راه‌حل سیاسی، تنها راه خروج از بحران سوریه

بشار اسد رییس جمهور سوریه روز یکشنبه 17 دی ماه طی یک سخنرانی عمومی طرح خود را در مورد حل بحران سوریه تشریح نمود. بر اساس این طرح، وی قطع حمایت خارجی از گروههای معارض، مسدود شدن مرزهای سوریه و تثبیت حاکمیت و همچنین تشکیل دولت فراگیر ملی با تکیه بر آراء عمومی را خواستار شد.

بشار اسد رییس جمهور سوریه روز یکشنبه 17 دی ماه طی یک سخنرانی عمومی طرح خود را در مورد حل بحران سوریه تشریح نمود. بر اساس این طرح وی قطع حمایت خارجی از گروههای معارض، مسدود شدن مرزهای سوریه و تثبیت حاکمیت و همچنین تشکیل دولت فراگیر ملی با تکیه بر آراء عمومی را خواستار شد.

وی جلوگیری از تجزیه سوریه را از اهداف خود عنوان کرد و درگیری در سوریه را درگیری میان وطن و دشمنان آن خواند و اضافه کرد بحران سوریه نه یک انقلاب بلکه یک تروریسم سازماندهی شده است.

با توجه به تاکید بشار اسد بر این نکته که سوریه به هیچ وجه تسلیم نمی شود، به نظر می رسد در صورت حمایت مالی و تسلیحاتی از گروههای معارض در آینده شاهد وخیم تر شدن اوضاع و تشدید خشونت ها در سوریه خواهیم بود چراکه گروههای مسلح مخالف تاکنون علاقه چندانی به راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه نشان نداده اند و همچنین کشورهای عربستان، قطر و ترکیه نیز که تنها به دنبال بر کناری بشار اسد هستند، به حمایت های خود از گروههای معارض ادامه می دهند.

باید گفت سر فصل های سیاسی اسد برای حل بحران سوریه اگرچه کم هزینه ترین گزینه برای حل بحران به شمار می رود اما به نظر می رسد این پیشنهاد به هیچ وجه از سوی معارضان و گروههای مخالف پذیرفته نشود بطوری که معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه شرکت در هر گونه مذاکره را منوط به کناره گیری بشار اسد از قدرت عنوان نموده است.

از طرفی این طرح نشان می دهد بشار همچنان قدرتمند است و امتیازی برای گروه های معارض ندارد. او به دنبال یک فرایند سیاسی و منطقی در مورد انتقال قدرت در سوریه است چراکه رها شدن قدرت در سوریه نیز به معنی تشدید درگیری های طایفه ای و گروهی و آغاز یک ناآرامی بی پایان برای سوریه است.

با این توصیف ایران بعنوان اصلی ترین متحد سوریه باید تمامی گزینه های محتمل در رابطه با این کشور را مورد ارزیابی قرار دهد. مواردی از قبیل احتمال ترور بشار اسد، ادامه خشونت های مخالفان و پیروزی آنها، باقی ماندن اسد در قدرت بعد از یک دوره جنگ فرسایشی و طولانی و تجزیه سوریه به مناطق فرقه ای و مذهبی مختلف را می توان از محتمل ترین سناریوهای پیش روی سوریه در نظر گرفت.

در هر صورت در میان همه این سناریوهای محتمل جلب افکار عمومی سوریه توسط ایران نقش بسزایی در محکم شدن جای پای ایران و تثبیت موقعیت ایران در سوریه در صورت وقوع هر نوع تغییری در این کشور دارد.

ارسال دیدگاه