ادعای سوروس و بحث انقلاب رنگی در مالزی

برخی اسناد افشا شده نشان می دهد 'جرج سوروس' یهودی تبار و میلیارد آمریکایی ادعای نگرانی در مورد نبود 'آزادی و دمکراسی نهادی' در مالزی تحت رهبری 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این کشور دارد و این ادعا می تواند مقدمه ای بر انقلاب های رنگی در مالزی و منطقه جنوب شرق آسیا باشد.

تارنمای ‘مالای میل آنلاین’ روز دوشنبه با اشاره به اسناد افشا شده توسط ‘ویکی لیکس’ و صورت جلسات حاوی طرح های خارجی با نام ‘برنامه مالزی’ نوشت: در این برنامه به تلاش های مداوم از طریق بنیاد جامعه باز (او.اس.اف) که بر سیاست های داخلی از طریق نظرسنجی های تاثیر می گذارد، اشاره شده است.
سوروس رئیس هیات مدیره بنیاد سوروس و موسسه ‘جامعه باز’ است.
به نوشته این تارنما، بخش قابل توجهی از این اسناد افشا شده شامل استراتژی برای انتخابات سراسری سال 2018 مالزی و بسیج اقلیت ها و استفاده از جوانان روستایی است.
در اسناد به دست آمده از بنیاد جامعه باز وابسته به سرمایه دار آمریکایی تصریح شده است که وی ‘علاقه شخصی به انتخابات’ دارد.
برخی بر این باورند ‘سوروس’ با حمایت و فعال کردن مراکز مطالعاتی در کشورهای مختلف و سپس با ارزیابی مخالفان دولت مرکزی و حمایت از مطبوعات مخالف دولت، زمینه را برای انقلاب و شکست دولت ها و یا حکومت ها فراهم می کند.
این صورتجلسه مربوط به 22 ژوئن سال گذشته (تیر ماه سال گذشته) است که لیست افراد مختلفی از جمله ‘کریستوفر استون’ نفر دوم بنیاد ‘سوروس’ و ‘ابراهیم صوفیان’ مدیر مرکز تحقیقات و نظرسنجی مردکا (یک مرکز نظر سنجی مالزی) به عنوان شرکت کنندگان جلسه ثبت شده است.
‘ابراهیم صوفیان’ که روز یکشنبه حضورش را در این جلسه تایید کرده است، گفت: این جلسه مربوط به بررسی گروه های مدنی بوده و وی با هدف ارائه تصویر کلی از تشکل های غیردولتی مالزی در این جلسه حضور داشته است.
مدیر مرکز تحقیقات و نظرسنجی مردکا تصریح کرد: شواهد و نشانه ای از اینکه این جلسه تلاشی برای دخالت در سیاست داخلی مالزی باشد، وجود نداشته و وی پس از ارائه سخنرانی خود جلسه را ترک کرده است.
صورتجلسه فاش شده این جلسه نشان می دهد چشم اندازی برای پنهان کاری با هدف پرهیز از نظارت عمومی و بسیج جوانان در مالزی و همچنین خط های نژادی – قومی از سال 2010 در این کشور استفاده شده است.
در این متن سه صفحه ای، عبارات ‘انتخابات آزاد و منصفانه’ که بسیاری از تشکل های غیردولتی با موضع مخالف دولت همواره آن را مطرح کرده اند، ذکر شده است.
‘مالای میل آنلاین’ نوشت: دخالت های خارجی که از آن به عنوان ‘مداخله’ نام برده شده است، مدت کوتاهی پس از اینکه ‘نجیب تون رزاق’ در سال 2009 جایگزین ‘احمد عبدالله بداوی’ شد، آغاز شد.
‘بنیاد سوروس انتخابات را به دقت زیر نظر داشته و بر روی انتخابات بعد از سال 2010 کار کرده است.’
‘با درک اهمیت انتخابات سال 2013 و علاقه شخصی سوروس در انتخابات، تصمیم گرفته شده بود بنیاد سوروس دخالت های خود را افزایش دهد و شبکه های خود را متعادل سازد و متخصصان خارجی خود را به داخل بیاورد تا حمایت های واشنگتن را اجرایی کنند.’
در این سند همچنین ‘کمک های مالی’ به ‘شبکه های’ محلی ذکر شده اند.
دو موسسه بین المللی دیگر به نام ‘موسسه بین المللی جمهوریخواهان’ به ریاست سناتور ‘جان مک کین’ آمریکایی و ‘بنیاد آسیا’ در این طرح با بنیاد سوروس همکاری داشته اند.
مالای میل آنلاین نوشت: در این صورتجلسه نامی از تشکل غیردولتی برده نشده است، اما ‘برسیح’ (مخالفان زردپوش دولت مالزی) پیش کمک مالی از طرف بنیاد سوروس را پذیرفته است و تنها یکبار به این گروه معترض پرداخت شده بود.
‘ماریا چین عبدالله’ رئیس این جنبش اعتراضی موضوع دریافت کمک مالی از سوی ‘بنیاد سوروس’ را از اواسط سال 2011 به شدت رد و گفته است پول دریافت شده از این بنیاد نیز برای اعتراضات شکل گرفته استفاده نشده است.
رئیس جنبش مخالفان دولت مالزی گفت: برغم تلاش ها برای ارتباط ما با گروه های خارجی، برسیح یک جنبش اصالتا مالزیایی است.
‘ماریا چین عبدالله’ مطرح شدن این مباحث پیش از اعترضات این گروه که قرار است در هفته های آینده برگزار شود را تلاشی برای تخریب زردپوشان مخالف دولت دانست.
سوروس متهم به دست داشتن در تغییرات ارزی، جنبش های حامی دمکراسی و انقلاب های رنگی در بخش هایی از جهان است و برخی از آنها با استفاده از خشونت باعث سرنگونی دولت ها شده اند.
‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر اسبق مالزی که کشورش بحران مالی سال 1997 را در دوران وی تجربه کرد، ‘سوروس’ را متهم به مهندسی بحران مالی آسیا در دهه 1990 کرد، اما دو طرف در سال 2006 با یکدیگر آشتی کردند. ماهاتیر سپس از ادعای خود عقب نشینی کرد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه