گروه‌های تکفیری؛ ابزاری برای رژیم صهیونیستی

ایجاد و دامن زدن به بحران‌های منطقه‌ای، حاشیه امنی را برای رژیم صهیونیستی به وجود خواهد آورد. اسرائیل برای اجرای برنامه‌های خود به ابزارهایی نیاز دارد؛ گروهک‌های تروریستی و تکفیری‌‌ها، نیروهای پیاده‌نظام این رژیم برای اجرای نقشه‌هایش در منطقه هستند. شکست رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع برای براندازی نظام سوریه، آن‌ها را به فکر برون‌رفت از شکست واداشت.

اساس و موجودیت رژیم صهیونیستی بر پایه بحران و ایجاد درگیری در منطقه استوار است. رژیم صهیونیستی از ابتدای موجودیت همواره دغدغه بقای خود را داشته است و برای حفظ بقای خود به هر ابزار و وسیله‌ای از جمله تشدید منازعات در منطقه تمسک جسته است.

این رژیم برای دامن زدن به بحران به ابزار و اهرم‌هایی نیاز دارد. بر خلاف گذشته که جنگ مستقیمی بین دو کشور در می‌گرفت، اکنون این جنگ به جنگ نیابتی تبدیل شده است. در واقع گروه‌های تروریستی و تکفیری ابزارهای این رژیم برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایش در منطقه هستند. نمونه‌های از این دست فراوان است که به عیان می‌توان مشاهده کرد. به راه انداختن جنگ در سوریه و ارسال انبوهی از تروریست‌های صادراتی به این کشور از مناطق مختلف دنیا را- که با هدف براندازی و تضعیف ارتش این کشور و حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی صورت گرفته است- می‌توان شاهدی بر این مدعا دانست. در واقع رژیم صهیونیستی برای اجرای برنامه‌های خود از ابزارهای لازم استفاده می‌کند که گروه‌های تکفیری اهرم و ابزار لازم برای اجرای طرح‌های این رژیم به شمار می‌روند. بر اساس تقسیم‌بندی وظایف، حمایت مالی از این گروهک‌های تروریستی و تکفیری را نیز رژیم‌های مرتجع عربی بر عهده دارند.

کشیده شدن دامنه جنگ از سوریه به عراق بعد از موفقیت‌های ارتش سوریه در سرکوب این تروریست‌ها را می‌توان از دیگر برنامه‌های این رژیم برای گسترش دامنه بحران و بی‌ثبات کردن منطقه دانست.

اسرائیل نگران پیروزی محور مقاومت در سوریه بود و این نگرانی آن‌ها نیز به موقع بود چون پیروزی سوریه در جنگ به معنای پیروزی محور مقاومت در منطقه و در مقابل شکست رژیم‌های مرتجع و حامیان منطقه‌ای آن بود. به همین علت آن‌ها از پیروزی بشار اسد نگران بودند و بعد از شکست در جنگ سوریه سعی کردند که این درگیری را به عراق بکشانند تا شکست خود را در جنگ سوریه جبران کنند.

تداوم درگیری در منطقه، دامن زدن به جنگ طائفه‌ای و درگیری شیعه و سنی، سرگرم کردن کشورهای اسلامی به مشکلات داخلی خود و تجزیه کشورهای اسلامی را می‌توان از جمله طرح‌ها و برنامه‌های این رژیم برای منطقه ارزیابی کرد. در واقع رژیم صهیونیستی با اجرای این طرح‌ها در منطقه در تلاش است تا حاشیه امنیتی خود را بالا برده و با مشغول سازی کشورهای اسلامی به مشکلات داخلی و درگیر کردن آن‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های خود را در منطقه به مورد اجرا بگذارد.

رژیم صهیونیستی در بحران اخیر عراق تا آنجا پیش رفته است که حتی از استقلال طلبی کُردها نیز حمایت کرد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً در نشستی در اندیشکده دانشگاه تل‌آویو ابراز کرد: «باید از استقلال کُردها حمایت کرد. آن‌ها سزاوار این کار هستند.»

نتانیاهو با تأکید بر اینکه عراق و سایر مناطق خاورمیانه در حال فروپاشی هستند، گفت: «کردها افرادی مبارزند که تعهد و میانه‌روی سیاسی خود را اثبات کرده‌اند و شایسته استقلال سیاسی هستند.»

پیش‌تر در برخی گزارش‌ها آمده بود که نتانیاهو به واشنگتن اعلام کرده است که در بحث عراق به نحوی عمل کند که دو طرف تضعیف شوند تا بی‌ثباتی در این کشور ادامه پیدا کند، چرا که این روند به ضرر کشورهای همسایه عراق است.

در واقع رژیم صهیونیستی هم‌راستا با تروریست‌های تکفیری و بازمانده‌های حزب بعث که عراق را به سمت ویرانی و جنگ فراگیر پیش می‌برند، در تلاش است با حمایت از یک گروه در عراق علیه گروه دیگر به تنش‌ها و اختلافات داخلی این کشور دامن زده و آن را شعله‌ور کند.

بر اساس نوشته کتاب «طرح صهیونیست برای خاورمیانه»، «اسرائیل برای زنده ماندن باید تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای امپراتوری- امپریالیستی شود و کل کشورهای عرب موجود در منطقه منحل و یا به کشورهای کوچک تقسیم گردد».

بنابراین حضور یک عراق قدرتمند در کنار ایران و سوریه می‌تواند معادلات کل منطقه را برهم زده و رژیم صهیونیستی از شکل‌گیری چنین قدرت منطقه‌ای نگران است و دلیل حمایت این رژیم از تجزیه عراق را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

نتیجه‌گیری

رژیم صهیونیستی اساس و موجودیتش بر پایه بحران و جنگ‌افروزی در منطقه استوار است و بنابراین ایجاد و دامن زدن به بحران‌های منطقه‌ای، حاشیه امنی را برای این رژیم به وجود خواهد آورد. رژیم اشغالگر اسرائیل برای اجرای برنامه‌های خود به ابزارهایی نیاز دارد؛ گروهک‌های تروریستی و تکفیری‌‌ها نیروهای پیاده‌نظام این رژیم برای اجرای نقشه‌های آن در منطقه هستند. شکست رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع برای براندازی نظام سوریه و پیروزی محور مقاومت، آن‌ها را به فکر برون‌رفت از شکست واداشت. حمله گروهک تروریستی- تکفیری- بعثی داعش به عراق در واقع برای جبران شکست در سوریه بود.

ارسال دیدگاه