برجام و نزدیکی اعراب و رژیم صهیونیستی

نتانیاهو در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» گفته است: «لغو توافق هسته‌ای منجر به حرکت ایران به سمت بمب اتم نمی‌شود، چراکه قبل از توافق هم ایران به سمت بمب حرکت نکرده بود. گزینه‌هایی که در پسا برجام داریم بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. خیلی بیشتر....»

? نتانیاهو در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» گفته است: «لغو توافق هسته‌ای منجر به حرکت ایران به سمت بمب اتم نمی‌شود، چراکه قبل از توافق هم ایران به سمت بمب حرکت نکرده بود. گزینه‌هایی که در پسا برجام داریم بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. خیلی بیشتر. در مورد آن‌ها با ترامپ صحبت خواهم کرد… راه‌های مختلف برای لغو کردن این [توافق] وجود دارد. «پنج چیز» در مورد لغو برجام در سر دارم. تنها چیز خوبی که توافق با ایران داشت، این بود که دولت‌های عربی و اسرائیل را به هم نزدیک‌تر کرد. از دید آن‌ها اسرائیل دیگر یک دشمن نیست، بلکه متحدی در نبرد با اسلام نظامی است، چه با جریان شیعه تحت رهبری ایران، چه با جریان سنی تحت رهبری داعش.»

?تحلیل و ارزیابی

1⃣به نظر می‌رسد نتانیاهو به دنبال آغاز کنشی جدید و متفاوت در دولت جدید آمریکا نسبت به دوران اوباماست.

2⃣سخنان نتانیاهو نشان می‌دهد که برجام در منطقه، برای رژیم صهیونیستی فرصت‌های زیادی را ایجاد نموده است.

3⃣آنکه نتانیاهو علناً اعتراف می‌نماید که برجام یک دستاورد متقن داشته و آن‌هم نزدیکی اعراب و تل‌آویو است، نشان دهنده آن است که ما در فضای دیپلماسی منطقه‌ای و رسانه‌ای باید فعال‌تر عمل کنیم.

4⃣پس از پایان دولت اوباما باید با دقت رفتار کابینه ترامپ و میزان تأثیرپذیری او را از لابی‌های صهیونیستی در آمریکا حول برجام را رصد نمود.

5⃣نتانیاهو مدعی شده 5 راه‌کار برای تقابل با برجام در نظر دارد. باید با بررسی سناریوهای محتمل، برای واکنش به آنان اقداماتی اندیشیده شود.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

http://Telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه