مانور مشترک امارات با انگلیس؛ دلایل و پیامدها

خبرگزاری دولتی امارات عربی متحده از آغاز مانور مشترک نیروهای دریایی این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و انگلیس با عنوان «خنجر دریا 2017» خبر داده است. این مانور دریایی با هدف و در چارچوب همکاری، هماهنگی و تبادل کارشناسان و یکسان سازی اطلاعات و معلومات صورت پذیرفته است.

◀️خبرگزاری دولتی امارات عربی متحده از آغاز مانور مشترک نیروهای دریایی این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و انگلیس با عنوان «خنجر دریا 2017» خبر داده است. این مانور دریایی با هدف و در چارچوب همکاری، هماهنگی و تبادل کارشناسان و یکسان سازی اطلاعات و معلومات صورت پذیرفته است. امارات در راستای همین مانورهای نظامی مشترک ماه آذر سال جاری مانور مشترکی با آمریکا انجام داد.

✳️تحلیل و ارزیابی

1⃣امارات از اعضای اصلی و محوری ائتلاف استیجاری عربستان بر ضد یمن است. لذا مانورهای نظامی مذکور می‌تواند در چارچوب حفظ و افزایش آمادگی نظامی-دفاعی ارزیابی شود.

2⃣از طرفی رقابت میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حوزه‌ها و موضوعات مختلف می‌تواند به مانور نظامی با دولت‌های فرا منطقه‌ای نیز کشیده شده باشد. این رقابت و بعضاً تعارض منافع و اهداف میان عربستان، قطر و امارات کاملاً مشهود است. تلاش عربستان برای تقویت و مستحکم‌تر کردن پیوند نظامی و سیاسی با انگلیس امارات را نیز به این تکاپو وادشته است.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

3⃣موضوع دیگر تلاش دولت‌های پادشاهی خلیج‌فارس برای افزایش پیوندهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی با دولت‌های فرا منطقه‌ای قدرتمند است. این دولت‌ها امنیت را مساوی حضور قدرت‌های خارجی می‌دانند. لذا کاهش تمرکز سیاست خارجی آمریکا در منطقه را نوعی خلأ قدرت در خلیج‌فارس می‌دانند و ازاین‌رو با روی‌آوردن به کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه به دنبال پرکردن این خلأ امنیتی هستند.

4⃣راهبرد دولت‌های مذکور برای نگه داشتن انگلیس و فرانسه در منطقه منافع دار کردن آن‌ها در منطقه است. دولت‌های مزبور می‌کوشند به طرق مختلف پای دولت‌های اروپایی را به منطقه باز کرده و حضور آن‌ها را به منافع متعدد گره بزنند. به‌طوری که در مواقع بحرانی، دولت‌های اروپایی به واسطه‌ی منافع و راهبردهای خود هم که شده به نفع دولت‌های پادشاهی مواضع اعلامی و سیاست اعمالی اتخاذ کنند. به عبارتی به وجود آمدن منافع برای کشورهای غربی باعث می‌شود این کشورها در مواقع بحرانی پشتیبان رژیم‌های مرتجع باشند. چراکه تداوم و احصا منافع آن‌ها به بقای رژیم‌های منطقه وابسته است.

5⃣حضور نظامی دولت‌های خارجی در منطقه در تعارض با خواست و مطالبه ایران قرار دارد. چراکه ایران به دنبال «امنیت دسته جمعی» برای تأمین امنیت خلیج‌فارس است و همین حضور می‌تواند روابط ایران و این دولت‌ها را تیره‌تر کند.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

 

ارسال دیدگاه