برنامه‌ی داعش بعد از عراق چیست؟

«ابو محمد العدنانی» سخنگوی داعش در پیام صوتی اخیر خود بیان داشت: «ابوبکر البغدادی خلیفه‌ی تمام مسلمین جهان است». لذا در ابتدای پیام عنوان «عراق و شام» را از «دولت اسلامی عراق و شام» حذف و بجای آن از «دولت اسلامی» استفاده کرد. این اقدام داعش و نحوه‌ی صدور پیام، بازگو کننده‌ی این حقیقت است که داعش به دنبال توسعه‌ی نفوذ خود در تمام سرزمین‌های اسلامی است.
«ابو محمد العدنانی» سخنگوی داعش در پیام صوتی اخیر خود بیان داشت: «ابوبکر البغدادی خلیفه‌ی تمام مسلمین جهان است». لذا در ابتدای پیام عنوان «عراق و شام» را از «دولت اسلامی عراق و شام» حذف و بجای آن از «دولت اسلامی» استفاده کرد. این اقدام داعش و نحوه‌ی صدور پیام، بازگو کننده‌ی این حقیقت است که داعش به دنبال توسعه‌ی نفوذ خود در تمام سرزمین‌های اسلامی است.

نگاهی به الگوی رفتاری گروهک تروریستی داعش و بیانیه‌هایی که بعد از تحولات عراق از سوی این گروه منتشر گردیده است، به خوبی گویای این حقیقت است که داعش داعیه‌ی تشکیل حکومت اسلامی را در کلیه‌ی کشورهای اسلامی در سر می‌پروراند و در این مسیر تنها به سوریه و عراق اکتفا نخواهد کرد، بلکه دیگر دولت‌های عربی منطقه نیز بایستی منتظر هجوم غیرمنتظره‌ی داعش به کشورهای خود باشند. در این راستا، اردن به دلیل دارا بودن مرزهای مشترک با سوریه و عراق از جمله کشورهایی است که بیش از دیگران مورد تهدید حمله‌ی احتمالی عناصر داعش قرار دارد. اما آنچه بیش از هر چیز دیگری مقامات اردنی را نگران ساخته، عبارت است از سوء استفاده‌ی گروه‌های تندرو داخلی از شرایط ایجاد شده در دو کشور همسایه برای ناامن سازی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای در این کشور. البته ذکر این نکته ضروری است که آنچه باعث نگرانی کشورهایی همچون اردن از ورود داعش به محدوده‌ی جغرافیایی خود گردیده است، تنها استعداد نفرات و رفتارهای خشونت‌آمیز با مخالفان نیست، بلکه استفاده از تاکتیک‌های نظامی پیشرفته و توان بالای عملیاتی عناصر داعش بعلاوه‌ی نفوذ در میان نسل جوان و جذب و بکارگیری آن‌ها است.

«ابو محمد العدنانی» سخنگوی داعش در پیام صوتی اخیر خود با عنوان «این وعده‌ی خدا است»، بیان داشت: «ابوبکر البغدادی خلیفه‌ی تمام مسلمین جهان است». لذا در ابتدای پیام عنوان «عراق و شام» را از «دولت اسلامی عراق و شام» حذف و بجای آن از «دولت اسلامی» استفاده کرد. این اقدام داعش و نحوه‌ی صدور پیام، بازگو کننده‌ی این حقیقت است که داعش به دنبال توسعه‌ی نفوذ خود در تمام سرزمین‌های اسلامی است، خصوصاً مناطقی که دارای ظرفیت و پتانسل‌های لازم برای اعزام نیرو به آن مناطق باشد. در این راستا، تروریست‌های داعش اخیراً اقدام به صدور گذرنامه‌های خلافت اسلامی در موصل کرده‌اند.

اردن پیش از این در سال 2005م شاهد اقدامات تروریستی القاعده در هتل‌های امان بوده است. همچنین تعداد قابل توجه شهروندان اردنی در میان صفوف داعش که با هدف آزادی بیت المقدس و جهاد (!!) به این گروه‌ها می‌پیوندند و همچنین وجود بدنه‌ی اجتماعی قوی و همسو با جریان‌های تکفیری در داخل جامعه‌ی اردنی، به شدت حضور این گروهک تروریستی را در اردن قابل تصور ساخته است به ویژه آنکه برخی از اتباع اردنی فعال در داعش نیز «عبدالله دوم» را تهدید کرده‌اند. لذا می‌توان ادعا نمود داعش در صورت پیروزی یا شکست در معرکه‌ی عراق، بالأخره وارد اردن خواهد شد. زیرا در صورت پیروزی سعی در توسعه‌ی دایره‌ی نفوذ خود خواهد نمود و در صورت شکست، از اردن به عنوان میدان جدیدی که امکان پیروزی در آن وجود دارد، بهره خواهد جست.

اگرچه اردن پایگاه نهایی داعش نبوده و شواهد و قرائن حکایت از آن دارند که عربستان سعودی نیز به رغم حمایت‌های مالی و تسلیحاتی گسترده از این گروهک تروریستی، نمی‌تواند از حملات آن در امان باشد. به عنوان مثال، کشته شدن یک نظامی سعودی در گذرگاه مرزی الودیعه با یمن، انفجارهای انتحاری در داخل ساختمان دولتی در شروره در جنوب عربستان و تهدید «ابوتراب المقدسی» از عناصر وابسته به داعش در شبکه‌ی اجتماعی تویتر مبنی بر تصمیم برای ویرانی خانه‌ی کعبه پس از حمله به عربستان، نکاتی است که پرده از نیت‌های پنهان گروه داعش برای عربستان سعودی بر می‌دارد.

کویت نیز طبق اظهارات رهبران داعش، هدف دیگر این گروهک تروریستی است؛ زیرا که اولاً گرایش‌های سلفی- وهابی فعال در این کشور آماده‌ی پذیرایی از عموزادگان داعشی خود هستند. در این راستا، حاکم المطیری رئیس حزب «امت» کویت در صفحه‌ی تویتر خود نوشته بود: «مدت زمان زیادی به طول نمی‌انجامد که ما داعش را در مرزهای کویت خواهیم دید». برخی از نمایندگان سابق پارلمان کویت نیز با تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته‌ی کویتی برای یاری رسانی به ملت عراق» حضور داعش در این کشور را انقلابی علیه دولت مالکی و استیفای حقوق ملت عراقی عنوان کرده و خود را حامی اقدامات داعش در این کشور معرفی کرده‌اند. ثانیاً برخی از عناصر داعش دارای القاب کویتی هستند که دارای سابقه‌ی سکونت در این کشور بوده و همین مسأله بر نگرانی مقامات کویتی افزوده است. به عنوان مثال، «ابو حصة الکویتی» یکی از عناصر انتحاری داعش است که خود را در یک ایست و بازرسی نظامی ارتش سوریه منفجر کرد. «ابو عبدالرحمان الکویتی» دیگر فرد داعشی است که با خمپاره‌ای در استان الانبار به هلاکت رسید. جبهه النصره نیز از کشته شدن «ابو عزام الکویتی» در درگیری‌های قلمون با ارتش سوریه خبر داده است. همچنین «ابو دجانة الکویتی» والی داعش در حومه‌ی حلب است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که داعش آفتی است که بدون شک ریشه‌ی حامیان مالی و تسلیحاتی خود را خواهد خشکاند و همچون بلایی خانمان‌سوز به جان آن‌ها خواهد افتاد.

ارسال دیدگاه