نتانیاهو در راه اسحاق رابین؛ بحران موجودیت دولت یهودی- صهیونیستی

اسحاق رابینِ چپ‌گرا تا بنیامین نتانیاهوِ راست‌گرا، هر دو، با بحران هویتی و ایجاد یک دولت- ملت یهودی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. لذا ما از هر دوی این افراد تاکنون، پذیرش اتیوپی‌ها را به‌رغم تهدیدهای هویتی و فرهنگیشان و نیز عقب‌نشینی‌هایی را برخلاف آرمان‌های صهیونیستی چون صلح با اعراب و واگذاری سرزمین‌ها، شاهد بوده‌ایم.

رژیم صهیونیستی دوشنبه ۲۵ آبان‌ماه 1395، از موافقت خود با مهاجرت 9 هزار مهاجر یهودی اتیوپیایی به فلسطین اشغالی خبر داد و وزارت امور داخلی این رژیم اعلام کرد که هیأت دولت صهیونیستی با اجماع آراء با این طرح موافقت کرده است. (فلسطین الیوم)

در این موضوع نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای از تصمیمی بزرگ خبر داد: «ما امروز تصمیم مهمی برای جذب گروه دیگری از افرادی که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند، گرفتیم.» این تصمیم در حالی رخ می‌دهد که طی یک سال گذشته ما بارها شاهد اعتراضات اتیوپی‌ها که در رژیم صهیونیستی «فالاشه» خوانده می‌شوند، بوده‌ایم.

شرایط اتیوپی‌ها در سرزمین‌های اشغالی

امروزه بیش از 120 هزار اتیوپیایی‌تبار در فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند که حدود 2 درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. از این جمعیت، تنها یک‌سوم آن‌ها متولد خود سرزمین‌های اشغالی هستند و مابقی آن‌ها، از آفریقا مهاجرت نموده‌اند. پس از تشکیل رژیم صهیونیستی، در اصالت آیین اتیوپی‌ها بحث‌های زیادی رخ داد و  تردید ایجاد شد و به نظر رهبران صهیونیست، آن‌ها یهودیانی «راستین» نبودند. لذا در ابتدا از زندگی در اراضی مقدس منع شدند. این ممنوعیت تا سال 1975 ادامه داشت، اما در این سال اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت این رژیم، یهودیان فالاشه را به رسمیت شناخت و ممنوعیت مذکور برداشته و یهودیان اتیوپیایی از «حق» مهاجرت به سرزمین مقدس برخوردار شدند. بر طبق جدیدترین آمارهای وزارت رفاه و خدمات اجتماعی رژیم صهیونیستی، حدود 75 درصد از خانواده‌های اتیوپیایی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دوسوم از آن‌ها- و در برخی از شهرها نزدیک به 90 درصدشان- محتاج کمک‌های دولتی و اعانات برای گذران زندگی خود هستند. نرخ بیکاری در میان آن‌ها نزدیک به 70 درصد است و تنها 21 درصد از نوجوانان اتیوپیایی شرایط حضور در دانشگاه‌ها را پیدا می‌کنند.[1]

پیامدهای افزایش فالاشه‌ها در رژیم صهیونیستی

از جمله پیامدهای افزایش فالاشه‌ها در رژیم صهیونیستی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش تنش میان یهودیان سکولار با یهودیان مذهبی تندرو که مخالف یهودی بودن فالاشه‌ها هستند.

2. افزایش شکاف اجتماعی در رژیم صهیونیستی با افزایش تعداد فالاشه ها: این اقلیت در صورت قدرتمند تر شدن بیشتر از نارضایتی خود  اعتراض خواهد کرد. همانگونه که شاهد اعتراضات این گروه در طی چند ماه اخیر هم بودیم.

3. تشدید بحران هویت جمعی در رژیم صهیونیستی

دلایل این تصمیم جنجالی چیست؟

آنچه این رژیم را مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی نموده است، «بحران موجودیتی» به دلیل کمبود جمعیت در مناطق اشغالی است. رژیم صهیونیستی برای حفظ بقای خود و ایجاد دولت یهودی باید یک جمعیت مشخص در مکانی معلوم با هویتی یکسان تشکیل دهد. اما با توجه به تعداد زیاد فلسطینیان در کرانه باختری و عدم توان حذف هویت فلسطینی طی چند دهه، این رژیم به‌دنبال حل این موضوع است‌. این رژیم اگر نتواند دولت- ملت صهیونیستی را به اجرا بگذارد، موجودیت خویش را دچار مشکل خواهد کرد. راهی که اسحاق سعی کرد با عقب‌نشینی از برخی آرمان‌ها، موجودیت این رژیم را حفظ کند. هرچند همین موضوع عامل تشدید نزاع درونی صهیونیست‌های تندرو شد و او را ترور کردند.

رژیم صهیونیستی این موضوع را به خوبی می‌داند که برای رسیدن به بقا، حتی در صورت لزوم تن به دولت خواهد داد تا بتواند در مناطقی محدودتر ادعای دولت- ملت یهودی نماید. از عوامل تشدیدکننده بحرانِ عدم تشکیل هویت و موجودیت یهودی، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

1- بحران جمعیت در کرانه باختری با توجه به رشد نسبت فلسطینیان

2- بحران جمعیتی شهرک‌نشین‌ها و شکست طرح یهودی‌سازی فلسطین

3- مهاجرت‌های معکوس و توقف مهاجرت یهودیان در دهه اخیر

نتیجه‌گیری

اسحاق رابینِ چپ‌گرا تا بنیامین نتانیاهوِ راست‌گرا، هر دو، با بحران هویتی و ایجاد یک دولت- ملت یهودی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. لذا ما از هر دوی این افراد تاکنون، پذیرش اتیوپی‌ها را به‌رغم تهدیدهای هویتی و فرهنگیشان و نیز عقب‌نشینی‌هایی را برخلاف آرمان‌های صهیونیستی چون صلح با اعراب و واگذاری سرزمین‌ها، شاهد بوده‌ایم. هم‌چنین اخیراً در دیدار نتانیاهو با اوباما، از سوی نتانیاهو، شاهد این امر بوده‌ایم که وی مجبور به پذیرش طرح دو دولت- هرچند به صورت لفظی- بوده است.

ارسال دیدگاه