تحلیلی صهیونیستی درباره احتمال تکرار تاکتیک‌های جنگی موصل در غزه و لبنان

رژیم صهیونیستی به دقت نبرد موصل را پیگیری می کند تا در جریان تمامی روش ها و ابزارهای جنگی داعش در این نبرد قرار گیرد و این رژیم از این بیم دارد که جنبش های مقاومتی حماس و حزب الله در جنگ های آینده با کسب تجربه های بیشتری از جنگ های منطقه به خصوص جنگ موصل قدرت مقابله با ارتش صهیونیستی را به شکل گسترده ای افزایش دهند.

“رون بن یشای” تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت با انتشار مقاله ای در این روزنامه اذعان کرده است که گروه های مقاومت در جنگ های آتی با رژیم صهیونیستی با قدرت فزاینده از لحاظ تاکتیک های نظامی و جنگی شرکت خواهند کرد.

بن یشای در همین راستا تاکید کرد که می توان از اصطلاح “نبرد چریکی دفاعی” یا ” نبرد چریکی شهری” برای شیوه های جنگی داعش در شهرها استفاده کرد، به گونه ای که طرف “مدافع” به خاطر شناخت دقیق از محیط و سیطره بر آن می تواند بر طرف مهاجم برتری داشته باشد حتی اگر تعداد جنگجویان طرف “مدافع” کمتر هم باشد.

وی اظهار داشت که داعش حدود 8 هزار نیرو در موصل دارد و نیروهای زیادی برای نبرد با داعش به موصل آمده اند که این نیروها متشکل از نیروهای پیشمرگ ( که اخیرا توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیده و به پیشرفته ترین سلاح ها مجهز شده اند)، ارتش عراق، “حشد شعبی” و عشایر و قبایل سنی هستند که در کنار ارتش عراق می جنگند.

این تحلیلگر صهیونیست تصریح کرد که اگر نیروهای داعش را با نیروهایی که به موصل حمله کرده اند مقایسه کنیم، می بینیم که در مقابل هر فرد نیروی ( داعش) 4 فرد مهاجم قرار گرفته است. وی تصریح کرد که البته این هرگز بدین معنی نیست که پیروزی برای داعشی ها تضمین شده باشد، بلکه آن ها صرفا دارای نقاط قوتی در موصل هستند.

رون بن یشای ادامه داد که این مقایسه از نظر تعداد نیروها دقیقا بر شمار نیروهای انسانی در نبرد آتی میان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی در سوریه و لبنان صدق می کند، همچنین در مورد حماس و ارتش اسرائیل.

بن یشای افزود که روش های جنگی داعش متکی بر به تاخیر انداختن عملیات های مهاجمین و زمین گیر کردن آنان در اطراف موصل و همزمان آماده شدن برای جنگ در داخل شهر است و داعش در هر دو عرصه نبرد از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و عناصر داعش از طریق مخفی شدن در میان غیر نظامیان و نصب کمین و خروج ناگهانی از میان غیر نظامیان می توانند فرار کنند تا خود را از خطر بمباران هوایی مصون بدارند. بن یشای مدعی شد که احتمال تکرار این تجربه از سوی حماس و حزب الله نیزوجود دارد.

بن یشای در ادامه به یکی دیگر از اقدامات داعش اشاره و ابراز نگرانی کرد که حماس و یا حزب الله نیز دست به چنین کاری بزنند و آن آتش زدن میادین نفتی یا کارخانه های گوگرن است تا آسمان را دودی غلیظ فراگرفته و جلوی دید جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی که قصد جمع آوری اطلاعات نظامی و پس از آن ترور عناصر این گروه را دارند بگیرند. رژیم صهیونیستی نیز در جنگ 51 روزه در غزه از چنین جنگنده هایی که امروز ابزاری مهم و اساسی در دست ارتش این رژیم است، استفاده کرد.

اما دومین عامل در جنگ داعش، بمب گذاری عناصر این گروه در راه ها و منفجر کردن خودروهای بمب گذاری شده همزمان با عبور خودروهای زرهی و یا دیگر خودروهای ائتلاف بین المللی و بمب گذاری در کنار تاسیسات مهم و استراتژیک است. بن یشای تصریح کرد که رژیم صهیونیستی باید از این شیوه جنگ به خوبی درس گرفته و از آن بهره ببرد؛ زیراامکان دارد مبارزان حماس یا حزب الله در نبردهای آتی دست به چنین کارهایی بزنند و جلوی پیشروی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را بگیرند یا از طریق حملات ناگهانی علیه شهرک های صهیونیست نشین حملات این رژیم را مهار و یا به تعویق بیندازند و بدون شک هر دو طرف یعنی هم حماس و هم حزب الله در جنگ های آتی به دنبال اسیر کردن نظامیان صهیونیست به منظور توقف حملات این رژیم خواهند بود همانگونه که داعش هم در برخی شهرها و روستاهای اطراف موصل دست به چنین کاری زد.

بن یشای در این راستا به اظهارات یکی از مسئولان حزب الله اشاره کرده که می گفت این حزب در جنگ های آتی ممکن است به طور موقت کنترل شهرک های صهیونیست نشین در مناطق مرزی را بدست گرفته و صهیونیست ها را گروگان بگیرد تا جلوی حملات زمینی و هوایی ارتش صهیونیستی را بگیرد.

به گفته این تحلیلگر صهیونیست، همچنین حزب الله می تواند در مسیر خودروهای زرهی و جنگ افزارهای رژیم صهیونیستی بمب گذاری کند تا مانع از پیشروی آن ها به سمت سکوهای پرتاب موشک شود. همچنین نیروهای ویژه حزب الله می توانند چنین عملیات هایی را صورت دهند یا حتی شهرک های صهیونیست نشین را اشغال کنند و از آنجایی که حزب الله فاقد هرگونه میادین نفتی است، ممکن است تجربه جنگ در کوزوو استفاده کرده و اقدام به سوزاندن مواد شیمیایی کند تا آسمان را دودی غلیظ فرا بگیرد و هدف مذکور که همان اخلال در ماموریت جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی است، را محقق کند.

اما به گفته بن یشای در باریکه غزه و جنگ با احتمالی با حماس، خطرناک ترین تجربه ای که این جنبش ممکن است از جنگ موصل کسب کند، جنگ در تونل های هجومی است که تا داخل اراضی اشغالی امتداد یافته اند و در جنگ اخیر نیز بزرگ ترین چالش پیش روی ارتش صهیونیستی بود. تونل ها یکی از اصلی ترین دلایل شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ 51 روزه بود و هم اکنون محافل سیاسی و نظامی در اسرائیل چشم انتظار گزارش ناظر دولت عبری به منظور شناسایی مسئول شکست در جنگ علیه تونل ها و خطرات آن و بهایی است که ارتش در نتیجه شکست در برابر حماس پرداخت کرد و نیروهای این جنبش توانستند چندین مرتبه به داخل شهرک های صهیونیست نشین و خطوط پشتی این رژیم نفوذ کنند.

علاوه بر تونل های هجومی، مبارزان حماس می توانند روش های مبارزه در داخل تونل های عادی را نیز فرا گیرند که این جنبش قبلا نیز از این تونل ها استفاده کرده است البته نه فقط برای نفوذ به مناطق صهیونیست نشین، بلکه برای مخفی شدن از دید جنگنده های صهیونیستی و بمباران هوایی آن ها و بعضا حماس از این تونل ها برای انتقال و جابجایی مبارزان خود بدون اینکه در معرض دید جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی صهیونیستی باشند استفاده کرده است و این اصلی ترین هدف حماس از حفر چنین تونل هایی است و حزب الله نیز شبکه ای از این تونل ها را در شهرک ها و روستاهای واقع در جنوب لبنان حفر کرده است.

این تونل ها همچنین برای ذخیره مواد غذایی، آب و تجهیزات جنگی حماس و حزب الله به منظور اداره جنگ های طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد و مبارزان این دو گروه می توانند در فاصله جنگ ها در  این تونل ها استراحت کنند. همچنین حماس می توانند برخی از این تونل ها را مفجر کند تا جلوی پیشروی نیروهای صهیونیستی در صورت حمله زمینی به غزه را بگیرد اما دیگر تونل ها و تاسیسات واقع در زیر زمین، برای اهداف دفاعی و نه هجومی حفر شده اند.

رون بن یشای اظهار داشت که این بدین معنی است که رژیم صهیونیستی مجبور خواهد بود تلاش بیشتری برای مقابله با تونل های حماس و حزب الله کرده و ارتش صهیونیستی در صورت ورود به هرگونه جنگ با غزه یا لبنان، باید تونل های هجومی را یکی پس از دیگری نابود و تخریب کند؛ زیرا خطرناک ترین مساله و چالش در جنگ آتی همین تونل ها خواهند بود و همزمان ارتش باید بتواند به تونل های دفاعی حماس و حزب الله نیز ضربه زده و مانع از جابجایی نیروهای آنان شود تا قدرت آنان برای ورود به جنگ چریکی با نیروهای صهیونیستی و یا غافلگیر کردن آنان از طریق این تونل ها را بگیرد.

بن یشای به ویژگی بارزی اشاره کرد که داعش فاقد آن است اما حماس و حزب الله از آن برخوردارند و آن در اختیار داشتن زرادخانه موشکی است که می توانند از طریق آن پیشروی نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را کند کرده و به تاخیر بیندازند.

وی در پایان تصریح کرد که در سایه تمامی مسائل و موارد ذکر شده، ارتش رژیم صهیونیستی باید به دقت شیوه مبارزاتی ارتش عراق، نیروهای پیشمرگ کرد و جنگنده های امریکایی علیه داعش در موصل را تحت نظر گرفته و تجربه های لازم را از آن کسب کند تا ببیند که این شیوه ها تا چه اندازه امکان پیاده شدن آن در غزه و جنوب لبنان وجود دارد و این تجربه ها در نهایت به ارتش در جنگ آتی در غزه یا لبنان کمک کند.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• منبع: مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین

ارسال دیدگاه