متن بیانیه پایانی کنفرانس صلح پاریس

بیانیه پایانی کنفرانس بین المللی صلح پاریس- که روز یکشنبه در پایتخت فرانسه برگزار شد- تاکید کرد که تنها راه تحقق صلح دائمی میان طرفین صهیونیستی و فلسطینی، مذاکره برای تحقق صلح و همزیستی آنها در کمال صلح و امنیت در کنار یکدیگر است.

بیانیه پایان کنفرانس بین المللی صلح پاریس که دیروز یکشنبه در پایتخت فرانسه برگزار شد، تاکید کرد که تنها راه تحقق صلح دائمی میان طرفین صهیونیستی و فلسطینی، مذاکره برای تحقق صلح و همزیستی آنها در کمال صلح و امنیت در کنار یکدیگر است. این کنفرانس دیروز بدون دستاورد مشخصی با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. بنیامین نتانیاهو به شدت نسبت به برگزاری این کنفرانس اعتراض کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در متن این بیانیه آمده است:

1-     در ادامه نشست وزرای امور خارجه کشورهای فعال در زمینه مساله فلسطین که در تاریخ 3/6/2016 برگزار شد، شرکت کنندگان در کنفرانس صلح پاریس در تاریخ 15/1/2017 بر حمایت خود از حل عادلانه و دائمی و جامع منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی تاکید می کنند حل این منازعه از طریق مذاکرات و همزیستی مسالمت آمیز دو “کشور” فلسطین و “اسرائیل” در کمال صلح و امنیت تنها راه تحقق صلح دائمی است.

این طرف ها تاکید نمودند که طرفین اسرائیلی و فلسطینی باید بار دیگر پایبندی خود به این راه حل را اعلام کنند تا اقدامی فوری برای تغییر وضعیت منفی موجود؛ از جمله تداوم اقدامات خشونت بار و شهرک سازی صورت گیرد و زمینه از سر گیری مذاکرات مستقیم و هدفمند فراهم شود.

طرف های شرکت کننده در کنفرانس پاریس خاطر نشان کردند که راهکار تشکیل دو کشور باید آمال و خواسته های دو طرف از جمله حق فلسطینیان در تشکیل کشور و برخورداری از حق حاکمیت و پایان کامل اشغالگری را که از سال 1967 آغاز شده است، محقق سازد و در طرف مقابل، نیازهای امنیتی اسرائیل را هم برآورده کرده و تمامی مسائل مشمول حل نهایی را بر اساس قطعنامه 242 شورای امنیت مصوب سال 1967 و قطعنامه 338 مصوب سال 1973 و دیگر قطعنامه های مرتبط این شورا حل و فصل کند.

این طرف ها همچنین بر اهمیت طرح صلح عربی که در سال 2002 به عنوان طرحی جامع برای حل منازعه عربی ـ اسرائیلی ارائه شد و می تواند به تحقق صلح و امنیت در منطقه کمک کند، تاکید کردند.

طرف های مذکور همچنین از تلاش های بین المللی برای تحقق صلح در منطقه خاورمیانه؛ از جمله تصویب قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت در تاریخ 23/12/2016 که به صراحت عملیات های شهرک سازی و تبلیغات منفی و نیز تمامی اقدامات خشونت بار و تروریستی را محکوم کرده بود، حمایت نمودند و از طرفین (فلسطینی و صهیونیستی) خواستند که اقدامات لازم برای پیشبرد راهکار تشکیل دو کشور و اجرای توصیه های کمیته چهارجانبه بین المللی که در تاریخ 1/72016 صادر شده اند و نیز اصول اعلام شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 28/12/2016 را اتخاذ کنند.

این طرف ها با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت انسانی و امنیتی خطرناک باریکه غزه، خواستار اتخاذ اقدامات فوری برای بهبود وضعیت این منطقه شدند و بر اهمیت پایبندی طرفین اسرائیلی و فلسطینی به قوانین بین المللی و حقوق بین المللی بشردوستانه و قوانین حقوق بشر تاکید کردند.

2-     شرکت کنندگان در کنفرانس صلح پاریس همچنین بر امکان تحقق امنیت و ارامش و پیشرفت طرفین (فلسطینی و اسرائیلی) در سایه تحقق توافقنامه صلح تاکید کردند و آمادگی خود برای انجام تلاش های لازم به منظور تحقق راهکار تشکیل دو کشور و کمک به اتخاذ اقدامات لازم برای ادامه مذاکرات به منظور تحقق توافق صلح؛ به ویژه در زمینه ایجاد انگیزه های سیاسی و اقتصادی، تقویت توانمندی های کشور فلسطین و گفتگو با جامعه مدنی اعلام نمودند و خاطر نشان ساختند که این اقدامات در کنار موارد قبلی می تواند شامل موارد زیر هم باشد:

– مشارکت طرف های تخصصی و بلندپایه اروپایی، ایجاد انگیزه های سیاسی و اقتصادی، مشارکت گسترده تر در زمینه سرمایه گذاری در بخش خصوصی، حمایت بیشتر از تلاش ها برای ارتقای سطح همکاری های اقتصادی و تداوم حمایت مالی از تشکیلات خودگردان برای ایجاد زیرساخت های اقتصاد فلسطین که زمینه تداوم حیات آنرا فراهم سازد.

– حمایت و تقویت اقدامات طرف فلسطینی برای اجرای مسئولیت های کشور فلسطین از طریق تقویت مسئولیت ها و توانمندی های تشکیلاتی آن مانند خدمت رسانی.

– ترغيب نهادهاى جامعه مدنی اسرائیلی و فلسطینی به تقویت گفتگو میان طرف ها در کنار احیای نقش افکار عمومی و تقویت نقش جوامع مدنی هر دو طرف.

3- شرکت کنندگان در این کنفرانس با نگاه به آینده:

–         از طرفین می خواهند بر پایبندی خود به راهکار تشکیل دو کشور تاکید کنند و در این راستا، از طرف های مخالف این راهکار فاصله بگیرند.

–         از طرفین می خواهند پایبندی واقعی خود به راهکار تشکیل دو کشور را از طریق اتخاذ سیاست ها و اقدامات مناسب و خودداری از اتخاذ هر گونه اقدامات یکجانبه ای که منجر به تضعیف نتایج مذاکرات درباره مسائل مشمول حل نهایی؛ از جمله قدس، مرزهای، امنیت و آوارگان شود، نشان دهند.

–         از چشم انداز همکاری میان کمیته چهارجانبه بین المللی و اعضای اتحادیه عرب و تمامی طرف های دیگر که به پیشبرد اهداف این بیانیه اهتمام دارند، حمایت می کنند.

طرف های شرکت کننده در این کنفرانس در راستای پیگیری نتایج آن، آمادگی خود برای پیگیری پیشرفت های محقق شده و برگزاری نشست مجدد قبل از پایان سال جاری به منظور حمایت از طرفین (فلسطینی و اسرائیلی) در زمینه پیشبرد راهکار تشکیل دو کشور از طریق مذاکرات را اعلام می کنند.

فرانسه تمامی طرف ها را در جریان حمایت جمعی جامعه بین المللی و نقش آفرینی ملموس آن در زمینه تحقق راهکار تشکیل دو کشور که در این بیانیه مشترک به آن اشاره شده است، قرار خواهد داد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین

ارسال دیدگاه