انتقال زندانیان گوانتانامو به دیگر زندان‌هاانتقال زندانیان گوانتانامو به دیگر زندان‌ها

تمام اقدامات دقیقه ۹۰ اوباما

اوباما این روزها به تکاپو افتاده است تا میراث خود را قبل از ریاست جمهوری ترامپ (حدود ۲۰ روز دیگر) حفظ کند. بسیاری از اقدامات او به سادگی قابل بازگشت نیست. نگاهی به اقدامات اوباما از روز انتخابات می‌اندازیم.

اوباما این روزها به تکاپو افتاده تا میراث خود را قبل از ریاست جمهوری ترامپ (حدود ۲۰ روز دیگر) حفظ کند. بسیاری از اقدامات او به سادگی قابل بازگشت نیست. نگاهی به اقدامات اوباما از روز انتخابات می‌اندازیم.
 
۱- تحریم‌های روسیه:
اوباما اعلام کرده که پاسخ مداخله سایبری روسیه در انتخابات آمریکا را خواهد داد. در روزهای گذشته شاهد اخراج ۳۵ دیپلمات روس از آمریکا بودیم. این اولین بار است که نام مقامات روسی که در هک دست داشتند در فهرست عمومی تحریم‌ها قرار می‌گیرد. 
 
ترامپ به خبرنگاران می‌گوید، ما باید از این (شایعه مداخله) عبور کنیم و به زندگی خودمان بپردازیم. من فکر می‌کنم رایانه‌ها زندگی ما را بسیار پیچیده کرده است. در عصر رایانه کسی نمی‌داند چه خبر است!
 
۲- ممنوعیت حفاری در قطب
هفته گذشته اوباما حفاری در قسمت‌هایی در اقیانوس‌های جنوب و شمال را ممنوع کرد. این ممنوعیت توسط قانونی انجام شد که به رئیس جمهور توانایی لغو قرادادهای آتی را نیز می‌دهد. جمهوری خواهان از این اقدام انتقاد کردند اما کاخ سفید می‌گوید ترامپ بدون جدال در دادگاه نمی‌تواند این عمل را برگرداند. 
 
ترامپ هنوز اعلام نکرده که قصد دارد اقدامات اوباما را خنثی کند یا نه اما قول داده که قوانین مرتبط با محیط زیست که شغل‌ها را از بین می‌برند حذف کند. انتخاب‌های او برای وزرای انرژی و وزارت خارجه نیز موافق حفاری‌ها هستند.
 
۳- روند صلح در غرب آسیا
بعد از سال‌ها شکست در مذاکرات صلح (سازش) بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی اوباما هفته گذشته اجازه داد قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی تصویب شود. چند روز بعد وزیر خارجه او در سخنرانی طولانی از نتانیاهو انتقاد کرد. 
 
بعد از سخنرانی کری ترامپ گفت منتظر بعد از ۲۰ ژانویه (تحلیف وی) باشید. او یک طرفدار سرسخت را نیز برای سفیر اسرائیل پیشنهاد داده است.
 
۴- ثبت نام طرح سلامت اوباما
دموکرات‌ها و اوباما در ماه‌های آخر ریاست جمهوری او سعی کردند مردم را متقاعد کنند که در برنامه سلامت او ثبت نام کنند. ۶.۴ میلیون آمریکایی که ۴۰۰ هزار نفر بیش از سال قبل است در این طرح شرکت کرده‌اند. کاخ سفید امیدوار است که اگر افراد بیشتری ثبت نام کنند لغو این قانون برای جمهوری‌خواهان سخت‌تر شود.
 
جمهوری‌خواهان در کنگره و ترامپ قول داده‌اند که طرح سلامت را لغو کنند. البته بر سر نحوه انجام این کار اختلاف نظراتی است. اما لغو تمام و یا قسمتی از این برنامه از اولویت‌های ترامپ است.
 
