الاخبار لبنان:

بی‌اثر کردن نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در جنگ آینده با حزب‌الله

ارتش رژیم صهیونیستی طرحی را برای خرید صدها موشک و راکت دقیق بررسی می‌کند که با کمک آن می‌توان اهدافی را در هر رویارویی آینده با لبنان هدف قرار داد و برای جنگی که ممکن است با حزب الله روی دهد آماده شد.

ارتش اسرائیل طرحی را برای خرید صدها موشک و راکت دقیق بررسی می کند که با کمک آن می توان اهدافی را در هر رویارویی آینده با لبنان هدف قرار داد و برای جنگی که ممکن است با حزب الله روی دهد آماده شد. به نوشته هاآرتص «ارتش اسرائیل در حال برنامه ریزی برای استفاده از این موشک ها به جای نیروی هوایی در صورتی است که روند جنگ از کارآیی این نیرو بکاهد یا این نیرو سرگرم مأموریت های دیگری باشد».

***

سلاح حزب الله دیگر سلاح معمولی نیست بلکه این جنبش دارای تسلیحاتی با درجات و انواع و سطوح و برد و دقت و توان تخریب مختلف است. برای هر یک از این تسلیحات در زمان جنگ مأموریتی تعریف شده است و این تسلیحات در زمانی که جنگی در کار نیست نقش بازدارندگی دارند. هر دو مأموریت، مکمل یکدیگر و متکی بر اراده ای هستند که در پشت آنها قرار دارد.
در مقابل، نمی توان توان نظامی گسترده اسرائیل و به طور مشخص نیروی هوایی آن را نادیده گرفت که به رغم شکست آن در اجرای مأموریتش در جنگ سال ٢٠٠٦، ستون فقرات نیروی نظامی اسرائیل و ابزار اصلی اشغالگران در جنگ های تمام عیار و مقطعی است. از این رو، وارد شدن به هرگونه رویارویی نظامی بدون مشارکت کارآمد و تأثیرگذار نیروی هوایی، برای تل آویو غیرقابل تصور است.
از نخستین روز پس از پایان جنگ سال ٢٠٠٦ حزب الله تلاش خود را برای بازسازی زرادخانه نظامی خود و تمرکز بر ایجاد نیرویی که قادر به رویارویی با دشمن و متوقف کردن آن در صورتی که به فکر از سرگیری رویارویی نظامی بیفتد، پنهان نکرده است. بدون مبالغه می توان گفت اکنون قدرت حزب الله – به اعتراف اسرائیل – به سطحی رسیده است که اسرائیل را از فکر کردن به رویارویی نظامی در عرصه لبنان باز می دارد.
افزایش کمی و کیفی قدرت نظامی حزب الله، بر ساختار قدرت نظامی طرف مقابل تأثیر گذاشته و موجب شده است اسرائیل در سال های اخیر به دنبال ترسیم «خط قرمزی» باشد که تلاش کرده است مانع عبور حزب الله از آن شود. از نظر اسرائیل اکنون نیز مانند گذشته، برتر بودن قدرت نظامی آن در برابر دشمنانش «روند طبیعی» ایجاد کننده توازن قوای نظامی است که اسرائیل خواستار آن است و همواره برای تثبیت آن تلاش کرده است. عبور از این خط قرمز از طریق دستیابی حزب الله به توان نظامی که قادر به بازداشتن اسرائیل باشد، بر هم زننده این «روند طبیعی» و چیزی است که به اصطلاح «برهم زننده توازن» نامیده می شود.
دنبال کردن سخنان و موضع گیری ها و ارزیابی های مقامات اسرائیلی درباره قدرت حزب الله و رشد آن در سال های اخیر با توجه به سکوت حزب الله در این خصوص، نشان دهنده «جابجا شدن» اجباری خطوط قرمز اسرائیل به علت شکست و ناکامی آن در جلوگیری از دستیابی حزب الله به انواع امکانات «برهم زننده توازن» است تا جایی که اصطلاح «توازن» نقش و معنای خود را با توجه به شرایط تسلیحاتی دو طرف از نظر کمی و کیفی، از دست داده است.
