انتقاد تند رابرت فیسک بر عملکرد نماینده آمریکا در سازمان ملل در مورد حلب

رابرت فیسک در متنی انتقادی، عملکرد نماینده آمریکا در سازمان ملل، خانم «سامانتا پاور» را زیر سوال برد.

?فیسک نوشت: “وقتی سامانتا در مورد “بربریت علیه شهروندان” در حلب حرف می زد، به یاد مردم فلسطین افتادم، مردمی که در صبرا و شتیلا در 1982 قتل عام شدند، مردمی که توسط نیروهای نظامی حامی اسرائیل (متحد اصلی آمریکا در منطقه) سلاخی شدند و نیروهای اسرائیلی تماشا کردند. اما سامانتا به آنها اشاره نکرد. شاید تعداد کشته های فلسطینی کم بوده است؟ 1700 کشته که زنان و کودکان هم در میانشان بودند. در حلبچه هم نزدیک 5000 نفر کشته شدند”

✴️فیسک در ادامه می گوید: ” من بعد از حرف های سامانتا به یاد “حمله بزرگ آمریکا” به عراق افتادم. حمله ای که نیم میلیون کشته به همراه داشت. کشتار سربرنیتسا که 9000 مسلمان را قتل عام کردند. به یاد مراکز بازجویی و کشتار توسط “سازمان سیا” در افغانستان افتادم. به یاد افراد بیگناهی افتادم که رئیس جمهور آمریکا آنها را برای بازجویی شدن می فرستاد”

?فیسک نوشت: “سامانتا به غزه اشاره نکرد. به کودکان فلسطینی که توسط اسرائیلی ها کشته شدند، اشاره نکرد. به یمن هم اشاره نکرد، جایی که متحدین آمریکا در حال حمله به شیعیان هستند و 4000 غیر نظامی را کشته اند. به کشتار مردم موصل توسط داعش هم اشاره نکرد”

?رابرت فیسک در ادامه از نگاه دوگانه نسبت به القاعده انتقاد می کند، چرا که می گوید القاعده 11 سپتامبر را به راه انداخت و همین القاعده امروز در سوریه مورد حمایت آمریکا است، همین القاعده در قالب جبهه النصره و در ادامه جبهه فتح الشام و الشام به کار خود ادامه می دهد. فیسک نوشت: “سامانتا کشته های 11 سپتامبر را به فراموشی سپرد تا بگوید که “اسد” یعنی دشمن القاعده چطور رفتار کند.”

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• پیوند اصل گزارش در پایگاه «ایندیپندنت»:

https://goo.gl/u7ubFB

• ترجمه: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال دیدگاه