۵- بناهای تاریخی جدید
روز چهارشنبه اوباما دو منطقه تاریخی جدید در غرب آمریکا ایجاد کرد: منطقه بیرز ایرز در یوتا و گلدن بوت در نوادا. هر دوی این مناطق جنجالی هستند. مخالفین می‌گویند این اقدامات باعث صدمه زدن به اقتصاد می‌شود. اما ترامپ کار زیادی برای لغو این نمی‌تواند انجام دهد. هیچ رئیس جمهوری این کار را نکرده است.
 
تیم ترامپ نظری درباره این مناطق نداده‌اند اما جمهوری‌خواهان در کنگره از یوتا و نوادا نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند. جیسون چفتز، نماینده یوتا در کنگره گفته که سعی می‌کند ترامپ را متقاعد کند تا قانون را لغو کند . 
 
۶- بستن ثبت ملی:
 وزارت امنیت ملی اوباما هفته گذشته اعلام کرد که برنامه دوران بوش که برای ردیابی افراد عرب و مسلمان در آمریکا راه اندازی شده بود را خواهد بست. این برنامه از ۲۰۱۱ مسکوت بوده اما می‌تواند پایه ثبت مسلمانان باشد که ترامپ وعده داده است. او می‌تواند برنامه دیگری ایجاد کند اما دیگر نمی‌تواند از این چارچوب استفاده کند.
 
تیم ترامپ جزییات اقدامات ترامپ درباره مهاجرین مسلمان را فاش نکرده‌اند اما از ادعای قبلی او مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور عقب نشینی کرده‌اند. مدیر کمپین ترامپ ماه گذشته گفت ترامپ روی کشورهای تمرکز خواهد کرد که می‌دانیم تروریست‌های بیشتری تمرین کرده و اعزام می‌کنند.
 
۷- جابه‌جایی زندان گوانتانامو
اوباما قصد دارد یک سوم زندانیان باقی‌مانده در گوانتانامو را جابه‌جا کند. به گفته پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا از ۵۹ زندانی باقی مانده ۲۲ زندانی صلاحیت جابه‌جایی دارند. مقامات کنگره نیز به روشنی نگفته‌اند دولت قصد دارند چند نفر را جابه‌جا کند هر چند یکی از مقامات گفته کمتر از ۲۲ نفر صلاحیت جابه‌جایی دارند.
 
ترامپ در کمپین خود در ماه فوریه وعده داده زندان را باز نگه خواهد داشت و زندانیان بیشتری را به آن‌جا می‌فرستد. 
 
۸- عفو و مدت محکومیت
اوباما مدت حبس ۱۰۰۰ مجرم مرتبط با مواد مخدر غیر خطرناک را کاهش داد و صد نفر دیگر را عفو کرد. این حرکت برای ایجاد عدالت در سیستم قضایی و هماهنگی محکومیت‌های فعلی با استانداردهای رایج است. 
 
مشخص نیست ترامپ چه موضعی در این باره دارد اما انتخاب او برای دادستان کل، جف سشنز، از مخالفین جدی عفو بوده است. او اقدام اوباما را سوءاستفاده از قدرت عفو خوانده است.
 
۹- سخنرانی خداحافظی
انتظار می‌رود اوباما مانند دیگر روسای جمهور آمریکا قبل از ترک منصب خود سخنرانی کند. او احتمالا از این فرصت برای محکوم کردن رفتار قبیله‌ای و انزواگرا استفاده خواهد کرد.
 
ترامپ نیز در سخنرانی تحلیف خود سخنرانی کوتاهی خواهد نوشت. یک سخنران در کمیته تحلیف ترامپ گفته، درباره اتحاد آمریکا و متحد کردن مردم صحبت خواهند کرد. ما در مرحله بعد از سیاست و فصل انتخابات هستیم و این پیام تحلیف خواهد بود.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
 
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «سی‌ان‌ان»:
http://edition.cnn.com/2016/12/30/politics/barack-obama-last-minute-final-actions-donald-trump/
 
• منبع: فردا

ارسال دیدگاه