماندهی به عناصر خود و جذب و بسیج آنان و شیوه های جمع آوری اطلاعات و ماهیت عملیات هایی است که به اجرا می گذارد. بر اساس اطلاعات میدانی جمع آوری شده از اهالی و برخی از فعالان شبکه های قاچاق موجود در سیناء، «موساد اسرائیل اقدام به جذب نیرو از عناصر فعال در قاچاق مواد مخدر و سیگار در مناطق مرزی می نماید. اسرائیل برای این کار برخی از این افراد را در حین انجام قاچاق دستگیر کرده و آنان را به مجازات های سنگین و محاکمه به اتهام برنامه ریزی برای اجرای عملیات های تروریستی درون اسرائیل تهدید می کند مگر آنکه موافقت کنند برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز موساد همکاری لازم را انجام دهند. اگر اعلام همکاری نمایند، مبالغ مالی هنگفت و خدمات فراوانی به آنان تعلق خواهد گرفت». یکی از این قاچاقچیان پرده از جزئیات خدمات و امتیازهای فریبنده ای بر می دارد که اسرائیل به جوانان منطقه و خصوصا به افراد فعال در زمینه قاچاق در خط مرزی می دهد. وی می گوید: «افسر موساد با نام مستعار ابو سویلم با من تماس گرفت و از من خواست تا برخی اطلاعات نسبت به عناصر وابسته به سلفیه جهادی در روستاهای مقاطعه، ظهیر، مهدیه، سادوت و مسورة جمع آوری نموده و در اختیار وی قرار دهم در مقابل من نیز قادر خواهم بود که 10 کیلو کوکائین با قیمت حمایت شده از داخل اسرائیل به سیناء قاچاق نمایم اما من این پیشنهاد را رد کردم تا اینکه بالاخره توانستند با برخی قاچاق چیانی که آنها را می شناسم ارتباط بگیرند که برخی از آنها آمادگی خود برای همکاری با موساد را اعلام نمودند» وی می افزاید: «موساد بر اساس شخصیت هر طرف او را وسوسه می کنند. به عنوان مثال به برخی ها مبلغی بین 1000 تا 2000 دلار در ماه و ورود نامحدود به اسرائیل از طریق مرزها و اقامت در هتل های مجلل در تل آویو با زن های زیبای اسرائیلی که بیشتر آنها در موساد کار می کنند، پیشنهاد می شود، اما اگر کسی در عملیات ترور برخی از افراد تحت پیگرد موساد مشارکت کند، مبالغ بسیار بالاتری دریافت می کند که بعضا به 20 هزار دلار نیز می رسد».

افزون بر این دو دستگاه موساد و شاباک اسرائیل اقدام به گسترش دایره شبکه های جاسوسی خود نموده و ماموریت هایی را به شبکه های قاچاق جهت فریب جوانان بیکار در مناطق مرزی می دهند. موساد بویژه برای فریب نزدیکان وابسته به عناصر جهادی و تلاش برای جذب آنان از طریق ارائه پیشنهادات مالی و یا از طریق کشاندن آنها به شبکه های قاچاق و سپس دستگیری و الزام شان به همکاری با خود تلاش می کند و تنها در صورتی که با اجرای ماموریت هایی که دستگاه اطلاعات اسرائیل در نظر می گیرد موافقت کنند، آزاد می شوند. جوانی از روستای مقاطعه واقعه در نزدیکی مرزهای اسرائیل- جنوب رفح در این باره می گوید: «از جمله ماموریت هایی که یکی از اهالی منطقه اجرا نمود، پرکردن منطقه از تراشه های وارد شده از اسرائیل از طریق یکی از قاچاقچیان بود. پس از مدتی مشخص شد که آن قاچاقچی که تراشه ها را در اختیار وی قرار داده است، با موساد اسرائیل همکاری داشته و در تراشه هایی که بین مردم منطقه توزیع شده است، هسته های الکترونیکی با هدف جاسوسی و گردآوری اطلاعات از مکالمات تلفنی جاسازی شده است». وی تاکید کرد که کل مناطق مرزی در سیناء از شبکه های موبایل اسرائیلی استفاده می کنند چرا که شبکه های مصری اساساً این منطقه را پوشش نمی دهند و طبعا تداوم چنین روندی امنیت ملی مصر را به مخاطره می اندازد. موساد از این روش برای شناسایی بعضی از جوانانی که آنان را برای انجام برخی ماموریت ها مناسب می بیند، استفاده می کند و با تحلیل گفتگوها، تحرکات جهادی ها یا قاچاق و تجارت سلاح هایی را که قرار است از سیناء وارد غزه شود، شناسایی می نماید. به عنوان نمونه یکی از همین جوانان درباره جزئیات مکالمه یک افسر موساد با خود می گوید: «یک افسر اسرائیلی که مکالمات من با پسر عمویم را ضبط کرده بود، از من خواست تا به او بگویم که کسی که اسمش در مکالمه آمد، کجا زندگی می کند و تحرکات وی چیست. او به من گفت که اگر اطلاعات مورد نیاز را دراختیارمان بگذاری 4000 هزار دلار به تو خواهیم داد».

یکی از مهم ترین ماموریت هایی که از طریق عناصری که در منطقه مرزی جذب شده اند، اجرا می شود، جاسازی پردازنده های الکترونیکی درون سلاح هایی است که قرار است به جنبش حماس در نوار غزه ارسال شود. هدف از این کار ردیابی مخازن سلاح و زدن آنها در آینده است. حماس برخی از این توطئه ها را کشف کرده است. از دیگر اقدامات موساد در سیناء ترور برخی افراد و عناصر وابسته به گروه های جهادی است. به گونه ای که تاکنون برخی از عناصر وابسته به گروه های مسلح در سینا ترور شده اند.

اهالی روستاهای مرزی و کسانی که خود را «روستاهای آتش» می نامند، تاکید می کنند که آنها قربانی کم کاری ها و نادیده انگاری های نظام های متوالی مصری شده اند چرا که دولت های حاکم بر مصر حتی نیازهای اولیه مردم این منطقه مانند دستیابی به آب شرب و …. را تامین نکرده اند. دولت هیچ برنامه ای برای ارائه خدمات به مردم سیناء ندارد و بیکاری و فقر نیز بیداد می کند. این شرایط مردم را مجبور می سازد که دست به قاچاق بزنند و خطرها را به جان بخرند. برخی ها نیز در دام وسوسه های جذاب و اغوا کننده موساد گرفتار می شوند. با این حال قاطبه مردم سیناء نسبت به اسرائیل بسیار بدبین هستند و خصومت و دشمنی شدیدی با این رژیم دارند. در مجموع می توان گفت اسرائیل نسبت به گسترش حرکت های جهادی در سیناء و به خطر افتادن امنیت خود از جانب مرزهایش با مصر احساس نگرانی می کند. سیناء پتانسیل آن را دارد که جبهه جدیدی را علیه اسرائیل به راه بیاندازد و فکر مقامات صهیونیستی را به خود مشغول سازد.

ارسال دیدگاه