رویترز گزارش داد: تحریم دلاری، مانع انعقاد قراردادهای بزرگ نفتی با ایران شده است

با گذشت ۹ ماه از زمان لغو تحریم های ایران، برخی از بزرگترین تجار نفتی جهان تحت تاثیر محدودیت های تجارت دلاری، هنوز قراردادهای نفتی مهمی با ایران منعقد نکرده اند.

با گذشت 9 ماه از زمان لغو تحریم های ایران، برخی از بزرگترین تجار نفتی جهان تحت تاثیر موضع سرسختانه ایران در زمینه بازاریابی نفت و محدودیت های تجارت دلاری، هنوز قراردادهای نفتی مهمی با ایران منعقد نکرده اند.
مدیران ارشد تجارتخانه های ویتول، گلنکور، ترافیگورا و گانوور گفتند، آنها علاقمند به ورود به بازار ایران هستند، اما موانع همچنان پابرجا هستند.
ایان تایلور، مدیر تجارت کالای شرکت ویتول گفت: «(تجارت با ایران) همچنان بسیار دشوار است.»
وی به عدم وجود یک سیستم دلاری قابل استفاده برای انجام معاملات با ایران به عنوان موانع پیش روی انتقال دلار و انجام تجارت اشاره کرد.
تایلور خاطر نشان کرد، هرچند ویتول شروع به انجام تجارت با ایران کرده، رقابت در بازار این کشور شدید است. «همه نگاهشان به این بازار است.»
بخش عمده ای از تحریم های غرب علیه ایران در ابتدای سال جاری میلادی لغو شده، اما بر اساس تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا، تنها بانک های غیرآمریکایی می توانند با ایران تجارت دلاری انجام دهند، به شرطی که این تراکنش ها از موسسات مالی مستقر در آمریکا عبور نکنند.
ایران اخیرا قراردادهایی را با شرکت های بین المللی منعقد کرده که برخی از آنها قراردادهای دلاری هستند. اما تاکنون بانک های بزرگ به دلیل نگرانی از تحریم های پابرجای دولت آمریکا از مشارکت با ایران خودداری می ورزند.
نگرانی ها درباره معاملات دلاری با ایران توسط توربجورن تورنکویست، مدیر شرکت گانوور و کریستوف سالمون، مدیر امور مالی شرکت ترافیگورا هم مورد اشاره قرار گرفت.
تورنکویست گفت: «ما همچنین نباید فراموش کنیم که ایرانی ها… در زمینه بازاریابی برای نفتشان شدیدا ماهر هستند.»
«آنها می خواهند بدانند که نفتشان کجا و برای چه کسی ارسال می شود. در این زمینه ما شاهد تغییر بسیار کمی هستیم: این کاری است که ما قبل از تحریم ها می کردیم و پس از تحریم ها نیز انجام خواهیم داد.»

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

 

• منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه