هادی محمدی:

انگلیس به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در حاشیه خلیج‌فارس است

به اعتقاد کارشناس راهبردی غرب آسیا، انگلیس به دنبال ایجاد پایگاه نظامی خود در حاشیه خلیج‌فارس است. این کشور خواستار ساختن این پایگاه با بودجه دولت بحرین است؛ لذا به همین بهانه در نشست امنیتی شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کرد.

«هادی محمدی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص شرکت نخست‌وزیر انگلیس در نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس، با اشاره به اعتراف غربی‌ها به وضعیت حقوق بشری و تروریسم پروری در دیکتاتوری‌های این شورا بیان داشت: نشست امنیتی اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس با سیاست‌های کشورهای حامی و حضور مهمانانی تشکیل می‌شود. شیب تحولات منطقه در شرایط کنونی مخالف خواست و اراده سیاست‌های استعماری غربی خصوصاً انگلیس و آمریکا و ارتجاع منطقه و دیکتاتوری‌ها است. تروریست‌ها در عراق و سوریه در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. باتلاق یمن نیز در حال بلعیدن سعودی‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه حضور نخست‌وزیر انگلیس در نشست امنیتی اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس برای قوت قلب بخشیدن به این شورای دست‌ساز استعماری است، گفت: اظهارات نخست‌وزیر انگلیس و وزیر امور خارجه این کشور عملاً در این چارچوب قرار می‌گیرد که انرژی و پتانسیل جدیدی به تلاش‌های این شورا تزریق کند.

کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه شورای همکاری خلیج‌فارس در درون خود دارای مشکلاتی است، اشاره داشت: عربستان در نشست اخیر که با حضور پادشاه این کشور انجام گرفت، به دنبال تبدیل این شورا به سازمان متحد در خلیج‌فارس بود؛ اما ریاض در این اقدام خود موفقیتی کسب نکرد.

وی با اشاره به اینکه انگلیسی‌ها علی‌رغم مشکلات موجود در ساختار داخلی شورای همکاری خلیج‌فارس تلاش می‌کنند جای خالی آمریکایی‌ها و فقدان انرژی و انگیزه آن‌ها را پر کنند، تأکید داشت: انگلیسی‌ها با یک پارادوکس جدی در منطقه روبه‌رو هستند. آن‌ها بعد از چند دهه به دنبال ایجاد پایگاه نظامی خود در حاشیه خلیج‌فارس هستند. انگلیس خواستار ساختن این پایگاه با بودجه دولت بحرین است؛ لذا این کشور به همین بهانه در این نشست امنیتی شرکت کرده است.

محمدی با تأکید بر اینکه انگلیسی‌ها در نشست منامه تلاش داشته‌اند تا اظهارات متناقضی را بیان کنند، اشاره داشت: دیکتاتوری‌های شورای همکاری خلیج‌فارس بمانند عربستان، قطر و امارات دیکتاتوری‌هایی هستند که هیچ‌گونه شاخص حکومت‌های جدید را ندارند. به‌عنوان نمونه شاخص‌های حقوق بشری در این کشورها منفی است.

وی با توجه به تلاش دولت‌های غربی برای تحریم ایران و کشورهای دیگر دنیا با بهانه حقوق بشری، تروریسم و امثال آن تأکید کرد: این در حالی است که دیکتاتوری‌های شورای همکاری خلج فارس مصداق‌های واقعی نظام‌های تروریست ساز، سرکوبگر و ضد حقوق بشر هستند. جالب‌توجه است که نخست‌وزیر انگلیس بیان می‌کند که این کشور منافعی دوجانبه با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان سعودی، امارات و قطر دارد. وی با صراحت می‌گوید انگلیس تلاش می‌کند در این کشورها شاخص‌های حقوق بشری و تروریسم را در نظر نگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به استاندارد دوگانه غرب افزود: مقامات غربی خصوصاً انگلیسی‌ها به‌راحتی تأکید می‌کنند که منافع آن‌ها ایجاب می‌کند که با کشورهای ضد حقوق بشری و حامی تروریسم شورای همکاری خلیج‌فارس همکاری کنند تا سلاح‌های خود را به فروش برسانند و این نظام‌ها حامی منافع غربی در منطقه باشند.

وی با تأکید بر اینکه مقامات بحرین، بعضی از مقامات شورای همکاری خلیج‌فارس و نخست‌وزیر انگلیس اظهارات بی‌ارزشی را عنوان کردند، اشاره داشت: این موضع‌گیری‌ها افشاگر سیاست‌های اشتباه آن‌ها است. عربستان سعودی، قطر و امارات به دنبال خرید تسلیحاتی بیشتر هستند. این اقدامات انگلیس به‌عنوان عامل بی‌ثباتی و ناامنی در سطح منطقه محسوب می‌شود؛ لذا دستگاه‌های مربوط ایرانی باید به این مسئله واکنش نشان دهند. این پدیده مداخله‌گر باید به مجامع بین‌المللی گوشزد شود تا جلوی اقدامات آن گرفته شود.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه