فارین پالیسی: آمریکا برای مسئله سوریه باید با ایران مستقیم مذاکره کند

یک نشریه آمریکایی نوشت ایران تاثیر زیادی در سوریه دارد و برای حل بحران سوریه به جای مسکو، واشنگتن باید از ابتدا با تهران مذاکره می‌کرد.

اندیشکده راهبردی تبیین – نشریه آمریکایی فارین پالیسی در تحلیلی ضمن اشاره به بحران سوریه گفت در مذاکرات سوریه، آمریکا هرگز نمی‌بایست روسیه را طرف اصلی مذاکرات قرار دهد بلکه باید با حامی بشار اسد یعنی ایران به دلیل بیشترین تاثیرگذاری در سوریه مذاکره کرد.

در ادامه تحلیل نویسنده تصریح کرد، اهداف ایران و روسیه در سوریه مانند هم نیست و دلیلی وجود ندارد که این طور برداشت شود منافع ایران از سوی مذاکره‌کنندگان روسی اظهار می‌شود. بنابراین اگر آمریکا امیدوار است به اقدامی برای دست‌یابی به صلح در سوریه برسد، نباید از مذاکره مستقیم با ایران امتناع کند.

نویسنده فارین پالیسی افزود، واشنگتن نباید فراموش کند که سوریه در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد تنها کشور در خاورمیانه بود که در جنگ میان ایران و عراق به تهران کمک کرد. گرچه همکاری اخیر ایران در سوریه تنها به دلیل جنگ ایران و عراق نیست بلکه ایران و سوریه بعد از آن جنگ و در دهه 90 میلادی از آنجایی که دیدگاه مشترکی در قبال اسرائیل داشتند،‌به یکدیگر نزدیک‌تر شدند.

نویسنده همچنین مدعی شد علاوه بر دلایل فوق، سوریه مجرای حمایت از حزب الله لبنان شد بنابراین از دست دادن سوریه برای ایران باعث تضعیف ایران در مقابله با اسرائیل می‌شود.

در ادامه این تحلیل آمده است، «از دست دادن جغرافیایی سوریه برای ایران می‌تواند قدرت بازدارندگی ایران را تضعیف کرده و این کشور را در مقابل اسرائیل و آمریکا آسیب‌پذیر کند».

در ادامه به نقل از یکی از فرماندهان سابق سپاه ایران فارین پالیسی نوشت، سوریه اهمیت استراتژیک برای ابران دارد تا جایی‌ که ایران این کشور را استان 35ام خود می‌داند.

این نشریه آمریکایی همچنین ادعا کرده است، افراطیون سنی در سوریه می‌توانند به لبنان و عراق نفوذ کرده و تهدیدی علیه شیعیان در آن کشورها باشند اما تهدید بزرگ‌تر این است که آمریکا و عربستان سعودی حمایت‌های خود را از شورشیان در سوریه به کار گرفته‌اند و کشورهایی چون قطر و امارات، اردن و ترکیه هم نقش مهمی در این حمایت‌ بازی می‌کنند.

نویسنده در ادامه ادعاهایش گفت، بنابراین اگر دولتی ضدشیعه در سوریه روی کار بیاید نه تنها استراتژی ایران را در منطقه شام با مشکل مواجه می کند بلکه تاثیر منطقه‌ای ایران را کم می‌کند از همین رو سپاه ایران از سال 2001 با حمایت‌های تسلیحاتی، مالی و سپس با فرستادن نیرو از سوریه حمایت می‌کند. همچنین ایران حامی حزب الله لبنان و نیروهای مسلح شیعه در عراق است.

فارین پالیسی افزود، ایران این تلاش‌ها را در سوریه می‌کند تا تاثیر زیادی در دوره بعد از جنگ در سوریه داشته باشد. به نظر می رسد واشنگتن و مسکو دو سوی این جنگ باشند اما نباید حضور زمینی ایران را فراموش کرد. در نتیجه علاوه بر حضور در سوریه، ایران باید بخشی از راه حل سیاسی در سوریه باشد.

نویسنده افزود، واشنگتن و تهران پیش از این هم مشترکاتی داشتند و هر دو کشور در عراق در تقابل با داعش بودند بنابراین همکاری و کمک آمریکا و ایران در سوریه می‌تواند برای نیل به هدف کمک کند و همین مساله استراتژیک بودن سوریه برای ایران می‌تواند قابلیتی برای پیشرفت سریع مذاکرات در نیل به صلح در سوریه باشد.

این نشریه آمریکایی در انتهای تحلیل خود نوشت، جنگ سوریه تنها زمانی به پایان می‌رسد که یکی از طرفین کوتاه بیاید وگرنه این جنگ به شکل نامحدودی ادامه می‌یابد و ایران می‌تواند بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: فارس

ارسال دیدگاه