آیا صهیونیست‌ها موافق راه حل دو دولت‌اند؟

راه حل دو دولت (یک دولت یهودی-صهیونیستی و یک دولت فلسطینی)، شیوه اجرا و مرزهای آن همواره مورد توجه بسیاری از تحلیل گران است.

?اما یکی از اصلی ترین مولفه های مهم در این موضوع، دیدگاه صهیونیست هاست.

?شاید بتوان برای پاسخ به این سوال، سه نظر سنجی را در سال های اخیر، مورد بررسی قرار داد:

1⃣رادیو رژیم صهیونیستی (ماه پایانی 2016)
⚪️براساس یک نظرسنجی که از سوی مرکز وابسته به رادیو رژیم صهیونیستی تهیه شده، بیش از ۶۰ درصد صهیونیست‌ها موافق تشکیل کشور فلسطین هستند.(https://goo.gl/KR9VOD)

2⃣روزنامه المصدر(2016)
⚪️طبق این نظر سنجی 59 % از صهیونیست ها موافق راه حل دو دولت هستند.  این طرح شامل تشکیل دولت فلسطین خلع سلاح شده و عقب نشینی رژیم صهیونیستی تا مرزهای سال 1967 است. (https://goo.gl/LHNdUZ)

3⃣گاردین(2014)
⚪️75 درصد صهیونیست ها مخالف تشکیل دولت مستقل فلسطین هستند/ این نظر سنجی که توسط گروه های جناح راست انجام شده است، نظر سنجی قبلی را که اعلام کرده بود 60 درصد از صهیونیست ها موافق تشکیل دو دولت مستقل هستند، را نقض می کند( https://goo.gl/RWBA7i)

?تحلیل و ارزیابی

ظاهر نظرسنجی ها نشان دهنده آن است که نزدیک  به 60 درصد صهیوینست ها طرح دو دولت را پذیرفته اند، اما کمی دقت نشان می دهد که این فرض مخدوش است زیرا :

1⃣براساس نظر سنجی اخیر رادیو رژیم، تنها 30 درصد موافق طرح دو دولت براساس مرزهای 1967 هستند.

2⃣هم چنین در نظر سنجی المصدر تاکید شده است که منظور صهیونیست ها از دولت فلسطینی،  یک دولت خلع سلاح شده است!

3⃣ضمن آنکه بر اساس اکثر نظرسنجی ها ، صهیونیست ها از الحاق بخش های دیگری از کرانه باختری به رژیم حمایت می نمایند که این با موافقت در خصوص طرح دو دولت در تناقض است!

?جمع بندی موراد بالا نشان می دهد که حمایت برخی صهیونیست ها از طرح دو دولت، ناشی از پذیرش حق فلسطینی ها و مزرهای 1967 نیست:

✅زیرا منظور اکثریت صهیونیست های حامی طرح دو دولت، تشکیل یک حکومت فلسطینی خلع سلاح شده و محدودتر از کرانه باختری کنونی است!
✅هم چنین در وضعیت کنونی (بالاخص با توجه به رشد جمعیت فلسطینی ها) صهیونیست ها برای بقای خود یک دولت با دوملیت را ممکن نمی دانند.
?در پایان سال ۲۰۱۷ جمعیت فلسطینیان ساکن در سرزمین‌های فلسطین در عدد ۶٫۳ میلیون با کل یهودیان صهیونیست برابر می‌شود. هم‌چنین طبق برخی پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۰ جمعیت فلسطینیان به ۷٫۲ میلیون در مقابل ۶٫۹ میلیون یهودی در سرزمین‌های فلسطینی خواهد رسید. این برابری جمعیت چالش دولت- ملت‌سازی را برای رژیم صهیونیستی تشدید خواهد نمود
 (ر.ک : http://tabyincenter.ir/11290)

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه