السفیر لبنان:

محمد دحلان، گزینه محور ضدمقاومت برای ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین

روزنامه السفیر نوشت: «برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی توافق کرده اند که ایران خطر اول برای آنها در منطقه است و مقاومت مسلحانه یکی از بارزترین توجیه ها است برای اینکه ایران را به نفوذ و مداخله در امور بخشی از کشورهای عرب اطراف اسرائیل و در خلیج فارس متهم کنند.»

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: آنها معتقدند چاره ای ندارند باید این بهانه را بگیرند اما مهمتر این است که باید بر سر یک شخص فلسطینی به منظور فراهم ساختن شرایط پایان عصر مقاومت مسلحانه و از پا درآوردن سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) بعداز آنکه اسرائیل زیرساخت های غزه را ویران کرده است، توافق کنند.
السفیر افزود: بیشترین نشانه ها در « محمد دحلان» وجود دارد و او بهترین و مناسبت ترین گزینه برای این توافق است اما چرا؟

 

1- شخصیت دحلان
دحلان (55 ساله) یک شخصیت بسیار جنجال برانگیز است و همچنان یک جوان سیاسی است، در اردوگاه خان یونس راه زندگی در وضعیت آوارگی را آموخته و تعدادی از دائی ها و عموهایش به شهادت رسیده اند.
با زندان ناشی از بازداشت در زندان های اسرائیل در حالی که در دهه بیست عمر خود بوده ، آشنا شده است.
در صفوف فتح مبارزه و جوانان فتح را در کرانه باختری فرماندهی کرده است.
با پشت پرده های سازمان آزادیبخش و اسرار رهبران آن آشنا است، در هماهنگی انتفاضه اول مشارکت داشته، پله های ترقی را در مسئولیت های بزرگ امنیتی در غزه طی کرده و مدتی رئیس دستگاه امنیت پیشگیرانه بعداز (توافق اسلو) و همچنین مشاور امنیت ملی یاسرعرفات بوده است.
روابط قوی با اسرائیل از طریق هماهنگی های امنیتی برای کنترل حماس و پیگرد آن و یا مذاکرات با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در خصوص پرونده های امنیتی برقرار کرده است.
روابطش با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا برقرار شده و در واشنگتن یک جایگاه خوبی دارد.
درچندین کشورعربی زندگی کرده و مدتی زیادی را در امارات بسر برده است تا اینکه از سال 2011 علیه او چند پرونده قضائی، جنائی و اتهام فساد تشکیل شد.
گفته می شود نقش های منطقه ای مهمی از فلسطین تا یمن ایفا و در این رابطه مجله نیوزویک فاش کرده که دحلان بین مصر، اتیوپی و سودان در خصوص طرح سد النهضه میانجیگری کرده است.
رسانه های دیگر، نقش سابق او برای میانجیگری بین معمر قذافی با آمریکا و انگلیس را فاش کرده و حتی از نقش بزرگ او در اردوگاه های فلسطینی در لبنان و یا رهبری عملیاتی در شهر تعز یمن خبر داده اند.
دحلان شیک پوش به زبان های عربی ، انگلیسی و عبری به راحتی صحبت می کند و اکنون صاحب ثروت مالی زیاد و تعدادی موسسه رسانه ای است.
همه این ها زمینه را برای اینکه دحلان یک نمونه ممتاز برای ریاست آینده تشکیلات خودگردان فلسطین و مجری توطئه ها علیه مقاومت باشد، فراهم کرده است.
ریاست تشکیلات خودگردان همواره به نزاع نامزد با دشمن اسرائیلی و آمادگی او برای همکاری با تل آویو تا واشنگتن، مصر، اردن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بستگی دارد.
باید خاطرنشان کرد که محور دوگانه محمود عباس – محمد دحلان عملیات حمله علیه یاسرعرفات را در اواخر زندگیش و تحت شعار اصلاحات رهبری می کرد.

2- آمریکائی ها در باره دحلان چه می گویند
در اوج زمان اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس در سال 2013، « کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا در مقابل « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه سه بار از دحلان نام برد
پاول به بشار اسد گفت: برای جلوگیری از فعالیت های تروریستی، محمود عباس باید قدرت رهبری خود را در کنار محمد دحلان نشان دهد.
بعدها ، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و محمد دحلان وزیر کشور شد.
« اسامه حمدان» نماینده جنبش حماس در لبنان در یک گفت وگوی تلویزیونی فاش کرد که دحلان از حماس برای کودتا علیه یاسر عرفات کمک خواسته بود و در آن اثناء ( سال 2002)سران کشورهای عربی در بیروت ابتکار عادی سازی روابط با اسرائیل در مقابل زمین را بررسی می کردند.
«جورج دبیلو بوش » رئیس جمهوری سابق آمریکا هم دست کم سه بار با دحلان ملاقات و از روابط محکم او با واشنگتن ابراز خرسندی کرده است.
روشن است که دحلان یک شخص عادی برای آمریکائی ها نیست بلکه همچنان یک شخص غیرعادی است و این مساله بارها محمود عباس را نگران کرده تا جائیکه دحلان را به توطئه چینی برای قتل عرفات متهم کرده است.

 

3- اسرائیلی ها چه می گویند
«رئوبین بارکو» شرق شناس صیونیست می گوید: مصر، سعودی و اردن ، آشتی اعضای فتح برای کمک به دحلان را رهبری می کنند تا جایگزین عباس شود.
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» و مرکز بررسی های اورشلیم هم به آن اشاره کرده و حتی « عامومس هارئیل» تحلیلگر نظامی « هاآرتص» نوشته است که « دحلان از دوستان نزدیک اویگدور لیبرمن وزیر جنگ امروز اسرائیل است».
« یوسی بلین» معاون وزیر خارجه اسرائیل گفته است که « از ابتدای سال کنونی میلادی انتظار دارد دحلان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شود زیرا کانال خوبی برای تماس با اسرائیل دارد و فردی عملگرا و هوشمند است».
« آلان هارت» نویسنده آمریکائی این سوال را مطرح کرده است: آیا عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر با اسرائیل برای جایگزین کردن دحلان بجای عباس توطئه کرده است.

 

** ارتباط آن با ایران وسوریه چیست؟
دحلان از زمان دانشجوئی در «دانشگاه الاسلامیه » در غزه تاکنون خود را یکی از بارزترین مخالفان گروه « اخوان المسلمین» در منطقه معرفی کرده بود و به همین دلیل قطر ورسانه هایش با او دشمنی می کردند.
« ناصر آل خلیفه» سفیر سابق قطر در آمریکا بعداز حضور سال گذشته دحلان در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل ، به او بشدت حمله کرد و گفت که دحلان با ریموت کنترل ناتو حرکت می کند.
دحلان پرچم دشمنی ترکیه را هم چندین بار برافراشته است و پایگاه امنیتی انگلیس « میدیل ایست آی» نوشت که دحلان هزینه کودتا علیه « رجب طیب اردوغان» را تامین و به « فتح الله گولن» دشمن او کمک کرده است.
همه اینها مهم است اما مهمتر ایران است، اسرائیل ، سعودی ، امارات، اردن و مصر ایران را خطرناک ترین دشمن خود می دانند و با نگرانی منتظر نزدیک شدن روابط بین حماس و تهران هستند.
این کشورها به همراه آمریکا امید دارند تا در مرحله آینده، معادله فلسطینی – اسرائیلی از درگیری و مقاومت مسلحانه وارد توافق نهائی شود تا فرش را از زیر پای مقاومت در داخل و خارج از فلسطین بکشند.
« مجتهد» فعال سعودی در 30 ماه اوت سال 2013 نوشت: دحلان بزودی از حمایت مادی سعودی و امارات ، حمایت نظامی و امنیتی مصر و حمایت نیرویی محمود عباس و اردن برای پاکسازی غزه از حماس بهره مند خواهد شد.
نگرانی اسرائیل ، برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ترکیه و آمریکا از احتمال موفقیت محور مقاومت در دگرگون کردن معادله سوریه بیشتر شده است.
« عاموس یادلین» ژنرال احتیاط اسرائیلی و رئیس « مرکز مطالعات امنیت ملی» و رئیس اسبق شعبه امنیت نظامی اسرائیل می گوید: مصلحت اسرائیل در نابودی محور شیعی در سوریه و تضعیف ایران و حزب الله است.
وی افزود: اسرائیل خواستار یک سوریه سنی سکولار است زیرا در غیر این صورت یک دشمن بد در نزدیکی آن وجود خواهد داشت.
در زمانی که درگیری و جنگ سودی ندارد ، چاره ای نیست باید گزینه های دیگری را ایجاد کرد، در این حالت دل بستن به دحلان و امکانات سیاسی به ویژه به این مرد که روابط خوبی با روسیه هم دارد، خوب به نظر می رسد.
دحلان در همایش سال گذشته سنت پترزبورگ با حضور« ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه شرکت کرد و گفت: جنگ در سوریه هنوز شروع نشده است، این جنگ تازه بعداز کنار رفتن « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه شروع خواهد شد.
وی با بیان اینکه« جنگ سوریه تمام نخواهد شد مگر اینکه سعودی ، روسیه و آمریکا توافق کنند»، گفته است که بسیاری از اطلاعات در این زمینه را از طریق روابط شخصی با « سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که ماهی نمی گذرد مگر اینکه با او دیدار و یا تماسی داشته باشد، دریافت می کند.
دحلان همچنین درتاسیس حزب مخالف « الغد السوری» به ریاست « احمد الجربا» درقاهره مشارکت کرده است.
درست است که دحلان عصبانیت برخی نویسندگان سعودی را با انتقادش از برخی علمای سعودی برانگیخته اما به طور اکید آمریکا، مصر، اردن، امارات ، سعودی ، روسیه و اسرائیل که همگی برای پایان درگیری عربی – اسرائیلی تلاش می کنند، معتقدند چاره ای بجز پایان مقاومت مسلحانه در داخل و یا خارج از فلسطین نیست و به جز دحلان فرد دیگری قادر نیست وارث محمود عباس شود تا بتواند در بالاترین سطوح هماهنگی ایجاد کند.
السفیر در پایان تاکید کرد: درهر صورت رسیدن محمد دحلان به ریاست تشکیلات خودگردان آسان نیست و در مقابل او موانع بزرگ داخلی وجود دارد اما برای همیشه هم محال نیست به ویژه اکنون که نظام عربی تصمیم گرفته تا به درگیری با اسرائیل پایان دهد و روابط با آن را عادی کند. پس آیا وقت ریاست دحلان در تشکیلات خودگردان فرا رسیده است؟

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه