مهره‌ی اسلام آمریکایی

اسراییل به دلیل از دست دادن حامیان خود پس از بیداری اسلامی (مانند مصر)، نیاز به یک متحد مسلمان دارد تا بتواند هم به نوعی بر اوضاع سوریه تسلط داشته باشد و هم از اقدامات احتمالی مسلمانان علیه خود بکاهد. همچنین باید گفت که قرار است ترکیه‌ی جدید به عنوان الگوی اسلام‌گرایی معرفی شود. آنچه که در ادبیات غربی‌ها به عنوان اسلام ترکیه به شدت تبلیغ می‌شود. اسلامی سازشکار، در ظاهر دموکراتیک و ظاهرالصلاح.

نزدیک به سه سال از کشته شدن 9 شهروند ترک در جریان حمله ی رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره می گذرد. این اتفاق رابطه‌ی ترکیه و اسراییل را به شدت دچار مشکل کرد، به طوری‌که در ظاهر دولت ترکیه به یکی از مهمترین دشمنان رژیم صهیونیستی تبدیل شد اما در دو سال اخیر که اوضاع داخلی سوریه دچار مشکلاتی شده است اسراییل و ترکیه به دلیل هم نظر بودن در ماجراهای سوریه به هم نزدیک و نزدیکتر شدند، به طوریکه در خاک ترکیه موشک‌های پاتریوت راه اندازی شد که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ناتو برای دفاع از رژیم اشغالگر قدس دست به این اقدام زده است. این ماجرا ادامه داشت تا جایی که در اواسط ماه مارس 2013 در سفر رییس جمهور ایالات متحده امریکا به سرزمین اشغالی فلسطین از نتانیاهو در‌خواست کرد به خاطر حمله به کشتی صلح مرمره از اردوغان عذرخواهی کند که البته این چنین نیز شد. از سوی دیگر این گونه برداشت می شود که اسراییل به دلیل از دست دادن حامیان خود پس از بیداری اسلامی مانند مصر، نیاز به یک متحد مسلمان دارد تا بتواند هم به نوعی بر اوضاع سوریه تسلط داشته باشد و هم از اقدامات احتمالی مسلمانان علیه خود بکاهد و نیز در ظاهر ساختاری دموکراتیک‌تر نسبت به متحدان قبلی داشته باشد. همچنین اگر در افق جهان اسلام و گفتمان اسلام گرایی به مسئله نگاه کنیم، باید گفت که قرار است ترکیه‌ی جدید به عنوان الگوی اسلام‌گرایی معرفی شود. آنچه که در ادبیات غربی‌ها به عنوان اسلام ترکیه به شدت تبلیغ می‌شود. اسلامی سازشکار، در ظاهر دموکراتیک و ظاهرالصلاح.

از طرفی ترکیه با توجه به نیازهای اقتصادی، در نظر دارد تا رژیم غاصب صهیونیستی گاز استخراج شده‌ی دریای مدیترانه را از مسیر این کشور به اروپا منتقل کند که این امر درآمد هنگفتی را برای ترکیه به همراه خواهد داشت. با این حال پیش بینی می‌شود دولت اردوغان منافع اقتصادی را بر خواسته‌های ملت مسلمان ترکیه ترجیح داده و روابط اقتصادی و سیاسی خود با رژیم اشغالگر قدس را افزایش دهد اما بعید است مردم مسلمان ترکیه اجازه دهند دولت اردوغان روابطی به گرمی روابط ترکیه در دهه‌ی 90 با رژیم صهیونیستی برقرار کند. این خود سبب افول محبوبیتی می‌شود که دولت ترکیه از سیاست‌های ضد صهیونیستی خود کسب کرده بود.

ارسال دیدگاه