نیکلاس برنز: توافق هسته‌ای باید بخشی از یک راهبرد بلندمدت برای رویارویی با ایران باشد

نیکلاس برنز دیپلمات سابق آمریکایی در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، نوشته است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا آرای لازم برای غلبه بر کنگره و اجرای توافق هسته‌ای را داراست.

نیکلاس برنز دیپلمات سابق آمریکایی در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، نوشته است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا آرای لازم برای غلبه بر کنگره و اجرای توافق هسته‌ای را داراست.

برنز در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه کنگره پس از بازگشت از تعطیلات، باید مهم‌ترین تصمیم خود پس از حمله به عراق در سال 2003، یعنی تصمیم در مورد توافق هسته‌ای را اتخاذ کند، نوشته است: «اکنون اینطور به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور اوباما قطعا آرای لازم برای غلبه بر کنگره را دارد.»

وی در ادامه توافق هسته‌ای با ایران را «مسئله جنگ و صلح» توصیف کرده و نوشته است که این توافق برای یک نسل، بر قدرت آمریکا در خاورمیانه اثرگذارخواهد بود، با این حال، «حتی یکی از 301 عضو جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان، به نظر نمی‌رسد که بخواهند به توافق رأی مثبت دهند. تنها بحث واقعی در واشنگتن، در درون بحث دموکرات است و تنها تعداد اندکی از اعضای این حزب در برابر رئیس‌جمهور ایستاده و به توافق رأی منفی می‌دهند.»

این عضو سابق هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی با بیان اینکه اوباما توانسته تعداد زیادی از دموکرات‌ها را قانع کند که جایگزین بهتری برای توافق وجود ندارد، نوشته است: «رد توافق، تنها به تقویت ایران و تضعیف اعتبار جهانی آمریکا منجر می‌شود.»

وی با بیان اینکه نقطه ضعف توافق این است که ایران پس از 15 سال از تمام محدودیت‌های هسته‌ای رها می‌شود، نوشته است که میزان موفقیت توافق به اراده ایالات متحده برای مهار ایران بستگی دارد. او نوشته است: «آقای اوباما باید بر نکته‌ای که در بحث در مورد ایران از آن غفلت شده، تأکید کند: راهبرد جامع ایالات متحده برای مهار حمایت ایران از تروریسم و جلوگیری از تبدیل این کشور به یک قدرت هسته‌ای.»

برنز همچنین نوشته است که اوباما باید تصریح کند که او و جانشینانش هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهند. او نوشته است: «آقای اوباما نباید به حفظ حق وتو در کنگره قانع شود. هدف مهمتر او، فرای رأی، باید پیروزی در نبرد بلند مدت قدرت در خاورمیانه با ایران، باشد.»

وی در ادامه نوشت: «برای شروع، دولت باید به سیاست دیپلماسی قهرآمیز متعهد شود، یعنی گام‌هایی بلند برای نگه داشتن ایران در موضع دفاعی و به عقب راندن قدرت فزاینده این کشور در خاورمیانه. رئیس‌جمهور باید عنوان کند که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر پیگیری این رویکرد سختگیرانه‌تر، اتفاق نظر دارند.»

او در ادامه توصیه‌هایی به اوباما کرده است، که یک مورد آن تأکید بر دفاع از متحدان منطقه‌ای و مورد دیگر تصریح بر استفاده از توان نظامی در صورت نقض توافق از سوی ایران است. وی نوشته است: «این می‌تواند برای بسیاری از اعضای کنگره در هر دو حزب، مایه اطمینان باشد، چراکه می‌خواهند شاهد آن باشند که توافق یک ابتکار مجرد نیست، بلکه بخشی پیوسته از یک سیاست منطقه‌ای بزرگتر  و قاطعانه‌تر، آمریکا است.

برنز در ادامه پیشنهاد کرده است که واشنگتن بسته حمایت مالی از اسرائیل را که در سال 2017 به پایان می‌رسد، تمدید کند و ضمنا اوباما اختلافات علنی خود با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را ترمیم کرده و حتی در حرکتی نمادین، به تل‌آویو سفر کرده و کنار سران اسرائیل بایستد.

او همچنین نوشته است: «آمریکا باید بر تعهد خود برای شکل‌ دادن به یک ائتلاف متشکل از کشورهای عربی، ترکیه، اروپایی‌ها و آسیایی‌ها جهت تحریم ایران در صورت نیاز، تأکید کند.»

فشار سیاسی به تهران برای پایان دادن به حمایت از دولت سوریه نیز از دیگر موارد مورد اشاره برنز است. او در پایان نوشته است: «چرخش دوباره اوباما به رهبری آمریکا در خاورمیانه، نه فقط در واشنگتن پر اختلاف سیاستی خوب است، بلکه پاسخ دیپلماتیک مناسبی است برای تأکید بر قدرت ایالات متحده در برابر ایران و  در یک خاورمیانه بی‌ثبات، ناآرام و در عین حال همچنان حیاتی.»

***

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه