سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا و چالش‌های آن

تعدادی از مقام های کنونی و پیشین آمریکایی از جان کری و مادلین آلبرایت وزیران فعلی و قبلی خارجه تا سناتور جمهوریخواه تندرو «تام کانن» با حضور در نشست 10 ژانویه در موسسه بین المللی صلح، درباره سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ و چالشهای آن گفت و گو کردند.

سناتور «لیندسی گراهام» از ایالت کارولینای شمالی آمریکا در این نشست گفت: دولت ترامپ باید رویکرد لایه به لایه و چندجانبه ای را برای مقابله با تندروی اتخاذ کرده و از امضای توافق هایی با روسیه خودداری کنند که ضمن تضعیف دمکراسی، در نهایت به تحیکم قدرت تروریست ها کمک می کند.
وی افزود: ابزار آمریکا برای مقابله با تروریسم باید شامل سرمایه گذاری در زمینه برنامه های توسعه اقتصادی و گسترش حقوق سیاسی در کنار تقویت قدرت نظامی و جمع آوری اطلاعاتی باشد.
گراهام همچنین گفت: دولت جدید آمریکا باید درباره اهدافش در خصوص افراط گرایی خشونت آمیز شفاف سازی کند.
وی اظهارات ترامپ درباره همکاری با روسیه برای نابودی افراط گرایی را گمراه کننده خواند و افزود: رئیس جمهوری منتخب به طور کامل عوامل آن به ویژه در سوریه را درک نمی کند.
این سناتور جمهوریخواه تندرو مدعی شد که هر گونه توافقی با روسیه و ایران احتمالا توافق خوبی نیست.
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در حاشیه این نشست گفت: دیدگاهش درباره این که رهبری آمریکا و مشارکت آن در مسائل جهانی برای دولت ترامپ نیز حائز اهمیت است، در گفت و گوهای نشست موسسه بین المللی صلح درباره سیاست خارجی و امنیت ملی تقویت شده است.
وی افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم این چیزی است که جهان از ما می خواهد. آمریکا بر خلاف هر کشور دیگری می تواند این نقش را با فروتنی اما بسیار هوشمندانه، راهبردی و به روشی مبتکرانه انجام دهد.
فلین اضافه کرد: فکر می کنم در دوران رئیس جمهوری منتخب آمریکا شاهد نقش این کشور هم در زمینه رهبری جهانی وهم همکاری با شرکایش در منطقه خواهیم بود.
در این نشست همچنین درباره خطرات غیرقابل پیش بینی و بی ثبات کننده گفت و گو شد و «جیک کین» ژنرال بازنشسته موسسه مطالعه جنگ در این زمینه گفت:دولت ترامپ مطمئن است که در آینده از برخی مسائل راهبردی شگفت زده خواهد شد. اما تاکنون کسی نتوانسته به طور دقیق این مسائل را پیش بینی کند.
«کریستالینا گورگیوا» مدیر اجرایی بانک جهانی در این زمینه گفت: مسائلی که فکر می کنیم باید به دقت تحت نظر داشته باشیم انتخابات مهم در اروپا است و اتفاقاتی که در تاریخ برگزاری این انتخابات ها رخ می دهد می تواند تاثیر غیرقابل پیش بینی بر نتایج آنها داشته باشد.
«جولیت کایمن/Juliette Kayyem » تحلیل گر امنیت ملی شبکه خبری سی ان ان و مشاور سابق امنیت ملی امریکا نیز گفت: یکی از مسائلی که در آینده مطرح خواهد بود، «تروریست های گرگ تنها» و افرادی هستند که ممکن است از سوی داعش هدایت نشده باشند اما از این گروه تروریستی الهام گرفته باشند. من از این گروه ها بیش از گروه های تحت امر داعش نگران هستم.
«سرهنگ هماسعید/ Sarhang Hamasaeed,» مدیر برنامه خاورمیانه موسسه بین المللی صلح نیز اظهار داشت: ایجاد صلح از طریق میانجی گری بین جوامع متخاصم تلاشی جاه طلبانه است که می تواند از طریق فعالیت سخت و موثر به آن تحقق بخشید.
