فایننشال‌تایمز:

۲۰۱۶، سال خوبی برای ایران و روسیه در خاورمیانه بود

نشریه «فایننشال تایمز» در گزارشی در مورد وضعیت خاورمیانه در سال ۲۰۱۶، نوشته است که ایران و روسیه توانستند در این سال رقبای خود را مبهوت کنند.

نشریه «فایننشال تایمز» ایران و روسیه را طرف‌های پیروز در خاورمیانه در سال 2016 دانسته است.

«دیوید گاردرنر» دبیر اخبار بین‌المللی این نشریه در گزارشی با عنوان «موازنه قدرتی جدید در خاورمیانه» نوشته است: «روسیه و ایران سال خوبی داشتند و رقبای خود در خاورمیانه را مبهوت کردند.»

وی با اشاره به نشست سه‌جانبه وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه، نوشته است که آنکارا از بیم شکل‌گیری یک منطقه خودمختار کردنشین در مرز سوریه و ترکیه، به سمت مسکو و تهران گرایش پیدا کرده و از حمایت از گروه‌هایی که به دنبال کنار زدن «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه هستند، دست برداشته است.

او همچنین نوشته است که روسیه توانسته اتحاد اروپایی‌ها را بر هم بزند و شماری از کشورهای خاورمیانه‌ای را نیز به سمت خود جذب کند. 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رقابت ایران و عربستان همچنان ادامه داشته باشد، نوشته است که «پیروزی در حلب» محور مورد حمایت ایران از بغداد تا بیروت را تقویت کرده است. 

نویسنده گزارش البته نوشته است که توافق هسته‌ای با ایران، یکی از موضوعاتی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آن را هدف قرار داده و گفته است که یا آن را لغو کرده یا به مذاکره مجدد در مورد آن می‌پردازد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

 

• منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه