سفر فابیوس به ایران؛ اولویت با اهداف سیاسی یا اقتصادی؟!

یک نشریه فرانسوی طی گزارشی هدف وزیر خارجه فرانسه از سفر به تهران پس از گسیختگی طولانی‌مدت روابط دو کشور را، کاوش مقامات ایرانی و سنجش مواضع آن‌ها در قبال مسائل منطقه‌ پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اخیر میان تهران و گروه ۱+۵ می‌داند. نشریه فرانسوی «اورینت لوژور» طی یادداشتی در خصوص سفر قریب‌الوقوع «لوران فابیوس» به ایران نوشت: «پاریس اواخر ماه جاری میلادی «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه‌اش را به‌منظور سنجیدن و محک زدن مواضع ایرانی‌ها در قبال مسائل منطقه‌ای پس از توافق هسته‌ای اخیر راهی تهران می‌کند.»

درحالی‌که وزیر امور خارجه فرانسه امروز وارد تهران شد، یک نشریه فرانسوی طی گزارشی هدف وی از سفر به تهران پس از گسیختگی طولانی‌مدت روابط دو کشور را کاوش مقامات ایرانی و سنجش مواضع آن‌ها در قبال مسائل منطقه‌ پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اخیر میان تهران و گروه ۱+۵ می‌داند.نشریه فرانسوی «اورینت لوژور» طی یادداشتی در خصوص سفر قریب‌الوقوع «لوران فابیوس» به ایران نوشت: «پاریس اواخر ماه جاری میلادی «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه‌اش را به‌منظور سنجیدن و محک زدن مواضع ایرانی‌ها در قبال مسائل منطقه‌ای پس از توافق هسته‌ای اخیر راهی تهران می‌کند. هدف پاریس از اعزام وزیر خارجه خود به تهران این است که بداند آیا پس از حصول توافق میان تهران و غرب می‌تواند نسبت به تغییر نگرش و رویکرد ایران در قبال مسائل منطقه از جمله توقف صادرات انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه و کنترل چهار قطب عربی شامل دمشق، بغداد، بیروت و صنعا امیدوار باشد یا خیر.»

بنا به گزارش این نشریه فرانسوی، برخی منابع آگاه به نقل از «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه می‌گویند که سفر فابیوس به تهران پس از گسیختگی درازمدت روابط ایران و فرانسه، گامی با هدف کاوش مواضع مسئولان ایرانی در قبال بسیاری از موضوعات مرتبط با بحران‌های منطقه‌ای به ویژه انتخابات ریاست جمهوری لبنان است.

علاوه بر این گفته می‌شود یکی از مأموریت‌های لوران فابیوس در سفر به ایران که البته به تنهایی و بدون حضور رؤسای شرکت‌های فرانسوی صورت خواهد گرفت، القای آن است که اگرچه موضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران حتی از آمریکا نیز سخت‌تر بوده، اما این موضوع نباید موجب مجازات شرکت‌های فرانسوی در روابط آینده‌شان با ایران پس از لغو معنادار و مؤثر تحریم‌ها از ژانویه آینده شود.

در همین حال روزنامه انهار لبنان در مطلبی به قلم روزانا بومنصف معضل ریاست جمهوری لبنان را محور گفت‌وگوهای فابیوس در تهران ارزیابی کرد:

«در همین رابطه منابع آگاه می‌گویند که پرونده انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان از جمله مسائل مطرح در دستورالعمل سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران است. این منابع همچنین می‌گویند که تحرکات داخلی جریان 8 مارس در روزهای اخیر تشدید شده و احتمال استعفای تمام سلام از سمت نخست‌وزیری با این هدف که راه برای پیشبرد روند سیاسی در لبنان هموار شود، هم‌زمان با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران وجود دارد.

اوضاع سیاسی در لبنان در معرض فروپاشی است و این مسئله زنگ هشدار را برای همه طرف‌های درگیر در امور داخلی لبنان به صدا درآورده است. نه ایران و نه کشورهای عربی دیگر حاضر نیستند که اوضاع لبنان از هم فروبپاشد و این کشور وارد جنگ داخلی جدیدی شود. حزب‌الله درگیر جنگ در سوریه است و ایران به هیچ وجه تمایل ندارد این حزب در این وضعیت درگیر کشمکش‌های سیاسی داخلی لبنان نیز بشود.»

در کنار این گمانه‌زنی‌ها فابیوس صریحاً اظهار داشته است هدف از این سفر در درجه اول اهداف و زمینه‌های همکاری سیاسی است: «ما می‌خواهیم این سفر یک میدان و حوزه سیاسی باشد، اما درباره مسائل دیگر هم صحبت خواهیم کرد به‌طور مثال درباره آینده همکاری‌های اقتصادی؛ اما در ابتدا ما می‌خواهیم به مسائل سیاسی بپردازیم.»

فابیوس در پاسخ به این سؤال که فرانسه در فضای جدید همکاری به دنبال توسعه روابط سیاسی است یا به دنبال منافع بنگاه‌های اقتصادی؟ تصریح کرد: «سفر من با هدف سیاسی انجام می‌شود البته نتایج تجاری و اقتصادی را هم در بر خواهد داشت و این خیلی مطلوب است برای توسعه روابط خوب تجاری و اقتصادی، پس این یک سفر سیاسی است که به دنبال آن سفرهای اقتصادی را هم در پی خواهد داشت.»

وی افزود: «برای ماه سپتامبر یک هیئت بسیار مهم اقتصادی از شرکت‌های مختلف به ایران سفر خواهند کرد من و رئیس‌جمهور باهم خواستار آن هستیم که همه‌چیز با گفتگوهای سیاسی آغاز شود.»

در همین حال در بعد فضای داخلی ایران، در روزهای گذشته خبر ورود لوران فابیوس به ایران با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبرو شد. بسیاری از ایرانی‌ها مخالفت خود را از حضور فابیوس اعلام کرده‌اند.

واکنش خائنانه شرکت‌های فرانسوی به تحریم‌های ایران، مواضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران و پرونده خون‌های آلوده به ایدز مهم‌ترین دلایل این مخالفت‌ها بوده است.

در دوران نخست‌وزیری فابیوس خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و … صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبک‌سری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت‌کننده به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند. نتیجه این فاجعه چیزی نبود جز آلوده شدن بسیاری از هم‌وطنان ایرانی به ویروس ایدز!

حالا در شبکه‌های اجتماعی کاربران برای فابیوس طرح‌های گرافیکی منتشر کرده‌اند تا خاطره قربانیان خون‌های آلوده را دوباره زنده کنند.

این اعتراض در رسانه‌های بین‌المللی نیز انعکاس ویژه‌ای یافت. تا جایی که المانیتور در یادداشتی به واکنش منفی ایرانی‌ها به سفر فابیوس پرداخت.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش، از تصمیم خود برای سفر قریب‌الوقوع به ایران خبر داده بود، این هفته عازم تهران می‌شود. وی نخستین وزیر خارجه فرانسه خواهد بود که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند.

—————————————-

منابع:

1. مخالفت ایرانی‌ها با سفر فابیوس به تهران/ خبرگزاری مهر، شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴.

2. http://www.farsnews.com/13940503000960

3. معضل ریاست جمهوری لبنان محور گفت‌وگوهای فابیوس در تهران/ دیپلماسی ایرانی، سه‌شنبه 6 مرداد 1394.

4. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/813133

ارسال دیدگاه