اردوکشی در خیابان‌های قاهره

بررسی عملکرد یک ساله‌ی مرسی بر مسند ریاست جمهوری مصر نشان می‌دهد که وی در تحقق اهداف انقلاب مصر ناتوان بوده و همچنین اقدامات وی در عرصه‌ی سیاست خارجی با انتظارات انقلابیون مصری تعارضی آشکار داشته است.

با ادامه درگیری های اخیر مصر که در اعتراض به سیاست های اخوانی محمد مرسی رئیس جمهور این کشور صورت می گیرد، به نظر می رسد دولت مصر با ابعاد تازه ای از این تحولات مواجه خواهد بود.

بررسی عملکرد یک ساله مرسی بر مسند ریاست جمهوری مصر نشان می دهد که وی در تحقق اهداف انقلاب مصر ناتوان بوده و همچنین اقدامات وی در عرصه سیاست خارجی با انتظارات انقلابیون مصری تعارضی آشکار داشته است. مردم مصر مواردی از قبیل حضور بازماندن حکومت حسنی مبارک در قدرت، برخی فرمان های مرسی مانند لازم الاجرا بودن دستورات وی، لغو حکم دادگاه قانون اساسی، صدور فرمان عفو زندانیان امنیتی و آزادی آنها، عدم احقاق حقوق شهدا و مجروحان، عدم تشکیل کمیته‌های حقیقت یاب جدید در قضیه کشتار تظاهرات کنندگان مصری، ناتوانی در معرفی جنایتکاران واقعی و … را دلایل انتقاد از مرسی می‌دانند.

همچنین گروه های مختلف سیاسی که منتظر تصمیمات انقلابی مرسی در حوزه سیاست خارجی بودند با عدم اتخاذ سیاست مستقل وی در این حوزه و اقداماتی از قبیل ادامه معاهده صلح با رژیم صهیونیستی، حمایت از معارضین سوری و تعطیلی سفارت سوریه در مصر و… مواجه شدند، اقداماتی که تشدید آن باعث شکاف در میان طرفداران وی و گروه های مختلف سیاسی مصر خواهد شد. باید گفت ایالات متحده با کمک های اقتصادی و نظامی مختلف به دولت مصر توانست از ظرفیت این کشور در منطقه به سود خود بهره برده و عملا” مصر را به مجری سیاست های خود تبدیل کند.

در این میان باید گفت بخش وسیعی از معترضین مصری متشکل از گروه های ملی گرا و لیبرال می باشند که به گفته محمد البرادعی رئیس حزب الدستور، تظاهرات اخیر مصر در اعتراض به شکست سیاستهای مرسی و گروه اخوان المسلمین برگزار می شود.

به هر ترتیب اعتراضات علیه مرسی و سیاست های اخوان المسلمین در حالی ادامه می یابد که معترضین خواستار کناره گیری مرسی از قدرت و برگزاری انتخابات زود هنگام در مصر هستند. به نظر می رسد با ادامه این ناآرامی ها احتمال کودتای ارتش علیه مرسی و برگزاری مجدد انتخابات دور از ذهن نخواهد بود که در این صورت اقدام متقابل طرفداران دولت و اخوان المسلمین و استفاده از سلاح از سوی آنها و بروز جنگی داخلی در مصر محتمل خواهد بود.

ارسال دیدگاه