الجزایر و تلاش احتمالی برای ناامن نمودن این کشور

رفتارهای منطقه ای الجزایر، بالاخص در میان کشورهای عربی را می‌توان یک استثنا دانست. به طور مثال همزمان با آزادسازی حلب، مقامات الجزایر به حمایت از سوریه پرداختند. وزیر خارجه الجزایر در واکنش به اخبار حلب، بر خلاف سیاست اعراب خلیج فارس اعلام کرد، آنچه در حلب رخ داد پیروزی برای سوریه و شکست برای تروریست‌ها بود.

?هم‌چنین  “عبدالمالک سلال” نخست وزیر الجزایر در فروردین امسال و در دیدار با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که موضع رهبری الجزایر ثابت و مبتنی بر این است که به هر قیمتی در کنار سوریه می ماند و این اصل عقب گرد ندارد. ضمن آنکه اسفند سال گذشته نیز بیانیه پایانی اجلاس وزرای کشورهای عرب که در بندهایی از آن حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد شده بود با مخالفت عراق، لبنان و الجزایر مواجه شد.

✅تداوم سیاست الجزایر و قرار نگرفتن این کشور در پازل سعودی ها موجب شده است که به باور تحلیل‌گران برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال ناامنی این کشور باشند.

?تحلیل و ارزیابی

1⃣الجزایر از معدود کشورهای عربی و آفریقایی است که تاکنون موج تحولات بیداری اسلامی و ناآرامی های خونین به آن سرایت نکرده است.

2⃣به گفته برخی رسانه های عربی کشورهای عربستان، امارات و قطر مدت‌هاست که با ترزیق دلارهای نفتی به عرصه سیاسی الجزایر برای دامن زدن به آشوب تلاش می کنند. این کشورها تلاش می‌کنند از حوادث الجزایر سوء استفاده کنند و در برخی از شهرهای این کشور به ناآرامی دامن زنند و با سوء استفاده از مشکلات اقتصادی الجزایر بر موج ناآرامی های آن سوار شوند.

3⃣در ماه گذشته وزیر دادگستری الجزایر اعلام کرد این وزارتخانه پایگاه اطلاعاتی مرکزی درباره افرادی که به جرم تروریسم تحت پیگرد قرار گرفته اند، تهیه کرده است و به شدت با تروریسم مقابله خواهد کرد.

4⃣ضمن آنکه در ماه‌های اخیر دولت الجزایر از خنثی سازی تلاش برخی گروه‌های تروریستی از جمله داعش در شهرهای مهم الجرایر برای ایجاد ناامنی خبر داده بود.

5⃣در هفته گذشته تظاهرات های گوناگونی در اعتراض به وضعیت اقتصادی انجام شد که نوری بدوی وزیر کشور الجزائر در واکنش به این تظاهرات صراحتا از سناریوی ناامن کردن الجزایر خبر داد و گفت: « برخی طرف ها برای بر هم زدن ثبات و امنیت کشور تلاش می کنند» هم چنین  دیگر نهادهای الجزایر هم تظاهرات را برنامه دیگران و راستای سناریوهای مشکوک طراحی شده برای کشور دانسته اند.

6⃣تحولات الجزایر به خوبی نشان دهنده تلاش عوامل بیرونی برای ایجاد ناامنی و دچار نمودن این کشور به سرنوشت دیگر کشورهای شمال آفریقا چون لیبی، تونس و مصر است.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه