هنری کیسینجر:هنری کیسینجر:

باید به ترامپ فرصت داد!

تارنمای راشاتودی امروز به نقل از سخنرانی وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نوشت که دونالد ترامپ شخصیتی «بی‌مانند» در تاریخ معاصر آمریکا است و باید به او فرصت داد تا سیاست‌هایش را اجرا نماید.

به نوشته روز دوشنبه راشا تودی، هنری کیسینجر 93 ساله دیروز به اسلو پایتخت نروژ رفته بود تا در انجمن جایزه صلح نوبل پیرامون ‘صلح جهانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا’ سخنرانی کرده و هراس ناشی از پیروزی ترامپ را کاهش دهد.
برنده جایزه صلح نوبل در سال 1973 گفت: ‘پیش از آنکه وقوع یک بحران اجتناب ناپذیر مسلم انگاشته شود، باید به دولت جدید فرصتی داد تا چشم انداز خود از نظم جهانی را اجرا نماید.’
کیسینجر گفت که پس از انتخابات بحث جهانی باید بر سر قابلیتها و سیاستهای ترامپ باشد و نه گفته های انتخاباتی که از اروپا تا آسیا را نگران آینده روابط خود با واشنگتن کرده است.
مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون افزود: ‘دستیابی به صلح و ثبات مشغله اصلی تمام دولتهای آمریکایی مورد شناخت و مطالعه من بوده است. بی شک، رئیس جمهوری منتخب شخصیتی است که مشابهی در تاریخ معاصر آمریکا نداشته است.’
کیسینجر در سخنرانی خود به چهار روند اشاره کرد که احتمال دارد منجر به مناقشات بزرگتر و چالش های بیشتر در دوران ترامپ شود: وخیم شدن روابط آمریکا و چین و فروپاشی روابط روسیه و غرب از بزرگترینِ این چالش ها بر شمرده شد. علاوه بر آن، تضعیف اهمیت استراتژیک اروپا و بالاگرفتن مناقشات خاورمیانه نیز از بزرگترین تهدیدهای علیه صلح جهانی ذکر شد.
کیسینجر خطاب به حضار گفت: آمریکا همیشه در ایجاد نظم جهانی ذی نفوذ بوده و ترامپ نیز در این رابطه مستثنی نیست.بسیاری از ساختارهای معاصر صلح یا از حمایت آمریکا برخوردار بوده و یا ریشه در آمریکا داشته اند. من امیدوارم و معتقدم که آمریکا در دهه های آتی به پیشینه و سنت برقراری صلح در جهان عمل خواهد کرد.
کیسینجر جمهوریخواه گرچه در دوران انتخابات از ترامپ حمایت نکرد ولی تاکنون دوبار در پیش و پس از انتخابات با او دیدار کرده است. وی در روزهای اخیر نیز در مصاحبه با سی ان ان نیز از آمریکائیها خواست تا به ترامپ فرصت دهند و او را رئیس جمهوری خوانده بود که مانند او را در عمر خود ندیده است.
به گزارش ایرنا، ‘خوان مانوئل سانتوس’ رئیس جمهوری کلمبیا برای رسیدن به توافقی برای پایان چند دهه درگیری با شورشیان چپ گرای فارک در مراسمی که دو روز پیش (20 آذر) برگزار شد، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه