واکاوی متن منتشر شده از طرح جدید سازمان ملل برای پایان بحران یمن

اسماعیل ولد شیخ، نماینده سازمان ملل در بحران یمن، ابتدای هفته با سفر به صنعا طرح جدیدی برای پایان بحران یمن به انصارالله و علی عبدالله صالح ارائه نمود.

اندیشکده راهبردی تبیین – پیش از این اسماعیل ولد شیخ و سازمان ملل طرح های گوناگونی به منظور پایان بحران ارائه نموده بودند که انصارالله به دلیل غیر منصفانه بودن و عدم تقدم تشکیل دولت ملی بر تحویل سلاح، آن ها را نپذیرفته بود.

طرح کنونی تفاوت هایی با طرح های پیشین دارد. برخی بندهای 12گانه این طرح عبارت اند از:

1. تاکید بر مذاکره و تشکیل دولت ملی بر اساس قطعنامه 2216 و طرح مشورتی کشورهای خلیج(فارس)

2. ابتدا آتش بس کامل طرفین و عقب نشینی 30 کیلومتری انصارالله و علی عبدالله از نقطه صفر مرزی عربستان و یمن ( این درحالی است که انصارالله کلیومترها در مرز سعودی پیشروی کرده است)

3. سپس رسیدن به یک توافق اولیه و کامل با حمایت کشورهای حاضر در نشست های چهارگانه (وزای خارجه آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات) و کشورهای حاضر در نشست  18 گانه (برخی کشورهای عربی و روسیه)

4. این توافق اولیه باید طی سی روز انجام گیرد.

5. پس از امضای توافق اولیه، علی محسن الاحمر معاون عبدربه استعفا نماید.

6. پس از استعفای علی محسن الاحمر، علی عبدالله صالح وانصارالله ضمن عقب نشینی از صنعا، سلاح های متوسط! و سنگین خود را به دولت یمن مورد حمایت ائتلاف عربی(دولت عدن) تحویل دهند.

7. در این مرحله موشک های بالستیک انصارالله و صالح هم به طرف ثالث تحویل داده شود و کمیته های امنیتی منصوب عبدربه منصورهادی بر آتش بس نظارت نمایند.

8. پس از تحویل سلاح ها و عقب نشینی از سوی انصارالله و صالح، عبدربه منصورهادی استعفا داده و نخست وزیر جدیدی از سوی معاون جدید عبدربه برای تشکیل دولت وحدت ملی تعیین می شود.

9. در دولت ملی جدید، 50 درصد وزرا باید جنوبی و 30 درصد هم زن باشند.

10. در پایان، بعد از تشکیل دولت جدید ملی تمامی بازیگران، سلاح های خود را در دیگر استان ها بالاخص تعز و حدیده تحویل دولت ملی دهند.

برخی نکات این طرح

• این طرح بسیار به طرح کناره گیری علی عبدالله صالح در سال 2012 مشابه است.

• تاکید بر قطعنامه 2216 و طرح شورای همکاری خلیج فارس موجب می شود به دولت عدن مشروعیت ببخشد و بازگشت علی عبدالله صالح را به قدرت غیرقانونی نماید.

• همچنان خواسته انصارالله مبنی بر تقدم تشکیل دولت ملی بر تحویل سلاح و عقب نشینی از صنعا برآورده نشده است.

• در پایان طرح از دولت یمن خواسته است مانع فعالیت و ارسال سلاح از آبهای آزاد توسط کشورهای ثالث در منطقه شود. اشاره به این موضوع و اتهام به ایران به طور غیر مستقیم، از نکات جالب این طرح است.

• در طرح هیچ اشاره ای به حملات 20 ماهه تروریست گونه سعودی ها نشده است!

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال دیدگاه