آزادی حلب چه بر سر روحیه تروریست‌ها آورد؟

آزادسازی حلب یکی از تعیین‌کننده‌ترین مواردی است که طی سال‌های اخیر در طی بحران سوریه رخ داده است. با این وجود اما، هر عامل تعیین‌کننده‌ای، پایان‌بخش جنگ نیست. جنگ هم‌چنان ادامه خواهد یافت. در این میان اما واقعیت‌های معناداری وجود دارد که می‌تواند بر پایان نهایی جنگ اثرگذار باشد. به نظر می‌رسد انگیزه تروریست‌ها یکی از این موارد باشد.

?اکنون انگیزه‌ی تروریست‌ها تحت تاثیر عواملی قرار گرفته است که در ادامه برخی از آن‌ها ذکر می‌شود؛

?حلب پایتخت اقتصادی سوریه است. لذا اشغال آن از سوی تروریست‌ها در شرایطی که دستان‌شان از دمشق دور مانده بود، منبعی برای روحیه‌بخشی به آن‌ها محسوب می‌شد که پیروزی را در دسترس نشان می‌داد. اکنون اما این‌گونه نیست. حلب با همه جذابیت‌های راهبردی‌اش از چنگال تروریست‌ها خارج شده است تا یکی از نمادین‌ترین و راهبردی‌ترین پیروزی‌های ارتش سوریه رقم بخورد.

?شکست حلب در حالی برای تروریست‌ها رقم خورد که مدت‌هاست شکست‌های مشابهی در سایر نقاط سوریه با وسعت‌های کمتر محقق شده است. مناطق پیرامونی دمشق که از اهمیت راهبردی بسیاری برای دولت و ارتش سوریه برخوردارند، از جمله این نقاط هستند. عمده این شکست‌ها هم مبتنی بر راهبرد محاصره-مذاکره صورت گرفته است. ابتدا محاصره و سپس مذاکره برای تسلیم تروریست‌ها. و در نهایت این اتوبوس‌های سبز ارتش بوده‌اند که تروریست‌ها را راهی ادلب کرده‌اند. مجموع این تحولات، انگیزه‌های تروریست‌ها را برای تحقق شعارهای بلندپروازانه‌ی که در سال‌های ابتدایی بحران سر می‌دادند، تضعیف کرده است.

?یکی دیگر از موارد کاهش‌دهنده‌ی روحیه تروریست‌ها، مناسبات آن‌ها با بازیگران خارجی و به خصوص ترکیه است. واقعیت این است که وسعت فهم راهبردی ترکیه از سوریه در چندین مرحله کاهش یافته است. اگر زمانی تمرکز آنکارا بر اسقاط اسد بود، حالا اما سعی دارد تا از پَس معادلات کردی در سوریه برآید تا تمامیت ارضی و امنیت ملی خودش به خطر نیفتد. لذا ترکیه کنونی با وجود همه لفاظی‌ها علیه اسد، به طرز آشکاری در معادلات حلب منفعل عمل کرد. علاوه بر این، نزدیکی ترکیه به روسیه و ملاحظات ملی اردوغان باعث شده تا او در منظر تروریست‌ها، اردوغان سابق نباشد. همه‌ی این‌ها یعنی کاهش نقش یکی از مهم‌ترین حامیان تروریست‌ها در جبهه شمالی سوریه. البته به نظر می‌رسد برای اثبات بیشتر این امر، باید منتظر تحولات استان ادلب و عملکرد ترکیه ماند.

?با همه این‌ها، جنگ هم‌چنان ادامه دارد و تروریست‌ها نیز به دلیل تهدیدشدن بقای خود، می‌توانند دست به تحرکاتی بزنند که قاعده بازی را در برخی مناطق برهم زند. تهدید بقا می‌تواند اتحاد درونی تروریست‌ها، انگیزه آن‌ها برای مبارزه را بیشتر سازد. نباید از این مسائل در تحلیل غفلت کرد.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه