رژیم صهیونیستی و ارائه لایحه قانونی نمودن شهرک‌سازی

کنست رژیم صهیونیستی لایحه جنجال‌برانگیزی را که به توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن مشروعیت می‌بخشد، مورد تائید اولیه قرارداد.

?کنست رژیم صهیونیستی لایحه جنجال‌برانگیزی را که به توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن مشروعیت می‌بخشد، مورد تائید اولیه قرارداد. لایحه مشروعیت بخشیدن به شهرک‌سازی در کرانه باختری، برای آنکه به قانون تبدیل شود نیازمند سه مرحله بازبینی است حال آنکه تصویب نهایی آن به معنای سندیت بخشیدن به حدود ۴ هزار واحد مسکونی است که بدون مجوز در کرانه باختری ساخته شده‌اند.

⛔️شهرک‌های رژیم صهیونیستی به دلیل قرار گرفتن در خارج از مرزهای 1948، از نظر حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل غیرقانونی و نشانه اشغالگری تل‌آویو است. جان کری در واکنش به این لایحه در نشست سابان در اندیشکده بروکینگز گفت: «سیاست‌های اسرائیل در مورد ساخت واحدهای مسکونی در اراضی فلسطینیان مانع به نتیجه رسیدن فرآیند صلح می‌شود و در واقع تل‌آویو در حال حرکت به نقطه خطرناک است. اسرائیل باید میان تداوم سیاست شهرک‌سازی و تشکیل دو کشور فلسطینی و صهیونیستی یکی را انتخاب کند.»

?تحلیل و ارزیابی

1⃣لایحه شهرک‌سازی در رژیم صهیونیستی و کنست مخالفت‌هایی دارد. موافقان طرح دو دولت، از مخالفان این لایحه‌اند

2⃣تداوم شهرک‌سازی‌ها بالاخص در قدس اشغالی، فرآیند سازش، گفتگوها و پیمان اسلو را به‌شدت تهدید می‌نماید

3⃣برخی تحلیل‌گران معتقدند نتانیاهو به دنبال آن است که با استفاده از فرصت زمانی تغییر دولت در آمریکا، شهرک‌سازی‌ها را نه‌تنها توسعه دهد بلکه قانونی نماید

4⃣مخالفان نتانیاهو سیاست کابینه وی را هزینه زا می‌دانند و نگران تکرار روابط تیره میان اوباما و نتانیاهو در دوران ترامپ‌اند

5⃣طرح دو دولت و رد شهرک‌سازی‌ها بر اساس مرزهای تصویبی شورای امنیت از اصول ثابت دولت‌های اروپایی و آمریکایی در دوره‌های گوناگون بوده است؛ لذا انتظار آن است که تیم ترامپ هم بر این اصول در موضع‌گیری‌ها عمل نماید هرچند در سیاست اعمالی، رفتار تأثیرگذاری اتخاذ نکند.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

 

ارسال دیدگاه