کار به جایی رسیده است که اسرائیل اعلام و اذعان می کند قدرت حزب الله از نظر کمی و کیفی، برای نیروی هوایی اسرائیل که ستون فقرات قدرت نظامی آن به شمار می رود، دردسر ساز است. این رویداد شایسته تأمل بسیار و دارای معانی راهبردی دراز مدت از جنبه توازن قوای نظامی بین دو طرف است. چند روز پیش یک افسر بلندپایه در ستاد کل ارتش اسرائیل به وجود «فرضیاتی» اشاره کرد که ارتش اسرائیل را به سوی بررسی گزینه مجهز شدن به موشک های دوربرد به منظور ضربه زدن به اهدافی در لبنان در صورت وقوع جنگ با حزب الله سوق می دهد. از تحلیل اطلاعات می توان این گونه نتیجه گیری کرد که نیروی هوایی اسرائیل دیگر توانایی اجرای مأموریت را ندارد به همین علت اسرائیل به سوی مجهز شدن به ابزاری نظامی گرایش پیدا کرده است تا جایگزین نیروی هوایی شود. این جایگزین، موشک های دوربرد است.
روز سه شنبه روزنامه هاآرتص این خبر را با توضیح علل آن تکرار کرد و به این ترتیب اسرائیل به طور مستقیم به آنچه نتیجه تحلیل اطلاعات تلقی می شد اعتراف کرد. به نوشته این روزنامه، ارتش اسرائیل طرحی را برای خرید صدها موشک و راکت دقیق بررسی می کند که با کمک آن می توان اهدافی را در هر رویارویی آینده با لبنان هدف قرار داد و برای جنگی که ممکن است با حزب الله روی دهد آماده شد. به نوشته هاآرتص «ارتش اسرائیل در حال
برنامه ریزی برای استفاده از این موشک ها به جای نیروی هوایی در صورتی است که روند جنگ از کارآیی این نیرو بکاهد یا این نیرو سرگرم مأموریت های دیگری باشد». شایان ذکر است ارتش اسرائیل در ماه فوریه گذشته تأکيد کرده بود حزب الله با استفاده از رادارهای ضدهوایی برای هواپیماهای نظامی اسرائیل ایجاد مزاحمت کرده است (پایگاه اینترنتی عبری والا، ١٤ فوریه ٢٠١٦).
افزون بر سامانه های ضدهوایی که ارتش اسرائیل را به سوی بررسی گزینه جنگ بدون تأثیرگذاری نیروی هوایی هدایت می کند، روزنامه هاآرتص به نقل از یک افسر بلندپایه در ستاد کل ارتش نوشت حزب الله در حال فعال سازی سامانه های موشکی پیشرفته زمین به زمین است و «هرچند وجود این نوع موشک ها در زرادخانه موشکی حزب الله موضوع تازه ای نیست ولی برد این موشک ها و تعداد آنها در سال های اخیر به میزان زیادی افزایش یافته است». به گفته این افسر اسرائیلی، حزب الله همچنین از توانایی فنی برای بهینه سازی موشک ها برخوردار است که موجب می شود این موشک ها دقت بالایی در اصابت به هدف پیدا کنند. این نوع موشک ها در کنار حدود یک صد هزار موشک کوتاه برد که برد آنها به ٤٥ کیلومتر می رسد و هزاران موشک «فجر» با برد ٧٥ کیلومتر و همچنین موشک های زلزال ساخت ایران با برد ٢٠٠ کیلومتر و موشک های فاتح – ١١٠ و ام – ٦٠٠ با برد ٢٥٠ کیلومتر و موشک های اسکاد – دی سوری با برد ٧٠٠ کیلومتر، بیشترین نگرانی را برای اسرائیل ایجاد کرده است.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
 
• منبع: اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ارسال دیدگاه