حزب‌الله، عروس مقاومت

کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج همیشه فارس در محاسبات خود به این نتیجه رسیدند که سوریه نقشی راهبردی در جناح مقاومت منطقه دارد و آنها برای تضعیف ایران به عنوان قطب مقاومت باید نظام سوریه را ساقط می‌کردند. بعد از گذشت 2 سال از بحران سوریه و پیروزی‌های ارتش سوریه و حزب‌الله در القصیر آنها به نقش بی‌بدیل حزب‌الله و مقاومت لبنان پی‌بردند.

صبح دیروز درگیری‌های شدیدی در شهر بعلبک، میان اعضای قبیله “آل شیاح” با نیروهای حزب الله لبنان روی داد. این درگیری‌ها در اعتراض به ایجاد ایست‌ بازرسی حزب الله لبنان در برخی مناطق شهر به وقوع پیوست. پس از انفجارهای جنوب بیروت حزب‌الله در مناطق تحت کنترل خود از جمله جنوب بیروت و برخی نواحی شهر بعلبک ایست بازرسی ایجاد کرده است. بنا به گفته‌ی منابع لبنانی، در این درگیری‌ها عماد بلوغ، یکی از مسئولان حزب‌الله در شهر بعلبک به همراه سه تن دیگر از نیروهای این حزب‌ شهید شدند. بنا به گزارش‌های رسیده، 10 تن دیگر از جمله یکی از رهبران قبیله‌ی مذکور به همراه پسرش در درگیری‌های امروز زخمی شدند. قبیله‌ی آل شیاح از قبایل سنی حامی مخالفان سوریه محسوب می‌شود و با حزب‌الله لبنان دشمنی دیرینه دارد.[1]

با توجه به سخنان سران کشورهای عربستان و بحرین و دیگر کشورهای عربی درباره حزب‌الله [2] و سابقه‌ی طولانی کشورهای مذبور در مداخله‌ی امور لبنان، می‌توان به این نتیجه رسید که حزب‌الله باید تاوان سنگینی را بدهد.

تاوان شکست سنگین ارتجاع عرب در سوریه

کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج همیشه فارس در محاسبات خود به این نتیجه رسیدند که سوریه نقشی راهبردی در جناح مقاومت منطقه دارد و آنها برای تضعیف ایران به عنوان قطب مقاومت باید نظام سوریه را ساقط می‌کردند. بعد از گذشت 2 سال از بحران سوریه و پیروزی‌های ارتش سوریه و حزب‌الله در القصیر آنها به نقش بی‌بدیل حزب‌الله و مقاومت لبنان پی‌بردند.

هم‌زمان شدن این محاسبات با اجرای سناریوی سلاح شیمیایی سوریه و اختلافات سیاسی احزاب داخلی لبنان و مذاکرات ایران و غرب نکاتی را به ذهن متبادر می‌کند که خالی از لطف نیست:

1- انتخابات لبنان قرار بود سال گذشته انجام شود ولی اختلافات داخلی از یک طرف، و سنگ‌اندازی جناح 14 مارس از سوی دیگر، باعث تعویق افتادن این انتخابات شد و نکته‌ی قابل تأمل فشار بی‌امان سیاسی به حزب الله برای مقصر قلمداد کردن این جنبش مردمی در این امر است.

خواسته‌ی حزب‌الله و جناح 8 مارس، انتخاباتی سراسری در لبنان است، چرا که جریان مقاومت با توجه به محبوبیت مردمی همواره در انتخابات دارای سبد رأی بالائی می‌باشد. از طرفی نظام انتخاباتی لبنان طوری چیده شده که این جریان دارای نمایندگان کمتری در پارلمان می‌باشد و این تبعیض قانونی نیست.

ولی 14 مارس این اصلاح را نمی‌پذیرد و حزب الله را مسئول این بن‌بست سیاسی می‌داند.

2- موضوع سلاح شیمیایی: با توجه به برپاشدن موج تبلیغاتی رسانه‌های غربی مبنی بر سلاح شیمیائی، رسانه‌های عربی نیز موج‌سواری کرده و سوار بر موج ایجاد شده امپراطوری رسانه‌ای غرب علیه سوریه، از حمله به حزب الله دریغ نکردند. موضوع انتقال سلاح شیمیائی سوریه به حزب‌الله نیز سناریویی خطرناک برای ضربه‌ی نهایی اتحاد غربی- عربی- عبری بر پیکره‌ی تنومند حزب‌الله است.

3- مذاکرات ایران و غرب- حزب‌الله و سوریه، امتیاز بزرگ ایران به غرب.

با توجه به سخنرانی اوباما در سازمان ملل و هویج تاکتیکی در برنامه‌ی هسته‌ای ایران، نکته‌ای قابل تأمل از دید رسانه‌ها مکتوم ماند و آن مربوط کردن مسائل هسته‌ای ایران و مسائل سوریه و حزب‌الله از سوی اوباما بود. نگرانی نگارنده آنجاست که حزب‌الله و سوریه این دو بازوی قدرتمند ج.ا.ا در بحبوحه‌ی مذاکرات، وجه المصالحه قرار گیرد و بشود آنچه نباید… .

4- حزب‌الله در سوریه یک خلأ امنیتی در لبنان به‌جود می‌آورد و آن کمتر شدن حضور حزب‌الله در لبنان و عرض اندام گروه‌های سلفی و القاعده در آنجا می‌باشد.

—————————————-

منابع:

1- مشرق‌نیوز

2- “خالد بن احمد آل خلیفه” وزیر خارجه رژیم بحرین، خواستار ترور “سید حسن نصر الله” دبیر کل حزب الله لبنان شد و این اقدام را “یک وظیفه ملی و دینی” دانست!! (دیپلماسی ایرانی)

ارسال دیدگاه