نتایج انتخابات کنیست

بر خلاف تمام پیش‌بینی‌ها، نتایج اولیه انتخابات اسرائیل نشان می‌دهد که احزاب راستگرای مخالف دولت 59 کرسی پارلمان را به دست آوردند و ائتلاف نتانیاهو و لیبرمن، 61 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان این رژیم را کسب کرده‌اند. روزنامه گاردین چاپ انگلیس این انتخابات را شانه به شانه‌ترین پیروزی ائتلاف احزاب دست راستی در اسرائیل خواند که در آن نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید مجبور به ایجاد ائتلافی گسترده‌تر خواهد بود.

بر اساس گزارش بی بی سی عربی بر خلاف تمام پیش بینی ها نتایج اولیه انتخابات اسرائیل نشان میدهد که احزاب راستگرای مخالف دولت 59 کرسی پارلمان را به دست آوردند و ائتلاف نتانیاهو و لیبرمن61 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان این رژیم را کسب کرده اند. روزنامه گاردین چاپ انگلیس این انتخابات را شانه به شانه‌ترین پیروزی ائتلاف احزاب دست راستی در اسرائیل خواند که در آن نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید مجبور به ایجاد ائتلافی گسترده‌ترخواهد بود.

همچنین شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد: نتایج انتخابات پارلمانی در اسرائیل بیانگر ضعیف‌تر شدن موقعیت سیاسی بنیامین نتانیاهو و کار دشوار وی در ائتلاف با حزب ‘اسرائیل بیتینو’ است. نتایج انتخابات شکاف در جامعه اسرائیل را به خوبی اثبات می‌کند.

به این ترتیب با توجه به آرای کسب شده به نظر می رسد اولویت اصلی اسرائیلی‌ها عمدتا به جهت تامین مسائل اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی خود باشد چراکه غالب شعارهای احزاب مخالف نتانیاهو بر محوریت مسایل اقتصادی استوار بود. البته حزب متبوع نتانیاهو نیز در این انتخابات به سمت شعارهای اقتصادی گرایش داشت که این نشان از ریشه دار بودن مشکلات اقتصادی اسراییل دارد.

همچنین این نتایج نشان از عدم اعتماد افکار عمومی به نتانیاهو و ضعیف شدن موقعیت وی در جامعه اسراییل است. در هر حال نتانیاهو برای تشکیل کابینه با مشلات زیادی مواجه خواهد بود و در نهایت در صورت ائتلاف حزب لیکود با دیگر احزاب تلاش های نتانیاهو برای تشکیل کابینه به تشکیل یک دولت متزلزل که اجماع آنچنانی بر آن وجود ندارد، خواهد انجامید.

در صورتی که نتانیاهو با همان ائتلافی که در انتخابات قبلی شکل گرفته بود موفق به تشکیل کابینه شود، سیاست­های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی تغییر چندانی نخواهد داشت. اما اگر وی به جهت ایجاد ائتلافی گسترده‌تر مجبور به ائتلاف با چهار حزب چپ و میانه گردد، آنگاه می توان سیاست­هایی جدید، میانه­ رو­تر و انعطاف پذیر تر از قبل را هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی شاهد بود.

باید گفت علیرغم اینکه به زعم بعضی از سیاست مداران اسراییلی نتانیاهو چهره اسراییل را خدشه دار نموده و این رژیم را در جهان منزوی کرده است اما به نظر می رسد با روی کار آمدن هر دولتی در اسراییل سیاست های کلی آنها در مسایل بین المللی بالاخص مسئله مقاومت و فلسطین، سیاست این رژیم در مورد ایران و… تفاوت چندانی نداشته باشد و تنها نوع تاکتیک های هر یک در قبال مسایل ذکر شده متفاوت خواهد بود.

ارسال دیدگاه