تنش در استان الانبار عراق

با توجه به اینکه ایران به عنوان مرکزیت شیعه جای پای خوبی در کشور عراق دارد و همچنین دو قطبی شیعه و سنی در این کشور به تضاد این دو نرسیده است، در مورد حضور ایران در عراق ضدیتی وجود ندارد به طوری که ایران هم در بین خواص - که اغلب طرد شده‌ی رژیم صدام بودند - و هم در بین عوام عراق دارای پایگاه خوبی است.

در روزهای گذشته تظاهرات پراکنده ای را در اعتراض به عملکرد نوری مالکی نخست وزیر عراق، در شهرهایی از استان الانبار شاهد بودیم. اعتراضاتی که به بهانه حذف مقامات عالی رتبه سنی توسط نوری مالکی و انحصار طلبی وی در قدرت صورت گرفت.

باید گفت کشور عراق در حال حاضر در یک شرایط سیال به سر می برد که مواردی از قبیل بیماری جلال طالبانی رئیس جمهور این کشور و بحث بر سر جایگزینی وی بر این شرایط تاثیر گذار خواهد بود.

به نظر می رسد سناریوی سرایت بحران سوریه به عراق و پس از آن به ایران در دستور کار کشورهای غربی قرار گرفته است چراکه در رسانه ها و روزنامه های این کشور زمزمه هایی مبنی بر تشکیل گروه‌های وابسته به ارتش آزاد و القاعده بعنوان ارتش آزاد عراق  به گوش می رسد که وارد کردن این گروهها در تظاهرات الانبار از سوی آمریکا و عربستان برای سلب رویکرد مردمی این اعتراضات دور از انتظار نیست.

کارشناسان بر این باورند که این اتفاقات صرف یک سری مطالبات مردمی مانند انتقاد به رویکرد مدیریتی کشور و مواردی از این دست نمی باشد بلکه تاثیر مسایل بیرونی مانند مثلث عربستان، آمریکا و باقیماندگان حزب بعث عراق که به دنبال بحرانی شدن شرایط این کشور و تضعیف آن بعنوان هم پیمان ایران در منطقه و تحت تاثیر قرار دادن منافع ایران در عراق می باشند، غیر قابل انکار است.

البته برخی مدیریت های ناکارآمد در اداره این کشور نیز وجود دارد اما این موضوع به اندازه عوامل بیرونی تاثیر گذار نمی باشد.

اما با توجه به اینکه ایران بعنوان مرکزیت شیعه جای پای خوبی در کشور عراق دارد و همچنین دو قطبی شیعه و سنی در این کشور به تضاد این دو نرسیده است در مورد حضور ایران در عراق ضدیتی وجود ندارد بطوری که ایران هم در بین خواص که اغلب طرد شده ی رژیم صدام بودند و هم در بین عوام عراق دارای پایگاه خوبی است. بطوری که ایران حتی در میان اقلیتهای کوچک عراق بعنوان تثبیت کننده شرایط این کشور و منبع حل اختلاف در عراق مطرح است. لذا ایران می تواند نقش بسزایی در تثبیت اوضاع عراق ایفا نماید.

در شرایط فعلی و با توجه به بیماری جلال طالبانی احتمال بروز تنش هایی برای ریاست جمهوری این کشور وجود دارد. با این حال باید دقت و حساسیت بیشتری در میان مسئولین عراقی در مدیریت تنش های احتمالی آینده ناظر به موضوع انتخابات و همچنین کنترل فضای اقلیم کردستان که متمایل به حضور بیشتر آمریکا در عراق می باشند، وجود داشته باشد و از اشتباهات امنیتی و کوچک پرهیز شود.

ارسال دیدگاه