اندیشکده کارنگی:

پوتین با حمایت از ترامپ، می‌خواهد در خط مقدم مقابله با هژمونی غرب باشد

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی نوشته رئیس‌جمهور روسیه با حمایت از دونالد ترامپ در صدد آن است که مسکو را در خط مقدم مقابله با هژمونی غرب قرار دهد.

اندیشکده «کارنگی» در گزارشی، به تحلیل مواضع نخبگان سیاسی در آمریکا و روسیه درباره انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا پرداخته است.

مطابق این گزارش، پارلمان روسیه (دوما) از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا استقبال کرد و این موضوعی است که باعث می‌شود رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مدار توجه قرار بگیرد. 

کارنگی می‌افزاید نخبگان سیاسی در آمریکا و روسیه مواضع بسیار متفاوتی درباره ترامپ دارند. در روسیه، حمایت از ترامپ تنها به کرملین، دوما و مردم عادی محدود نمی‌شد؛ طیف گسترده‌ای از افراد تحصیل‌کرده هم به خاطر نفرتی که از هیلاری کلینتون و نقش وی در حوادث قیام‌های کشورهای عربی و مداخله در لیبی دارند، حامی ریاست‌جمهوری ترامپ بودند.

در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده کرملین در قضیه حمایت از ترامپ به دنبال نظرات نخبگان کشورهای غربی که هرگز دوست مسکو نخواهند بود نیست، بلکه به نگرش‌های عمومی مردم خودش بیشتر اهمیت می‌دهد. کرملین، علاوه بر این، نیم‌نگاهی هم به کشورهای در حال توسعه‌ای دارد که معقتدند غرب از واقعیت فاصله گرفته و ترامپ در حکم فردی است که آنها را به دنیای واقع بازمی‌گرداند.

در ادامه آمده است: «بنابراین، پوتین با حمایت از ترامپ در حال دراز کردن دست دوستی به سمت کسانی در داخل و خارج از کشور است که می‌خواهند روسیه را در خط مقدم مبارزه با هژمونی غرب می‌بینند و در آرزوی آینده‌ای بهتر برای تمامی مردمان ظلم‌دیده هستند.»

در مقابل، در آمریکا مردم تحصیل‌کرده این کشور که رابطه مسکو با واشنگتن را خصمانه می‌دیدند به پیروزی ترامپ به چشم دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نگاه می‌کردند و از این بابت نگران بودند. این نگرانی در تیتری از نشریه آتلانتیک علنی شد: «رسمی شد: هیلاری الان دارد با پوتین رقابت می‌کند.»

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه