الجزیره؛ از «رسانه مقاومت» تا بلندگوی تروریست‌ها

الجزیره‌ای که زمانی «رسانه مقاومت» نام گرفته بود، اکنون در کوبیدن بر طبل منازعات مذهبی در جهان اسلام پیشتاز است. این مشی تفرقه‌افکنانه در کنار نفوذ رسانه‌ای آن، باعث می‌شود تا الجزیره یکی از متهمان وضعیت آشفته‌ی منطقه باشد.

◀️ قابل انکار نیست که شبکه الجزیره طی جنگ‌های 33 و 22 روزه، عملکردی مطلوب داشته است. برخی گزارش‌ها حاکی این است که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از جنگ 33 روزه، لقب «رسانه مقاومت» را به الجزیره داده بود. با آغاز بحران سوریه اما شرایط متفاوت شد. آش الجزیره برای بزرگ‌نمایی و تصویرسازی مداخله‌جویانه در امور سوریه آن‌قدر شور شد که غسان بن جدو یکی از مدیران و مجریان شهیر این شبکه، در حرکتی اعتراضی استعفا داد. او مدتی بعد شبکه المیادین را تاسیس کرد.

◀️ واقعیت این است که الجزیره هم‌چنان اگر نگوئیم پربیننده‌ترین، یکی از پربیننده‌ترین رسانه‌هایی است که در جهان عرب فعال می‌باشد؛ تا جایی‌که الجزیره را باید یکی از بازیگران موثر در انقلاب ژانویه 2011 مصر دانست. گفته می‌شود برنامه «الشريعة والحياة» که به نوعی یکی از تریبون‌های شیخ یوسف قرضاوی بود و از این شبکه پخش می‌شد، بین 40 تا 60 میلیون بیننده داشته است!

◀️ الجزیره علاوه بر تصویرسازی غلط از بحران سوریه، حالا عملا به رسانه‌‌ی تروریست‌ها تبدیل شده است.دقیقا در زمانی که جبهه النصره که حالا به جبهه فتح الشام تغییر نام داده، نیاز به نوعی تطهیر و ارسال پیام به غرب داشت، احمد منصور یکی از مشهورترین خبرنگاران و مجریان الجزیره در ادلب روبروی ابومحمد الجولانی نشست تا از او بشنود که جبهه النصره از سوریه برای ضربه زدن به منافع آمریکا و اروپا استفاده نخواهد کرد!

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

◀️ الجزیره‌ای که زمانی «رسانه مقاومت» نام گرفته بود، اکنون در کوبیدن بر طبل منازعات مذهبی در جهان اسلام پیشتاز است. این مشی تفرقه‌افکنانه در کنار نفوذ رسانه‌ای آن، باعث می‌شود تا الجزیره یکی از متهمان وضعیت آشفته‌ی منطقه باشد. روح حاکم بر الجزیره، تبلیغ و ترویج این گزاره غلط است که ایران و شیعیان منطقه در حال نفوذ در میان اهل سنت بوده فلذا باید مقابل آن‌ها ایستاد.

◀️ سایت «میدان» که دو سه روزی است آغاز به کار کرده، آخرین تلاش الجزیره است تا بتواند این بار با تمرکز با اذهان جوانان عرب سنی منطقه، منویات تفرقه‌افکنانه خود را عملی سازد. این سایت وقتی با تبلیغ خاص در سایت الجزیره رونمایی شد، اولین مطلب جنجالی‌اش را به ایران اختصاص داد؛ «كيف أصبحت إيران دولة المليشيات الأولى؟» که از چگونگی تبدیل شدن ایران به اولین دولت شبه‌نظامی سخن می‌گوید! نویسنده این مطلب که خانم مصری جوانی به نام «نهی خالد» است، سعی دارد با نشانه‌های مختلف بگوید که ایران در مسیر مداخلات نظامی بیشتر در کشورهای منطقه است فلذا عجیب نیست اگر سردار سلیمانی رهبری نبرد در سوریه را خود و دوستانش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برعهده گیرند، برخلاف آن‌چه در گذشته در جنوب لبنان و جنوب عراق رخ داد. نویسنده معتقد است که با این مداخلات نظامی که متفاوت از برخی حمایت‌ها از مبارزان شیعه در گذشته است، ایران در مقام نیروهای شبه‌نظامی عمل خواهد کرد! چنین مطالبی با هدف حساسیت‌زایی برای جوانان عرب صورت می‌گیرد تا نسبت به هرگونه اقدام ایران، جبهه‌گیری کرده و آن را یک اقدام طائفی و شیعی برای ضربه زدن به اهل سنت تلقی کنند.

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه