تنگه باب المندب و دریای سرخ؛ نقطه ثقلی جدید در تحولات یمن

معادلات راهبردی و نظامی هفته گذشته یمن در تنگه باب المندب و دریای سرخ رقم خورد.

اندیشکده راهبردی تبیین – معادلات راهبردی و نظامی هفته گذشته  یمن در تنگه باب المندب و دریای سرخ رقم خورد.

1. انهدام ناو جنگی «سوئیفت» امارات در تنگه باب المندب و اعتراف امارات به آن، یک پیروزی بزرگ برای انصارالله در معادلات یمن را رقم زد. پس از این موفقیت و اعلام رسمی انصارالله در خصوص انجام این عملیات، عبدالسلام سخنگوی انصارالله در سخنانی دقیق گفت: امارات عملیات جدایی جنوب یمن را به شکلی واضح اداره می‌کند و چند جزیره را اشغال کرده است.

2. ادعای آمریکا در خصوص حمله به ناوهایش در تنگه باب المندب از مناطق تحت کنترل دولت صنعا و انصارالله

آمریکا هیچ سندی برای اثبات آن ارائه نکرد و این موضوع را بهانه ای برای حمله به تأسیات راداری یمن قرار داد.

این ادعا تا کنون دو بار از سوی آمریکایی ها تکرار شده است اما در مقابل انصارالله و ارتش یمن هرگونه دست داشتن در این اقدام مشکوک را رد کرده اند.

اما آمریکایی ها اعلام نمودند به بهانه پاسخ به حملات انجام گرفته به 3 مرکز راداری در مناطق تحت کنترل ارتش یمن در سواحل دریای سرخ یمن حمله و آن را نابود کرده‌اند.

تحلیلگران معتقدند این اقدام آمریکایی ها به منظور مقدمه سازی برای ورود به معادلات یمن و تغییر محاسبات مسئولین یمنی و انصارالله انجام گرفته است تا آنان به طرح صلح سعودی ها تن داده و تسلیم شوند.

3. ادعای حضور کشتی های ایرانی در دریای سرخ

روزنامه الشرق الاوسط وابسته به دربار آل سعود در خبری مدعی شد حدود 40 کشتی جنگی ایران محاصره آبی یمن را نقض کردند که به احتمال خیلی زیاد، این کشتی‌های جنگی در حال قاچاق تسلیحات برای جنبش انصارالله یمن و انتقال نیرو از برخی کشورهای آفریقایی برای پیوستن به نیروهای انصارالله می‌باشند!

ادعاهای رسانه های سعودی در حالی انجام میگیرد که آل سعود به دنبال شکایت از ایران در سازمان ملل به بهانه نقض قطعنامه 2216 سازمان ملل و کمک به انصارالله از طریق دریا در شورای امنیت است.

تحولات ذکر شده به خوبی نشان می دهد که معادلات یمن وارد مرحله ای جدید شده است و نظام سلطه در پی تغییر محاسبات مسئولان جنبش انصارالله از طریق افزایش فشار به مردم یمن در حوزه های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی است.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال دیدگاه