وی افزود: بسیاری در خاورمیانه به ویژه جوانان در جریان جنگ به دنیا آمده اند. درگیری های امروز پیچیده تر، منطقه ای و جهانی شده اند. درگیری های خشونت آمیزی که بیشتر در خیابان ها رخ می دهد و چندان از خطوط مقدم جنگ دور نیستند.
وی گفت: ما باید با همکاری جمعی، درگیری های خشونت آمیز را رفع کنیم و از بروز درگیری های جدید جلوگیری کنیم. با استفاده از این دو رویکرد و تحمل پذیری می توان صلح را در دشوارترین جنگ ها از جمله در عراق، سوریه، افغانستان وسایر مناطق برقرار کرد.
شرکت کنندگان در این نشست های موسسه بین المللی صلح همچنین در نشستی که به گفت و گو درباره اولویت های امنیت ملی دولت بعدی آمریکا اختصاص داشت، درباره توئیت های ترامپ صحبت کردند.
به گزارش ایرنا، «مارتا راداتس/ Martha Raddatz,» خبرنگار ارشد مسائل جهانی ای بی سی نیوز با اشاره به پیام های توئیتری ترامپ گفت: این چیزی است که ما تا قبل از این هرگز ندیده بودیم. این توئیت ها در سیاست خارجی چه نقشی خواهد داشت؟
به گزارش ایرنا، «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت که بسیار نگران توئیت ها و پیام هایی است که از طریق شبکه های اجتماعی منتقل می شود. آمریکا باید این پیام را به دنیا انتقال دهد که به عنوان یک شریک در امور جهانی مشارکت دارد.
آلبرایت خواستار شفاف سازی درباره نقش آمریکا در جهان شد و گفت: اولویت اصلی شفاف سازی درباره نقش آمریکا در جهان به ویژه در رابطه با چین، روسیه و اروپا است. دولت کنونی و قبلی آمریکا به شکل موثری به این مسائل نپرداخته اند.
در این نشست همچنین درباره امنیت سایبری، افزایش تهدید «فعالان غیردولتی» گفت و گو شد و «جیمز استاوردیس James/ Stavridis» دریادار بازنشسته آمریکایی گفت امنیت سایبری در اولویت چالش های اصلی دولت جدید آمریکا است. وی گفت در مباحث سایبری ما بیشترین اختلاف را در سطح تهدیدها که بالا است و نیز آمادگی که بسیار پایین است، داریم.
«تام کانن» سناتور جمهوری خواه از ایالت کنزاس، که در کمیته دفاعی و امنیت فعالیت می کند گفت که دیدگاه هایش عمدتا با اهداف بیان شده ترامپ مطابقت دارد.
وی افزود: ما به افزایش اساسی در بودجه دفاعی مان نیاز داریم و باید بررسی کاملی در زمینه وضعیت هسته ای و تسریع در تحولات دربخش تولید انرژی آمریکا انجام گیرد.
«فردریک کمپ» رئیس اندیشکده شورای آتلانتیک نیز گفت: تعامل عمیق تر و نقش فعال تر رهبری درگیری های بین المللی حائز اهمیت است.
به گزارش ایرنا، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست از سیاست خارجی دولت «باراک اوباما» دفاع کرد و گفت سیاست های اوباما از توافق آب و هوایی پاریس گرفته تا توافق هسته ای با ایران و جلوگیری از شیوع ابولا نمونه هایی از تلاش های موفقیت آمیز این دولت است.
«استفان جی هادلی» رئیس موسسه بین المللی صلح و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز خواستار همکاری دو حزبی در سیاست خارجی آمریکا شد و گفت هر دولتی با مشکلات و ابزارهای بجا مانده توسط دولت قبلی خود روی کار می آید. «دوران انتقالی خوب مدیریت شده» می تواند به دولت جدید کمک کند بر این مشکلات فائق آمده و درک بهتری از نحوه مدیریت استفاده از ابزارها برای رفع چنین مشکلاتی داشته باشد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه