از «داعش سازی» تا «خراسان سازی»! اهداف امریکا از طرح گروه خراسان

دولتمردان و نظامیان آمریکایی، در حمله هوایی علیه مواضع داعش در سوریه، برای اولین بار نام گروه تروریستی دیگری به نام "خراسان" را مطرح کردند، نامی که به سرعت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده و بنگاه های خبری امریکا بارها در طول روزهای اخیر و مطرح شدن این نام به خبررسانی و گمانه زنی های رسانه ای درباره این گروه پرداخته اند.

دولتمردان و نظامیان آمریکایی، در حمله هوایی علیه مواضع داعش در سوریه، برای اولین بار نام گروه تروریستی دیگری به نام “خراسان” را مطرح کردند، نامی که به سرعت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده و بنگاه های خبری امریکا بارها در طول روزهای اخیر و مطرح شدن این نام به خبررسانی و گمانه زنی های رسانه ای درباره این گروه پرداخته اند.

نام گروه خراسان ساخته و پرداخته سرویس های اطلاعاتی- امنیتی امریکاست. نامی که برای اولین بار مشخصا در13 سپتامبر گذشته در خبرگزاری اسیوشیتدپرس و به نقل از مقام های اطلاعاتی امریکا به کار برده شد، اما چندان رسانه ای نشد، نام این گروه زمانی بر سر زبان ها افتاد که نیویورک تایمز در 20 سپتامبر در مطلبی، سخنان جیمز کلاپر را که دو روز قبل در همایشی در واشنگتن ایراد شده بود را منتشر ساخت. در آن سخنان جیمز کلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد که خطر گروه “خراسان” برای واشنگتن از خطر داعش کمتر نیست و این گروه تهدید بزرگی برای آمریکا به شمار می‌رود.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حالی روز سه‌شنبه برای اولین بار در نطق خود نام این گروه را به زبان آورد و آن را متشکل از اعضای سابق «القاعده» توصیف کرد، که تاکنون هیچ‌یک از مقامات کاخ سفید تاکنون نامی از این گروه نبرده بودند. حتی در جلسات توجیهی کاخ سفید با خبرنگاران در مورد سوریه نیز تاکنون اسم این گروه مطرح نشده بود.

ارتش آمریکا می‌گوید هواپیماهای جنگی این کشور در کنار حمله‌های خود به مواضع داعش در سوریه، حمله جداگانه‌ای نیز به گروهی که خطر جدی تری برای آمریکا و غرب به‌شمار می‌رود انجام داده‌است. دولت و ارتش آمریکا در 23سپتامبر (یک شهریور) به طورکاملا ناگهانی در کنار داعش، نام “گروه خراسان” را به جهانیان و رسانه ها اعلام داشتند در حالیکه مشخصا سعی داشتند این گروه را به عنوان خطر و تهدیدی برای امنیت امریکا و غرب معرفی کنند، خطری که به ادعای جیمز کلاپر، رئیس جامعه اطلاعاتی امریکا حتی از داعشی که قبلا دو خبرنگار امریکایی را سر بریده بود خطرناک تر است.

در حالی که بنا بر گزارش‌ها، حملات هوایی آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه علیه گروه «داعش» بامداد سه‌شنبه  نیز ادامه یافت، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده آمریکایی به طور جداگانه گروه «خراسان» را نیز در سوریه هدف قرار داده‌اند. روز سه‌شنبه یکم مهر ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده اعلام کرد که هواپیماهای جنگی آمریکا هشت حمله هوایی به مواضع گروه «خراسان» انجام داده‌اند. در بیانیه این ستاد آمده‌است که این هشت حمله «به منظور جلوگیری از طرح حمله قریب‌الوقوع علیه ایالات متحده و منافع غرب توسط شبکه‌ای از اعضای قدیمی و باتجربه القاعده که با نام گروه خراسان هم شناخته می‌شوند» صورت گرفته است.

بیانیه این ستاد می‌نویسد «گروه خراسان» با مستقر شدن در سوریه پایگاهی برای حمله به بیرون از این کشور ایجاد کرده و برای انجام عملیات خود به ساخت و آزمایش بمب‌های کنارجاده‌ای و جذب افراد از کشورهای غربی مشغول بوده‌است. این بیانیه جزئیات دیگری در مورد طرح «حمله قریب‌الوقوع» این گروه به منافع غرب منتشر نکرده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه ۲۹ شهریور طی گزارشی نوشت که گروه موسوم به «خراسان» گروهی است که توسط محسن الفضلی، یکی از افراد نزدیک به اسامه بن لادن، رهبر کشته‌شده القاعده، تشکیل شده و در سوریه مستقر شده‌است.  به نوشته این روزنامه مقامات آمریکایی می‌گویند که «گروه خراسان» طی سال‌های اخیر به عنوان یک هسته تروریستی در سوریه شکل گرفته و از اهداف اصلی آن حمله تروریستی به خاک آمریکا یا تأسیسات آمریکایی در دیگر نقاط است.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید محسن الفضلی «آن‌قدر به بن لادن نزدیک بود که جزو معدود کسانی بود که پیش از یازده سپتامبر از آن طرح باخبر بود.». به نوشته نیویورک تایمز، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از حدود یک دهه پیش محسن الفضلی ۳۳ ساله که شهروند کویت است را زیر نظر داشته‌اند. آنها مدعی شده اند که الفضلی پیش از ورود به سوریه به همراه گروه کوچکی از اعضای القاعده در ایران زندگی می‌کرده‌است. این گروه پس از حملات یازده سپتامبر از افغانستان به ایران گریخته بود و به گفته دولت ایران اعضای آن در ایران در حبس خانگی به‌سر می‌بردند. افراد این گروه بعدها از ایران به پاکستان و سوریه رفته‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز در مورد «گروه خراسان» اطلاعات منتشرشده کمی وجود دارد اما مقامات اطلاعاتی، نظامی، و انتظامی آمریکا می‌گویند که این گروه با جبهه النصره مرتبط است و اعضای آن از عوامل القاعده از سراسر خاورمیانه، جنوب آسیا، و شمال آفریقا تشکیل شده‌اند. جیمزکلاپر، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا در 27 شهریورماه گذشته (18سپتامبر) مدعی شد که خطر گروه “خراسان” برای واشنگتن از خطر داعش کمتر نیست و این گروه تهدید بزرگی برای آمریکا به شمار می‌رود.

وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۲ محسن الفضلی را به عنوان «رهبر القاعده در ایران» شناسایی کرد و ادعا کرده که وی «جریان پول و افراد» در ایران را مدیریت کرده‌است.  الفضلی با یک فرد ثروتمند کویتی «که از تأمین‌کنندگان مالی جهادگراها است» همکاری می‌کرده تا این‌که اعلام پاداش هفت میلیون دلاری برای دستگیری او باعث بازداشت او شد.

جرج بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، در سال ۲۰۰۵ در یکی از سخنرانی‌های خود به محسن الفضلی اشاره کرده و از کشورهای اروپایی به خاطر کمک‌هایشان در جلوگیری از عملیات وی تشکر کرد. به گفته جرج بوش، محسن الفضلی به تروریست‌هایی که در سال ۲۰۰۲ یک نفت‌کش فرانسوی را در نزدیکی ساحل یمن منفجر کردند کمک کرده‌بود. آن انفجار یک کشته برجای گذاشت و وسعت زیادی از ساحل را با نشت ۵۰ هزار بشکه نفت آلوده کرد.

اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که افراد مسلح وابسته به خراسان با هدف جنگ با دولت سوریه به این کشور نرفته اند، بلکه ایمن الظواهری رهبر شبکه تروریستی القاعده آنها را فرستاده تا شهروندان اروپایی و آمریکایی که ویزاهایشان به آنها اجازه می‌دهد سوار هواپیماهای آمریکایی شوند و مسؤولان بازرسی با دقت کمتری آنها را بازرسی می‌کنند، به عضویت بگیرند.

“جان کربی” سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چهارشنبه دوم مهر اعلام کرد که “محسن الفضلی” به همراه خانواده اش، در جریان حملات روز گذشته جنگنده های آمریکا و ائتلاف به هلاکت رسید. وی در این خصوص گفت: کسانی که علیه منافع ملی آمریکا توطئه چینی می کردند و برنامه هایی سوئی در این زمینه داشتند، به هلاکت رسیدند.

طرح ناگهانی تهدید گروه خراسان از سوی امریکا از سه منظر  قابل بررسی است:

 

1- اوباما با طرح ناگهانی گروه خراسان و وابستگی آن به القاعده درصدد «قانونی سازی» حملات خود به سوریه در مقابل انتقادات برخی نمایندگان کنگره است. چرا که طبق قانون امریکا رئیس جمهور در صورتی می تواند در کشور دیگری بدون مصوبه کنگره، عملیات نظامی انجام دهد که امنیت ملی امریکا توسط گروه القاعده در معرض تهدید قرار گرفته باشد.

2- تحلیل محتوای اخبار و توضیحات رسانه ها از این گروه نشان می دهد که جهت گیری ها به سمت «برجسته سازی تهدید» گروه خراسان برای کشورهای اروپایی است تا آنها را به نوعی وادار به مشارکت در نبرد با داعش و القاعده در سوریه نماید، این در حالی است که کشورهای اروپایی تا کنون روی خوشی به امریکا در رابطه با عملیات در سوریه نشان نداده اند.

3- از منظری دیگر به کار بردن نام “خراسان” برای این گروه نیز قابل تامل است. فعال شدن این گروه در مرزهای شرقی ایران می تواند به زعم امریکایی ها اهرمی باشد برای «فشار امنیتی» بیشتر به ایران در همراهی با سیاست های امریکا در منطقه و چانه زنی در مذاکرات هسته ای.

ارسال دیدگاه